5 tips om medewerkers professioneel en pijnloos te ontslaan

19 feb 2020 / door Carl Van de Velde

5 tips om medewerkers professioneel en pijnloos te ontslaan

Om een topteam van gemotiveerde medewerkers te smeden moet je niet alleen de juiste medewerkers aanwerven, maar ook tijdig de ‘foute’ medewerkers ontslaan. Het is in het belang van alle partijen om een ontslag efficiënt en pijnloos te maken.

Al meer dan tien jaar span ik mij in om een topteam en een positieve cultuur van succes te kweken in het Carl Van de Velde Training Instituut. Daarbij heb ik altijd evenveel gefocust op het aannemen van de juiste talenten als op het laten gaan van ongeschikte of onderpresterende medewerkers. In dit artikel vertel ik hoe ik dat aanpak.

 

1. Behandel mensen waardig en positief

Omgaan met medewerkers die niet voldoen aan de verwachtingen is soms erg frustrerend, maar het is belangrijk om iedereen respectvol en vriendelijk te behandelen.

Je moet je realiseren dat iedereen die je bedrijf verlaat een ambassadeur is voor je merk. Ze zullen andere mensen vertellen over hun ervaring met je bedrijf, ook over de manier waarop de samenwerking werd beëindigd.

Zorg daarom voor een zacht en pijnloos vertrek, ook in geval van een ontslag op staande voet. Pols gerust bij de medewerker of hij nog afscheid wil nemen van collega’s of dat hij liever discreet en ongezien vertrekt. Laat de medewerker niet tegen zijn zin zijn bureau leegmaken voor het zicht van collega’s. Dat kan even goed op een gepland moment na de werkuren.

Medewerker ontslaan 

2. Geef medewerkers de kans om zich te herpakken 

Het ontslag van een medewerker mag nooit een verrassing zijn voor deze medewerker. Wanneer iemand niet voldoet aan de verwachtingen, volstaat het niet om te hopen dat het op termijn wel goed zal komen. Wanneer de persoon in kwestie niet weet dat het beter moet, zal hij ook geen moeite doen om dingen te veranderen.

Laat de dingen niet op hun beloop. Neem actie en communiceer duidelijk dat hij niet aan de verwachtingen voldoet. Lijst samen op wat er beter of anders moet en pols naar de motivatie van de medewerker om deze dingen aan te pakken.

Het zou kunnen dat hij op dit moment aanvoelt dat hij niet de juiste persoon is voor de job en bijgevolg zelf de handdoek gooit. Wil de medewerker er wel nog voor gaan, giet dan de verbeterpunten in een concreet actieplan. Evalueer zijn progressie na een periode van enkele weken en beslis vervolgens over zijn toekomst bij je bedrijf.

 

3. Communiceer duidelijk en eerlijk

Het is niet erg om iemand te ontslaan die simpelweg niet in je organisatie past. Communiceer hier openlijk over. Het heeft geen zin om excuses te verzinnen over de prestaties of de houding van de medewerker. Focus op de feiten. Soms klikt het en soms niet, zo is het leven. Wanneer er geen match is, kan je de werkrelatie best zo snel mogelijk beëindigen.

 

4. Maak het proces kort en efficiënt

Het heeft geen zin om een ontslaggesprek langer te rekken dan nodig. Wees resoluut in je beslissing, duidelijk over de reden en efficiënt in de afhandeling.

Het helpt als je goed voorbereid bent. Zorg dat je vooraf weet wat je wil zeggen en dat alle nodige documenten in orde zijn. Maak het jezelf gemakkelijk en noteer de belangrijkste zaken die je wil meedelen op een spiekbriefje, zodat je niets vergeet. Enkele elementen die je zeker moet vermelden zijn: de datum en het tijdstip van vertrek, het teruggeven van materiaal van de werkgever, hoe lang bepaalde voordelen nog doorlopen, etc.

Bereid een ontslag goed voor

 

5. Bescherm je zaak

Iemand ontslaan doe je best niet overhaast en onvoorbereid. Dat kan leiden tot onaangename situaties en zelfs juridisch getouwtrek dat schade kan aanrichten aan je business.

Speel het spel volgens de regels om te vermijden dat je terecht komt in een juridische strijd met je ex-medewerker. Zet daarom alles op papier en maak ook elk contract en bedrijfsreglement waterdicht. Met de juiste documenten en spelregels sta je een stuk sterker als het ooit tot een rechtszaak komt.

 


Wil jij nog veel meer tips om een topteam uit te bouwen?

Schrijf je in voor HR Bootcamp.

 

Tags: Ondernemer, Leiderschap, Ondernemen, Samenwerkers