6 tips om jezelf te wapenen tegen copycats

15 nov 2018 / door Carl Van de Velde

6 tips om jezelf te wapenen tegen copycats

“Imitatie is de meest oprechte vorm van vleierij”, volgens een oude uitdrukking. Concurrenten die je ideeën en/of manier van werken stelen kan je inderdaad zien als een bewijs dat je goed bezig bent. Toch is het voor ondernemers met een sterk en origineel concept een grote uitdagingen om op een positieve manier om te gaan met copycats.

Als je een goed product hebt dat aanslaat in de markt, zullen er vroeg of laat andere partijen opstaan die je ideeën willen overnemen. Ik geef je zes tips om je concurrenten één stap voor te blijven en je positie als marktleider te behouden.

 

1. Bouw je merk snel op

Het is een race tegen de klok om innovatieve producten of diensten zo snel mogelijk op de markt te brengen. Maak er een prioriteit van om te bepalen hoe je marktaandeel zal grijpen. Of je nu gebruik maakt van PR, marketing of sociale media, het is belangrijk om je onderneming met een big bang te introduceren in de markt. Van zodra je onderneming gevestigd is als marktleider, zijn copycats minder geneigd om je idee te stelen. En als ze het toch doen, zal de negatieve impact op je business veel kleiner zijn.

 

2. Geef je onderneming een gezicht

Klanten kennen graag het gezicht en het achtergrondverhaal achter de onderneming. Als klanten het gevoel hebben dat ze je persoonlijk kennen, zullen ze makkelijker connecteren met je merk. Als een klant emotioneel betrokken is bij je merk, is de kans veel groter dat hij trouw blijft wanneer er copycats opduiken. De kans is bovendien reëel dat hij het voor je opneemt op sociale media.

shutterstock_520418758

 

3. Bescherm je idee, je werk en je merk

Zorg ervoor dat concurrenten je intellectueel eigendom niet kunnen stelen. Door een waterdichte IP (Intellectual Property) strategie vast te leggen, bescherm je jouw onderneming tegen copycats die willen meeliften op je succes. Een goede IP-strategie bestaat uit verschillende facetten:

  • Auteursrechten: Auteursrechten gaan verder dan de bescherming van originele schrijfsels, visuele kunst of fotografie. Ook voor cursussen, rapporten, white papers en digitale content kan je auteursrechten claimen, en dit voor zowel gepubliceerd als niet gepubliceerd werk.
  • Handelsmerk: Met je logo en handelsnaam wil je een memorabele impact maken op je klanten. Je kan je woorden, symbolen, logos en brand name beschermen d.m.v. een handelsmerk. Zo ben je zeker dat geen enkel ander bedrijf deze kunnen gebruiken zonder jouw toestemming.
  • Patenten: Om een productidee, ontwerp, procedé of uitvinding te beschermen kan je een patent aanvragen. Patenten (ook wel octrooien genoemd) gaan typisch over technische, mechanische, chemische of biologische oplossingen voor een bepaald probleem.

 

4. Superfocus op kwaliteit

De beste manier om je te beschermen tegen concurrenten die met je ideeën gaan lopen, is de beste zijn. Zorg voor het beste product en de beste service en blijf continu innoveren en verbeteren. Zo blijft de concurrentie altijd achterop hinken. Nothing beats the original!

 

5. Vorm strategische partnerships

Zijn er sleutelspelers in je markt waarmee je een partnership kan aangaan? Een strategische samenwerking helpt om je brand awareness een boost te geven en verhindert dat copycats met dezelfde ondernemingen in zee gaan. Bovendien vermijd je dat deze grote spelers je ideeën zullen stelen. Via een samenwerking of een private label haalt je partner voordeel uit jouw onderneming zonder van je te stelen.

 

6. Blijf luisteren naar de markt

Focus niet té veel op copycats die je aanbod en/of je business model proberen te kopiëren. Het is belangrijk om de vinger aan de pols te houden bij je concurrenten, maar het is nog belangrijker om te focussen op de markt en je klanten. Klanten geven bewust of onbewust signalen af over hun gevoelens, wensen en noden. Daarnaast kan je ook actief vragen naar de feedback van klanten. Customer feedback is een belangrijk element in het bepalen van je toekomstige producten, dienstverlening en marktaanpak.

shutterstock_392123047

 

 Conclusie

Deze zes tips beschermen je onderneming en laten je toe om te focussen op de uitbouw van je business in plaats van het bevechten van copycats. Het zou zomaar kunnen dat de anderen de markt net warm maken voor the real deal!


 

Verder zakelijk groeien?

Wil je nog meer en efficiënter groeien? Neem dan een binnenweg naar businessverruimende inzichten en strategieën.

Ontdek onze opleidingen »

  

Tags: Inzichten, Tips & Tricks, Ondernemer, Actie, Ondernemen