Hoe bereken je een marketingbudget?

28 mrt 2017 / door Carl Van de Velde

Hoe bereken je een marketingbudget?

Maak even de oefening: je neemt het bedrag van je jaaromzet. Hoeveel procent daarvan mag je maximaal besteden aan marketing? Wie kan die vraag zonder nadenken beantwoorden? Wie kan zeggen, zonder aarzeling: zoveel procent kan, mag en moet ik uitgeven aan marketing?

Slechts weinig ondernemers kennen hun marketing budget!

We namen de proef op de som tijdens onze seminars en kwamen tot de onthutsende vaststelling dat slechts 9,7 procent van de deelnemers met onze vraag wegkwam. Dat betekent één ding: je bent als ondernemer niet met marketing bezig. Je bent aan het improviseren en dat kan je zeer veel geld kosten. Een marketingbudget berekenen is nochtans niet zo moeilijk.

1. Ken je klant!

Een voorbeeld uit de wereld van de slagers. Eén van de deelnemers van onze seminars was een beenhouwer met verschillende winkels. Hij wist uit het hoofd het gemiddelde uitgavenpatroon (21,6 euro) van zijn klant mee te delen. Meer zelfs: hij kende ook het aantal bezoeken (3,6) per week. Een klant passeert gedurende 48 weken per jaar langs zijn slager.

Reken uit: 48 weken x 3,6 bezoeken x 21,6 euro.
Dat komt uit op een bedrag van 3732,48 euro per klant per jaar.

Beenhouwer kent marketing budget

Dat cijfer moet je als ondernemer uit het hoofd kennen, net zoals onze succesvolle slager. Want dan begrijp je dat elke nieuwe klant meer dan 3700 euro zal opleveren. Dan opent de mogelijkheid tot een dynamiek. Want hoe trekt men een nieuwe klant aan? Via marketing. En wat moet dat dan kosten?

2. Pas de 10%-regel toe!

De hamvraag dus, naar het budget. Je verleden is hierbij je referentiekader. Analyseer eerste hoeveel marketingtijd jouw bedrijf kost. Verdeel het budget over de verschillende pijlers die je simultaan laat lopen naast elkaar en waarvan je de respons dient te meten en bij te sturen.

Hoeveel wil je betalen voor een nieuwe klant? Begin eens met tien procent. In het voorbeeld van de slager: als hij met een budget van 370 euro probeert een nieuwe klant te winnen, dan zal hij vermoedelijk al een eind opschieten.

Begin eens met 10% van je jaaromzet als marketing budget!

Een bedrijf met een jaaromzet van 100.000 euro krijgt van ons de goede raad om 10.000 euro voor de marketing opzij te zetten. En dan vervolgens de ‘veelzijdigheid’ van het multimarketingplan toe te passen. Stapsgewijs verhoogt dit je omzet. En hoe hoger die omzet, hoe meer middelen men heeft voor marketing.

3. Creëer de hefboom.

We keren even terug naar de vorige paragraaf. Hoe hoger de omzet, hoe meer middelen men heeft voor marketing. En net die marketing verhoogt de omzet, zoals we eerder hebben uiteengezet. Een bedrijf kan groeien dankzij het marketingbudget. Dan ontstaat hefboomkracht.

Bereken je marketingbudget en creëer de hefboom!

Wie voortdurend voeding geeft aan de marketing en zijn klantgerichte cijfers spelenderwijs kent, ziet zijn verkoop toenemen. Met die nieuwe financiering kan men vervolgens naar de bank stappen voor een investeringsfonds. Zo creëer je de hefboom voor nog sterkere budgetten en nog meer klanten.

Besluit

Een marketingbudget schrikt vele bedrijfsleiders af. Dat weet men intussen uit ervaring. De werkelijkheid oogt echter rooskleurig. Uit de dagelijkse praktijk blijkt immers dat wie op een kundige wijze inzet op marketing, zijn onderneming ziet groeien. Het berekenen van een budget vraagt enige bedenktijd maar oefening baart kunst.


 

Verder zakelijk groeien?

Wil je nog meer en efficiënter groeien? Neem dan een binnenweg naar businessverruimende inzichten en strategieën.

Beleef een live seminar »

Tags: Marketing, Tips & Tricks