Boost je sales op Black Friday met deze 4 tips

22 nov 2018 / door Carl Van de Velde

Boost je sales op Black Friday met deze 4 tips

Morgen is het zover: Black Friday. In Europa kennen we het fenomeen nog maar enkele jaren, maar in de Verenigde Staten bestaat het al veel langer. Hier gaat Black Friday vaak gepaard met koopjesjagers die elkaar in de haren vliegen om de beste deals te scoren. Met deze vier tips haal jij als ondernemer het maximum uit Black Friday.

Zwarte Vrijdag is de eerste vrijdag na Thanksgiving. Op die dag bieden retailers producten aan met kortstondige, massale kortingen. De term “Black Friday” zou in de jaren vijftig bedacht zijn door Amerikaanse retailers om aan te duiden dat dit de dag was waarop de rode cijfers eindelijk worden omgezet naar zwarte cijfers.

In de nasleep van Black Friday wint ook Cyber Monday aan populariteit. Dat is de maandag na het weekend van Black Friday waarop klanten uitsluitend online van aantrekkelijke kortingen kunnen genieten.

 

Black Friday in België

Black Friday wint in België elk jaar aan populariteit. In 2017 verwerkte Wordline, het bedrijf dat het elektronisch betaalverkeer regelt in België, op Black Friday van middernacht tot 17u30 ruim 5,6 miljoen elektronische betalingen, het absolute jaarrecord en bijna 20 procent meer t.o.v. het jaar voordien.

Het loont dus de moeite om hier een graantje van mee te pikken. Ik geef je enkele tips om groots te scoren op en na Black Friday.

 

1. Communiceer gericht naar je doelgroep

Om het succes van je Black Friday-sales te maximaliseren, pak je best uit met een doelgerichte marketingtactiek. Stuur je trouwe klanten een werve(le)nde e-mail over de op til staande kortingen. Je kan de hype rond Black Friday ook opbouwen door speciale beloningen of extra getrouwheidskorting te geven aan trouwe klanten.

Zet daarnaast zeker in op sociale media om je klanten te overhalen om naar je zaak te komen of online te bestellen.

Veel aanbieders starten hun uitzonderlijke aanbiedingen al voor Black Friday en laten ze ook nog een stuk daarna doorlopen.

Communiceer gericht naar je doelgroep

 

2. Bereid je voor op de drukte

Pas op! De hype rond Black Friday kan heel wat teweegbrengen. Zorg dat je voorbereid bent op grote drukte en zenuwachtige koopjesjagers. Zorg voor extra medewerkers in je zaak om de efficiëntie, netheid en goede organisatie te bewaken. Plaats de populairste items binnen bereik en verwijder items die de doorgang belemmeren.

Heb je een webshop? Test dan op voorhand of je servers bestand zijn tegen een aanzienlijke verhoging van traffic. Het ergste dat je kan gebeuren is dat je website crasht waardoor klanten gefrustreerd raken en je verkoop daalt.

 

3. Zorg voor efficiënte digitale verkoopskanalen

Kopers verlaten een website vaak met een gevuld, maar niet afgerekend digitaal winkelkarretje. Deze cijfers liggen op een dag zoals Zwarte Vrijdag gevoelig hoger. Je kan dit beperken door deze mensen een e-mail te sturen om hen te herinneren aan hun verlaten shopping cart. Maak duidelijk dat dit een unieke gelegenheid is om de beste deals van het jaar te scoren.

Wees er zeker van dat je website aangepast is voor mobiele apparaten. Volgens een onderzoek van Comeos steeg het aantal mensen dat een aankoop heeft gedaan via een smartphone of tablet in 2018 naar 35 procent, een stijging van meer dan 50 procent tegenover het jaar voordien. Het aantal mensen dat enkel via computer of laptop koopt, daalde met liefst 29 procent. Het is cruciaal om je mobiele bezoekers een aangepast platform en een topervaring aan te bieden.

 

4. Speel in op schaarste en uniciteit

Black Friday wordt alsmaar populairder. Meer en meer retailers springen mee op de trein.

Hoe kan je jezelf onderscheiden in de stroom van advertenties, reclamefilmpjes en promoacties? Hoe kan je klanten overtuigen om voor jouw producten te kiezen?

Het antwoord is eenvoudig: make an offer they cannot refuse!

Zorg voor een uniek aanbod dat niet alleen beperkt is in de tijd maar ook in aantal. Creëer de perceptie dat het aanbod niet groot genoeg is voor de vraag. Mensen worden mentaal geprikkeld door de spanning tussen de beschikbare producten en de behoefte. Hoe schaarser een product of dienst, hoe meer we het willen hebben.

Wees uniek

Jezelf onderscheiden kan op verschillende manieren: door het aanbieden van innovatieve producten of diensten, door het geven van een uitzonderlijke service of door klanten een verrassend cadeautje aan te bieden. Ook door samen te werken met andere bedrijven kan je jouw aanbod completer en aantrekkelijker maken dan dat van concurrenten.

 

Conclusie

Black Friday is een jaarlijkse mijlpaal voor zowel ondernemers en klanten. Voor klanten draait het allemaal om het vinden van de beste deals. Voor aanbieders is het een opportuniteit om hun inkomsten een boost te geven. Met een goede voorbereiding en de juiste tactiek haal je het maximum uit Black Friday.


 

Verder zakelijk groeien?

Wil je nog meer en efficiënter groeien? Neem dan een binnenweg naar businessverruimende inzichten en strategieën.

Ontdek onze opleidingen »

  

Tags: Tips & Tricks, Ondernemer, Ondernemen, Verkopen