4 Fases van ondernemerschap

26 jul. 2017 / door Carl Van de Velde

4 Fases van ondernemerschap

Goed ondernemerschap gaat door verschillende fases. Vandaag meer dan ooit. De wereldeconomie kent een bijzondere verandering, anders dan voorheen in de geschiedenis. 

Het belangrijkste verschil vandaag is het tempo: we leven in een transformatief tijdperk waardoor plotseling nieuwe mogelijkheden ontstaan maar tegelijk ook nieuwe bedreigingen op je afkomen waardoor je als ondernemer snel moet anticiperen. Vandaag verdwijnen bedrijven omdat ze 'te statisch' zijn. Ondernemers denken te vaak dat alles altijd hetzelfde blijft, maar het ondernemerschap op zich is voortdurend in beweging. De dynamische en competitieve samenleving van vandaag vraagt psychologisch inzicht, competitief denken en proactief handelen. Wat zijn die vier fases van ondernemerschap?


 

1. Enthousiasmeer met de droomfase!

shutterstock_520138918-1.jpg


De droomfase. Hier wordt men helemaal enthousiast van eigen ideeën. Je droomt over iets, je zaak is de creatie van wat je ooit hebt bedacht. Succesvolle ondernemers zijn 'voordenkers'. Ze denken vooraf over hun toekomst. De meeste mensen reageren als 'nadenkers'. Wat is 'nadenken'? Je gedachten laten werken op wat is geweest. Als ondernemer moet je dus 'voordenken': vooruit denken over de toekomst. Dat kan je op twee manieren doen:

  • Vertrekken vanuit een slecht beeld en een negatieve betekenis geven aan wat komen gaat.
  • Of je kunt dit voeden met inspiratie en op een positieve wijze de toekomst inkleuren.

Vanuit deze houding komen de dromen vanzelf. Stel steeds de vraag: 'Wat zou ik kunnen doen'? Ik projecteer dit even op mezelf: ik droomde op mijn 21ste al van een eigen onderneming. Ik had niets toen, enkel die droom. Dromen doe je best zonder limieten. De meeste mensen begrenzen zichzelf. Je kunt geen grote zaken opzetten als je klein blijft denken. Ik dacht destijds aan iets 'fantastisch groots'. Ondanks het feit dat ik een bijzonder 'klein' leven had. Toch durfde ik fantaseren over een eigen onderneming. Ik zag in mijn verbeelding een fabriekspand, ik zag bestelwagens rijden, ik zag bedienden facturen inbrengen, klanten in toonzalen treden en mezelf vergaderen met mensen met mooie pakken. Ik zag een bloeiende business in mijn droom. Mijn realiteit toonde een ander verhaal. Ik woonde op een klein appartementje en werkte als een zelfstandige verkoper. Ik koesterde de droom maar botste op de harde werkelijkheid. Daar begint alles. Wie beslist om die droom te realiseren, belandt in de leerfase.

2. Zet door in de leerfase!

shutterstock_218125297.jpg


De leerfase! Die zet de droom om in de praktijk. Hier gebeurt constant iets. Je begint te leren want de droom die je in gedachten hebt, botst geregeld op obstakels. De ene uitdaging volgt op de andere. Dat is best een moeilijke periode want veel van wat je op poten wil zetten, valt tegen. Niets lukt, alles stropt. Het ene probleem na het andere duikt op. Ik was niet de meest blije mens destijds. Het geluk viel niet van mijn gezicht af te lezen. Ik diende harde noten te kraken. Ik zette me nog meer in vanuit al mijn overtuigingskracht. Achteraf besefte ik dat die leerfase de meest waardevolle in mijn loopbaan is geweest. Want je bent bezig met jezelf uit te vinden en je moet nog ontdekken hoe je het hoofd moet bieden aan alle uitdagingen. Bij de volgende ga je opnieuw op zoek. Dat duurde bij mij zelfs langer dan drie jaar. Ik investeerde in de leerfase, ontwikkelde strategieën en zocht koortsachtig naar oplossingen. Ik stapelde kennis na kennis op. Veel ondernemers gaan in deze fase ten onder omdat ze het opgeven. Je wordt meer weerbaar want je passeert langs een zeer harde leerschool. Of je stapt eruit bij gebrek aan doorzettingsvermogen. Wie zich hier doorheen kan worstelen, zal zich goed voelen. Je wordt sterker en je kent minder zorgen want je hebt procedures geïnstalleerd om deze te vermijden en af te handelen. Je komt dan aan bij de groeifase.

