5 tips om je zakelijke wishlist om te zetten in concrete doelen en acties

7 dec 2018 / door Carl Van de Velde

5 tips om je zakelijke wishlist om te zetten in concrete doelen en acties

Wat zal het nieuwe jaar brengen voor jou en je onderneming? Het is nu de ideale periode om je business doelen scherp te stellen. Begin met het opstellen van je zakelijke wishlist en transformeer deze vervolgens naar concrete doelen.

Veel startende ondernemers hebben wel vage dromen en wensen maar maken deze nooit concreet. In dit artikel geef ik 5 stappen om je wishlist te transformeren naar concrete doelen en acties.

 

STAP 1: Maak een zakelijke wishlist

De eerste stap om concrete business doelen te realiseren is het opstellen van een zakelijke wishlist. Heel wat ondernemers durven niet fantaseren over hoe hun ideale bedrijf er zou uitzien. Zo begrenzen ze zichzelf en hun onderneming. Nochtans is het belangrijk om te dromen zonder limieten. Je zal pas grote zaken opzetten als je groots gaat denken.

Stel jezelf de volgende vraag: hoe ziet je meest ideale bedrijf eruit?

Denk hier uitgebreid over na en schrijf het uit. Die laatste stap is erg belangrijk. Op mijn seminars laat ik de deelnemers regelmatig belangrijke inzichten neerschrijven. Dat vraagt een fysieke handeling waardoor je meer verbonden bent met je gevoelens. De handeling van het schrijven heeft een grotere impact op je emotie dan er louter over na te denken.

Jouw wishlist zal op maat zijn van jou en je onderneming, maar de volgende vragen kunnen helpen bij het bepalen van je zakelijke wensen en doelstellingen:

  • Hoe groot is de omzet van jouw ideaal bedrijf?
  • Hoeveel (nieuwe) klanten wil je realiseren?
  • Hoeveel winst wil je maken?
  • Hoeveel vakantie wil jij kunnen nemen?
  • Hoeveel (extra) medewerkers wil je aanwerven?

zakelijke wishlist

Wat er ook op je wishlist staat, weten dat dit de eerste stap is naar grootse resultaten, geeft je een enorme boost. Bewaar je wishlist als afbeelding van je bureaublad of hang hem op aan de muur. Zo blijft hij op de voorgrond van je gedachten en stuwt hij je permanent vooruit.

 

STAP 2: Ontwikkel een actieplan

Eens je wishlist compleet is, moet je voor elke doelstelling een stap-voor-stap actieplan ontwikkelen. Denk na over je vorige pogingen om te groeien. Welke methodes en strategieën uit het verleden kunnen werken om je nieuwe doelstellingen te verwezenlijken en op welke vlakken moet je het anders aanpakken? Schrijf ook op welke hulpbronnen (zoals trainingen of de hulp van experten) je zullen helpen bij het behalen van je doelstellingen.

Of je nu nieuwe klanten wil maken, je work-lifebalans wil verbeteren of meer winst wil genereren, je moet tijd uittrekken om het gepaste actieplan uit te werken.

Elk doel zal meerdere vereisen. Door je doelen op te delen in verschillende kleinere stappen, wordt het makkelijker om de uitdaging aan te pakken.

 

STAP 3: Obstakels overwinnen

Niemand zegt dat het behalen van je zakelijke doelstellingen gemakkelijk zal zijn. Het is pas wanneer je op weg bent richting je doel dat je obstakels tegenkomt. Laat je niet ontmoedigen wanneer het moeilijk wordt.

In het blogartikel Creatief obstakels overwinnen in 7 stappen vind je heel wat nuttige tips om obstakels te overwinnen.

Het zou kunnen dat je een nieuwe medewerker aanneemt die uiteidelijk niet blijkt te voldoen of dat je een rebranding wil doen maar niet kan beslissen over je nieuwe logo. Geef de moed dan zeker niet op. Het loont absoluut de moeite om door te zetten.

Overdenken leidt tot tijdsverlies en uiteindelijk tot een motivatiedip. Denk dus niet té lang na, maar stap in de actie!

 

STAP 4: Monitor je vooruitgang

Neem regelmatig de tijd om je acties en de resultaten te analyseren en bij te sturen. Doe dit minstens één keer per maand. Bekijk hoever je staat en wat er jou tegenhoudt om je doelen de bereiken. Door je vooruitgang te monitoren zal je een hernieuwde motivatie vinden om je doelen te bereiken.

Analyseer je resultaten

Als je vaststelt dat de progressie voor sommige van je doelstellingen minder gunstig uitvalt dan gehoopt, neem deze doelen dan opnieuw onder de loep en ga na waar het misloopt. Meestal is er een specifieke oorzaak, die je zelf al wel aanvoelde, maar waaraan je desondanks toch nooit aandacht hebt geschonken.

Weet dat het probleem niet vanzelf zal weggaan, dus pak het zo snel mogelijk aan. Het enige wat nodig is, is een nieuwe strategie om het obstakel uit de weg te ruimen. Door dit te erkennen, ben je al halfweg richting de oplossing.

 

STAP 5: Vraag hulp aan business experten

Je business laten groeien is hard werk, maar als je niet groeit, ben je waarschijnlijk aan het achteruitgaan.

Doe beroep op de kennis en expertise van business mentors of sluit je aan bij een business community van ondernemers. Leer van andere succesvolle ondernemers. De juiste mentor, kan je met beproefde strategieën en technieken helpen om je zaak door de kritieke groeifases te leiden.

 


 

Verder zakelijk groeien?

Wil je nog meer en efficiënter groeien? Neem dan een binnenweg naar businessverruimende inzichten en strategieën.

Ontdek onze opleidingen »

  

Tags: Tips & Tricks, Ondernemer, Actie, Ondernemen