25 to do's voor ondernemers in coronatijden

19 mrt 2020 / door Carl Van de Velde

25 to do's voor ondernemers in coronatijden

Lockdown of niet, als ondernemer is er genoeg te doen in deze turbulente tijden. Hieronder vind je 25 dingen die je nu kan aanpakken om de toekomst van je zaak veilig te stellen.

Blijf niet te veel hangen in de huidige realiteit. Besteed je tijd nu aan dingen die je positief kan beïnvloeden.

Door de huidige situatie, mogelijke doemscenario’s en angst te laten domineren in je brein, conditioneer je jezelf onbewust naar een mentale en emotionele gelatenheid. Daarom is het belangrijk om 80% van je tijd te besteden aan positieve zaken en een constructieve aanpak.

Weet, deze crisis gaat op een bepaald moment voorbij zijn. Zorg dat je georganiseerd bent en in supervorm all-in kan gaan vanaf het gewone leven terug op gang komt. Zorg dat je in pole position start en als een raket vooruit schiet om voorsprong te nemen op je concurrenten.

Het is nu het moment om grote kuis te houden in je onderneming.

 

Graag inspireer ik je hieronder met 25 dingen die je nu kan doen:

1. Noteer wat goed ging en wat beter kan in je onderneming.

2. Stel nieuwe heldere en motiverende doelen voorop. Schrijf deze uit op papier en zet deze om in een mooi grafisch document.

3. Neem een inspirerende video op waarin je de doelen met je team deelt. Het werkt inspirerend voor je medewerkers om te ervaren dat de bedrijfsleider een positieve focus heeft.

4. Werk achtergestelde projecten en dossiers bij. De dingen die door het jaar werden uitgesteld kan je inhalen.

5. Schrijf de procedures uit van alle functies binnen je onderneming zodat alle medewerkers hun (vernieuwde) spelregels kennen binnen hun functie.

6. Mastermind online met je team (via Skype, Zoom of andere tools) om nieuwe kansen en projecten te bedenken.

7. Organiseer online Masterminds (via Skype, Zoom of andere tools) met andere ondernemers en deel kennis, informatie en kansen.

shutterstock_699442420

 

8. Contacteer (telefonisch) andere ondernemers om samenwerkingsverbanden op te zetten. Samenwerking maakt sterker.

9. Contacteer je leveranciers en/of potentiële leveranciers om een goeie samenwerking na de coronacrisis te onderhandelen.

10. Contacteer je klanten om de eerdere samenwerking te evalueren en bespreek een eventueel vervolgtraject voor na de coronacrisis.

11. Hou online (via Skype, Zoom of andere tools) evaluatiegesprekken met je medewerkers.

12. Stel je boekhouding en administratie 100% op punt en installeer eventuele nieuwe tools om het gemakkelijker en sneller te laten functioneren.

13. Werk een nieuw marketing- en salesplan uit om na de coronacrisis snel uit de startblokken te schieten.

14. Doe aan zelfstudie. Lees boeken en volg online opleidingen om je kennis te vergroten.

shutterstock_1231630519

 

15. Onderzoek op welke gebieden je onderneming wat achterstaat. Er zijn mogelijk nieuwe hedendaagse tendensen waar je door de drukte in het verleden nog niet hebt op ingezet.

16. Analyseer de online omgeving van je meest succesvolle concullega’s (ook die in het buitenland) en optimaliseer je online omgeving.

17. Zoek nu een goede digitale marketeer (digitaal marketingbureau) om een winnende strategie te bespreken.

18. Bedenk en lanceer een product dat je in de toekomst succesvol online kan verhandelen.

19. Optimaliseer je winstmodel. Ga eens door je onkosten en elimineer onnodige uitgaven en abonnementen. Onderzoek je prijspositionering en pas deze eventueel aan.

20. Bouw een Sales Results meetsysteem om de resultaten van je verkoop(afdeling) doeltreffend te kunnen opvolgen.

21. Organiseer je voorraad. Ruim de boel een keer op.

shutterstock_1477075088

 

22. Bedenk en onderzoek nieuwe concepten die je kan lanceren na de coronacrisis.

23. Schrijf een boek over je onderneming en je aanbod. Klanten houden van een authentiek verhaal. Zo kan je bestaande klanten en nieuwe prospecten een boek schenken en ze meer binden aan je onderneming.

24. Organiseer nu een online campagne om nieuwe medewerkers aan te trekken. Doe dit zeker als het in het verleden een uitdaging was om mensen te vinden. Verschillende concurrenten gaan de crisis mogelijk niet overleven en moeten mensen laten gaan.  Organiseer sollicitatiegesprekken (telefonisch of via Skype, Zoom of andere tools).

25. De beurzen staan laag. Onderzoek welke aandelen je nu of binnenkort kan inkopen die hoogstwaarschijnlijk binnen 12 à 18 maanden gaan verdubbelen of exponentieel in waarde zullen stijgen.

 

Auteur: Carl Van de Velde

 


Ondernemen in en na de coronacrisis: sluit je aan bij deze groeiende community

Ben jij al lid van de nieuwe Facebook-groep Ondernemen in en na de corona crisis? In deze groep zijn alle ondernemers welkom om vragen te stellen, bedenkingen te uiten, en tips, raad en nieuwe inzichten met elkaar te delen. Sluit je vandaag aan bij deze snel groeiende community. Deze groep telt al meer dan 1.500 leden. Samen staan we sterk!

SLUIT JE AAN

 

Tags: Ondernemer, Actie, Leiderschap, Tips, Ondernemen, Uitdaging