3. Geniet van de groeifase!

shutterstock_361499834.jpg


De groeifase! Die geeft je hét 'momentum' van je business bestaan. Plots begint alles te draaien en valt het in de juiste plooi. Opportuniteiten, nieuwe kansen en klanten stromen binnen én betalen voor de diensten. De expansie komt eraan. Dit is de mooiste tijd voor je onderneming. Je hebt een moeilijk parcours afgelegd en plots loopt alles op wieltjes. In deze fase ervaar je als ondernemer het echte geluk. Mensen voelen zich goed bij positieve resultaten. Wie zich inspant en zich dan beloond ziet, heeft een fantastische en leuke ervaring. De groeifase hoeft echter niet lang te duren. Na verloop van tijd komen veel ondernemers zichzelf weer tegen en botsen ze op nieuwe uitdagingen. Dat is het gevolg van de relaxfase die ze ongezien zijn binnen getreden.

4. Herbron in de relaxfase!

shutterstock_644193688.jpg


De relaxfase! Die wijst in eerste instantie op berusting.

'Het zal zijn tijd wel duren,

het zal wel gaan.'

In deze fase verdwijnt het 'momentum' uit je business. Je verliest de hefboomkracht. Vergelijk het met een hogesnelheidstrein die vanuit Brussel naar Parijs rijdt. Die heeft veel energie nodig om zijn topsnelheid te halen maar eens op kruissnelheid - het 'momentum' van de trein - kan men hem zelfs niet met een muur stoppen want dan knalt hij daar dwars doorheen. Vroeg of laat bolt hij toch uit. Zo vergaat het ook de ondernemer die vanuit zijn 'momentum' overschakelt op de relaxfase. Dan legt hij langzaam aan alles stil. Die ondernemer bouwt niet langer aan zijn business. Zijn zaak bezit nog veel potentieel maar de 'goesting' verdwijnt, net als de drive. Dan is het moment aangebroken om jezelf de vraag te stellen of je nog wel alle interesse in je bedrijf bezit. Is het antwoord negatief, dan bezit je beter het perspectief om haar te koop aan te bieden. Je verkoopt je zaak beter op je hoogtepunt dan dat je opnieuw door een soort leerfase moet om alles te herlanceren. De relaxfase heeft ook een voordeel: ze voedt opnieuw de droom. Deze keer opent ze andere horizonten. Door die cyclus moet je heen. Ik plan zelf die relaxfase tot vijf keer per jaar, dan ga ik herbronnen en kom ik helemaal los van mijn bedrijven. Dat zijn mijn meest waardevolle momenten want ik kom er tot nieuwe ideeën die leiden tot een droomfase in functie van een nieuwe doorbraak. Topondernemers blijven steeds denken vanuit hun ondernemersgeest. Ze kunnen niet stoppen, ze zijn verslaafd aan het ondernemerschap. Ze doen dat gewoon heel graag. Ze zoeken nieuwe projecten. Zo voltrekt de cirkelbeweging zich: tussen dromen en relaxen en van de relaxfase naar de nieuwe droom.


 

Bij wijze van besluit

Een topondernemer begrijpt het belang van deze vier fases. Hij ontdekt dat 'succes in business' voor 80% gebaseerd is op psyschologie. Alles begint bij de zaakvoerder. Hoe haal je er uit wat er echt inzit? Het potentieel valt niet uit de lucht, het komt niet vanzelf. Een sterke ondernemer tekent dit proces uit, want zijn mensen kijken naar hem. Van belang is, dat men zich goed omringt met positieve en succesvolle mensen, zodat men een soort klankbord krijgt. Die voedende omgeving zal je motiveren in de verschillende fases van het ondernemerschap. Even samengevat; herbron in de relaxfase. En begin steeds opnieuw, op de weg naar het topondernemerschap. 


Verder zakelijk groeien?

Wil je nog meer en efficiënter groeien? Neem dan een binnenweg naar businessverruimende inzichten en strategieën.

Ontdek onze opleidingen »

 

 

PS: Door niet deel te nemen, mis je heel veel interessante en direct toepasbare inzichten die je helpen meer en betere business te maken!

Tags: Ondernemer, Ondernemerschap, Doorzettingsvermogen