8 Principes van expert marketing

12 jan. 2017 / door Carl Van de Velde

8 Principes van expert marketing

Marketing is een vak apart. Met zijn eigen wetmatigheden. De belangrijkste regel? De marketing, dat ben je zèlf! Stap één: je draagt het geloof in je eigen product uit via een aantal communicatiekanalen. Stap twee: je laat andere mensen marketing maken voor jouw werk. Het zal de nodige tijd en inspanning vergen om te evolueren van stap één naar stap twee. Wie dat proces tot een goed einde weet te brengen, heeft meteen alle troeven in handen voor stap drie: het innoveren van de eigen branche.

Wat zijn de acht principes van expert marketing?

1. Ontwikkel een specifieke en unieke expertise binnen jouw branche

Gemakkelijker gezegd dan gedaan maar tegelijk heel simpel en de belangrijkste uitdaging: zorg dat je zelf in iets een expert bent. Dat vraagt wel een open kijk op de dingen én het nodige zelfvertrouwen. Daarnaast moet de bereidheid bestaan om grondig de eigen branche te bestuderen.

2. Schrijf blogs, artikels & columns

Een eerste hulpmiddel is het wereldwijde web. Tegenwoordig kan iedereen zijn eigen ruimte creëren op het internet. Laat van je horen via een blog. Schrijf en onderwijs over je expertise en publiceer die vervolgens. Het is de zegen van deze tijd. Via het onlineplatform kan iedereen zijn verhaal vertellen en ben je bereikbaar voor een hele ruime achterban. Open een 'community' of een virtuele gemeenschap rondom je expertise en geef die het gevoel dat ze vooral bij jou moet passeren om unieke content te vinden.

3. Maak video's & cd's

Wil je nog een sterker merk? Neem de koe bij de horens en durf. Steek je nek uit en zet jezelf letterlijk in de kijker. Gebruik de zogenaamde 'moviedragers' en meng beelden, geluiden en gevoelsexpressies. Mensen willen vandaag niet alleen lezen maar ook horen en zien waar je voor staat en mee bezig bent. Toon hen dus je experience.

Wil je zien hoe wij het doen? Bekijk dan ons Youtube kanaal.

4. Schrijf en publiceer een boek

Na verloop van tijd, laten we zeggen een jaar of drie, heb je waarschijnlijk voldoende te vertellen over je terrein om het in boek om te zetten. Ondanks de opkomst van het elektronische boek of het E-book, blijft de klassieke papieren publicatie toch het publiek sterker aanspreken. Ook voor je eigen bedrijf geeft een echt boek meer glans: het is tastbaar, het ligt er. Wie schrijft, die blijft. En dat klopt helemaal. Je bent meteen een auteur. Het overtuigt gemakkelijker de andere partij die aan de tafel zit. En het komt goed over als cadeau. Mensen ontvangen graag presentjes en als je met je boek je bovendien ook nog als expert positioneert, dan ben je goed bezig.

Boeken en cd's

 

5. Laat andere mensen je expert noemen

Want het brengt je op het spoor van het volgende principe: anderen bouwen op je expertise en ze waarderen jou op hun beurt als expert. Er is geen betere reclame dan die van een tevreden klant, of die nu een product van je koopt of beroep doet op je inzichten. Als jij een blog schrijft over de kwaliteit van pakweg 'koffiekoeken' en daarin met overtuigende argumenten 'de beste bakker van de stad' aanwijst, dan zal een deel van je lezerspubliek hem naar alle waarschijnlijkheid met een bezoekje vereren om van zijn koffiekoeken te proeven. En men zal naar jou verwijzen als de expert ter zake.

6. Geef voordrachten over je expertise

Dit is een hard gegeven: als je heden ten dage de kunst van het spreken niet beheerst, dan mis je een deel van je business. Probeer het uit en spreek een grote groep potentiële klanten toe. Ga dat niet uit de weg want je verliest omzet. Stimuleer via het gesproken woord je expertrol en nodig mensen gevoelsmatig uit om bij jou te kopen. Iedere ondernemer die zichzelf respecteert moet investeren in het spreken voor een publiek. Boeiende voordrachten zullen de klant gunstig stemmen in zijn oordeel. Het werkt. Spreken in het openbaar vraagt coaching, inzicht, oefening en herhaling. Dat is een hele besteding van je tijd maar de strategie bestaat en ligt voor het grijpen.

7. Verwerf gratis media-aandacht

Schrijf dus op regelmatige basis leuke artikels over jouw bezigheden en jouw industrie. Benader dat vanuit verfrissende invalshoeken en vroeg of laat zal het worden opgepikt door een journalist van een belangrijk medium. Dat betekent dat je gratis media- aandacht krijgt want je quotes in de krant of het magazine kosten je niets. Hoe sterker de statements die je maakt, hoe meer belangstelling bij zowel journalistiek als publiek. Belangrijk: het moet wel onderbouwd zijn.

18446907_10155333889324712_952964933725596453_n.jpg

8. Innoveer je branche

Stap in deze uitdaging: innoveer je vakgebied! Wees de eerste, laat een frisse wind waaien. Breng dingen aan die nog niemand heeft gedaan. Opnieuw verwerf je zo aandacht van de media. Kijk naar de koks, bijvoorbeeld: ze deden het allemaal. En ze maakten handel van hun boeken en hun openbare optredens: Jeroen Meeus, Peter Goossens, Sergio Herman, Piet Huysentruyt... Bedenk hierbij wel: bij goede marketing hoort een stijgende verkoop. De fiscus kijkt ook mee en zal dan extra belangstelling tonen. Wie zich positioneert als expert, hoort zich ook goed in te dekken op zakelijk en administratief gebied.

 

Bij wijze van besluit

Marketing is een begrip dat bij vele ondernemers nog de wenkbrauwen doet fronsen. Dan doemt meteen het spookbeeld op van 'onbetaalbaarheid'. Op basis van deze uiteenzetting van de 'acht principes van een expert marketing' wordt duidelijk gemaakt dat iedereen het in zich heeft om een aantal stappen zelf te zetten en om met de nodige dosis durf naar buiten te treden. Dat zal enige voorbereiding en inspanning kosten, maar het rendement van het bedrijf zal er wel bij varen.

  


Verder zakelijk groeien?

Wil je nog meer en efficiënter groeien? Neem dan een binnenweg naar businessverruimende inzichten en strategieën.

Beleef gratis een live seminar met Carl »

 

Tags: Marketing, Tips & Tricks, Onderzoek