5 goedkope marketingtechnieken voor kleine ondernemingen

1 mrt 2019 / door Carl Van de Velde

5 goedkope marketingtechnieken voor kleine ondernemingen

Bij het horen van de term ‘marketing’, denken mensen typisch aan commercials, flyers en grote budgetten. Als ondernemer of zaakvoerder zijn je tijd en je budget echter vaak beperkt. Daarom is het belangrijk om een marketingstrategie te gebruiken die jou de beste return on investment (ROI) geeft zonder je rekening te plunderen.

Soms is het nodig om eens out-of-the-box te denken om nieuwe, succesvolle marketingtactieken te vinden. We zetten je alvast op weg met enkele goedkope en effectieve voorbeelden.

 

1. Guerilla Marketing

Guerilla marketing draait allemaal om het verrassingseffect en iets doen dat nog niemand anders heeft gedaan. Het idee is om je onderneming onder de aandacht te brengen op een plaats en/of een moment dat mensen het niet verwachten. Alles in de fysieke wereld is daarbij een potentieel marketingkanaal: het voetpad, een zitbank, een lantaarnpaal, een voertuig, muren, …

Creativiteit is daarbij cruciaal. Als het maar genoeg opvalt in de fysieke wereld zullen mensen het oppikken en ook delen via sociale media. Zo gaat je bedrijf misschien wel viraal op het internet.

 

2. Geef gratis waarde of gratis staaltjes

‘Gratis’ is een woord dat iedereen triggert. Als je mensen iets gratis geeft, gunnen ze je op het einde meer terug. Door gratis staaltjes uit te delen komt je product in de handen van potentiële klanten. Bovendien voelen mensen zich moreel verplicht om iets terug te geven, zoals enkele minuten van hun tijd om te luisteren naar jouw aanbod. Eens mensen de waarde van je product hebben ontdekt, zijn ze bovendien sneller geneigd om bij je te kopen.

Zit je in de dienstenmarkt? Ook dan kan je mensen gratis waarde geven. Geef relevante informatie en inzichten over je business in de vorm van gratis whitepapers of rapporten. Laat daarbij zien hoe jij voor hen een meerwaarde kan bieden.

Vertrouw op de opstapel-methode: als je herhaaldelijk waarde geeft, zal de andere jou vroeg of laat iets willen teruggeven.

Geef gratis waarde

 

3. Organiseer een social media storm

Je naam als onderneming wordt gemaakt door wat mensen over jou vertellen op sociale media, niet door de dingen die je over jezelf vertelt. Sociale media zijn superinteressant als marketingtool: ze hebben een groot bereik en ze kosten niets. Hoewel je het natuurlijk ook zelf kan stimuleren aan de hand van betaalde ads op pakweg Facebook of LinkedIn.

Wil je sociale media voor je laten werken? Ik geef je graag enkele tips:

  • Een goede storyline: Je hebt meer kans op succes door te starten vanuit een storyline die de juiste doelgroep aanspreekt. Je boodschap kan grappig, emotioneel of uitdagend zijn, zolang ze maar uit de band springt.
  • Video, video, video: In de online wereld is video het meest prikkelende media. En dat hoeft niet duur te zijn: het enige dat je nodig hebt, is een smartphone. Als de video genoeg opvalt bij het juiste publiek, kan het heel snel gaan.
  • Betrek het publiek: Content die spontaan gecreëerd wordt door het publiek is vaak veel verrassender en engagerender dan content die je zelf creëert. Een uitdagende video-oproep in de stijl van de bucket challenge, of een Instagram fotowedstrijd kan een geweldige manier zijn om je band met prospecten te versterken.

 

4. Word een expert

Mensen laten zich graag adviseren door een expert.

Volg de acht onderstaande belangrijke principes om aan expertmarketing te doen:

  1. Ontwikkel een specifieke en unieke expertise binnen je branche.
  2. Schrijf blogs, artikels, columns.
  3. Maak video’s, vlogs en podcasts.
  4. Schrijf en publiceer een boek.
  5. Laat anderen je als een expert positioneren.
  6. Geef voordrachten over je expertise.
  7. Verwerf GRATIS media-aandacht.
  8. Innoveer je branche.

Vanaf het moment dat je de expertstatus hebt bereikt, stijgt je marktwaarde én invloed.

Lees meer over expertmarketing in het artikel Wat zijn de acht principes van expertmarketing?.

shutterstock_692205175

 

5. Laat je klanten voor jou spreken

Een tevreden klant die anderen vertelt over jouw onderneming is de meest effectieve reclame die je kan hebben, beter dan gelijk welke duurbetaalde reclamecampagne. Sociaal bewijs is een krachtige manier om mensen te overtuigen. Waarom? Omdat beoordelingen van andere klanten oprecht zijn. Ze worden niet gepubliceerd door het bedrijf dat het product promoot. Het zijn de woorden en ervaringen van mensen zoals jij.

Stimuleer mond-tot-mondreclame en spendeer tijd aan het opbouwen van overtuigende testimonials van klanten. Verspreid ze vervolgens via zoveel mogelijk kanalen.

 

Onderneem met passie!

 

Carl Van de Velde


 

Verder zakelijk groeien?

Wil je meer en efficiënter groeien? Neem dan een binnenweg naar businessverruimende inzichten en strategieën.

Ontdek onze opleidingen »

  

Tags: Uitdagingen, Marketing, Tips