7 cruciale communicatieskills die elke ondernemer moet beheersen

11 jul. 2019 / door Carl Van de Velde

7 cruciale communicatieskills die elke ondernemer moet beheersen

Je succes als ondernemer hangt in grote mate af van je communicatievaardigheden. Je kan de beste in je branche zijn, maar als je niet doeltreffend communiceert met prospecten, klanten, medewerkers en stakeholders, mis je heel wat opportuniteiten.

In dit blogartikel deel ik zeven essentiële communicatievaardigheden die elke ondernemer moet beheersen.

 

1. Je 'waarom' kennen

Veel ondernemers maken de fout om enkel te focussen op wat ze vertellen en hoe. Hoe kom ik zo goed mogelijk over op mijn publiek? Hoe maak ik de grootste impact? Het is echter nog belangrijker om te weten waarom je communiceert. Wat is het doel van je communicatie? Wat wil je dat je publiek meeneemt en welke actie wil je dat het onderneemt?

Elke vorm van communicatie moet een specifiek doel hebben. Wil je jouw publiek achterlaten met een positief gevoel rond je merk, wil je hen overtuigen van je meerwaarde, informeren, aanzetten tot kopen, … Zorg dat je op voorhand weet wat je wil bereiken en stem je boodschap, woorden en toon hierop af.

 

2. Luisteren

Veel ondernemers zijn slechte luisteraars. Niet uit kwade wil, maar omdat ze afgeleid zijn door hun eigen monoloog of omdat ze veronderstellingen maken nog voordat hun gesprekspartner is uitgesproken.

Er is een simpele methode in vijf stappen om dit af te leren:

  1. Focus op de persoon die aan het spreken is, meer bepaald op zijn/haar boodschap.
  2. Laat hem/haar uitspreken.
  3. Herhaal luidop in je eigen woorden wat je begrepen hebt en vraag om bevestiging. Begin hiervoor met “Begrijp ik het goed dat …”
  4. Denk gerust even na alvorens je antwoordt. Je denkt beter iets langer na, dan dat je verkeerde dingen zegt. Bovendien geef je je gesprekspartner zo het gevoel dat je echt iets doet met zijn/haar boodschap.
  5. Bouw voort op de conversatie met bijkomende elementen.

Actief luisteren

 

3. Presenteren

Als ondernemer moet je wel vaker presentaties geven. De jaarcijfers voorstellen aan je kaderleden, je bedrijf presenteren aan een potentiële grote klant, speechen over een aspect van je business tijdens een event, … In al deze situaties zijn duidelijkheid, beknoptheid, dynamisme, (zelf)vertrouwen en evenwicht belangrijk.

 

4. Lichaamstaal

Je lichaamstaal zegt vaak veel meer dan duizend woorden. Let op je lichaamshouding, je stem en je gezichtsuitdrukkingen als je praat.

 

Tips voor spreken voor een groter publiek (presentatie, speech, mededeling voor je team, …):

  • Sta recht, maar ontspannen, met opgeheven hoofd.
  • Kijk het publiek in de ogen. Fixeer je niet op één of enkele personen, maar scan het hele publiek, van voor naar achter, van links naar rechts.
  • Spreek met een krachtige stem, niet te snel en articuleer goed.
  • Speel gerust met het volume van je stem om bepaalde elementen te benadrukken.
  • Gebruik gezichtsuitdrukkingen om de inhoud van je boodschap te versterken.

Tips voor een face-to-facegesprek:

  • Zit recht en kijk je gesprekspartners aan terwijl je praat en luistert.
  • Leun naar voren terwijl je luistert om interesse te tonen.
  • Denk aan je gezichtsuitdrukkingen.

Let niet alleen op je eigen lichaamstaal, maar interpreteer en analyseer ook de lichaamstaal van je gesprekspartners. Het zegt vaak meer (en eerlijker) over wat ze denken en voelen dan hun woorden.

 

5. Onderhandelen

In business moet je voor quasi alles onderhandelen: betere voorwaarden van je leveranciers, aanvaardbare salarissen van je topmedewerkers, een betere deal met je klanten, … Dus, hoe beter je kan onderhandelen, hoe succesvoller je bedrijf. Effectief onderhandelen is meer dan enkel de juiste woorden gebruiken. Het vereist geduld, kennis van de juiste feiten, standvastigheid en zelfzekerheid gedurende het ganse proces.

Onderhandelen

 

6. Overtuigen

Als ondernemer moet je vaak anderen overtuigen: klanten om te kopen, medewerkers om bepaalde acties uit te voeren, partners om je voorwaarden te aanvaarden, investeerders om geld in je business te pompen, …

Een cruciale vraag voor ondernemers is dan ook: “Hoe versterk ik mijn overtuigingskracht?

Volgende technieken helpen jou om anderen makkelijker te overtuigen:

  • Versterk je boodschap met herhaling: Hoe vaker je een overtuiging herhaalt, hoe meer je erin gelooft. Dus, de volgende keer dat een klant, medewerker of partner iets positiefs zegt over je idee of aanbod, moedig ze dan aan om hier meer over te vertellen. Met de vraag “Waarom denk je dat?” stimuleer je hun overtuiging dat je idee/aanbod fantastisch is.
  • Maak het eenvoudig: Hoe simpeler je jouw boodschap brengt, hoe groter de kans dat je gesprekspartner hierin meegaat. Speel in op een concreet en makkelijk te begrijpen voordeel.
  • Gebruik argumenten met impact (AMI): Breng je argument aan in 7 stappen om je toehoorder te overtuigen:
    1. Maak een geweldige claim.
    2. "Ik kan je dit vertellen omdat…"
    3. Breng een algemeen voordeel.
    4. Breng een persoonlijk voordeel.
    5. Demonstreer bewijsmateriaal.
    6. Vraag toestemming om een vraag te stellen.
    7. Stel een vraag m.b.t. het argument.
  • Gebruik sociaal bewijs: Mensen zijn sociale dieren. Als mensen opmerken dat anderen overtuigd zijn van je aanbod/idee, zullen ze sneller volgen. Gebruik dit in je voordeel. Verzamel sociaal bewijs in de vorm van testimonials, laat anderen vertellen waarom ze het met je eens zijn, stimuleer mensen om likes en positieve commentaren achter te laten op je sociale media, …

7. Inspireren en motiveren

Als ondernemer en bedrijfsleider moet je van alle markten thuis zijn, maar op vlak van communicatie heb je één grote verantwoordelijkheid: je team motiveren om elke dag het beste van zichzelf te geven.

In alles wat je doet moet je jouw mensen inspireren, door alledaagse boodschappen, publiek en privé, maar even goed door krachtige speeches te geven in goede én slechte tijden. Het behouden van je zelfvertrouwen als leider is in deze situaties de sleutel tot het bereiken en behouden van een krachtig imago en een succesvol team en bedrijf.

 

Conclusie

Je succes als ondernemer hangt nauw samen met je communicatievaardigheden. Of je nu klanten wil overtuigen om te kopen, investeerders wil overhalen om te investeren, of medewerkers blijvend wil motiveren om de extra mile te doen, de impact en het resultaat van je boodschap staat of valt met je overtuigingskracht, je communicatieskills en je instelling als spreker.

Wil jij een betere, meer zelfzekere spreker worden die elk publiek moeiteloos overtuigt en aanzet tot de juiste actie? Schrijf je dan in voor de Masterclass Inspirerend Spreken.


 

Word een inspirerend spreker! »

  

Tags: Tips & Tricks, Leiderschap, Ondernemen, Eigenschappen, Professionele ontwikkeling