Creatief obstakels overwinnen in 7 stappen

27 feb 2018 / door Carl Van de Velde

Creatief obstakels overwinnen in 7 stappen

Elke ondernemer botst vroeg of laat op obstakels. De kunst is om hier positief mee om te gaan. Het is de eerste stap om tot meer en betere ideeën te komen. Met creativiteit en een doordachte aanpak in zeven stappen buig je een uitdaging om in een nieuwe opportuniteit.

Als ondernemer beland je vroeg of laat in de leerfase (Lees er meer over in het artikel 4 fases van ondernemerschap). In deze fase bots je continu op obstakels waardoor je niet vooruit raakt. Je ontdekt dat de realiteit anders is dan je had gehoopt. Het is een moeilijke periode waarin je al snel de moed zou verliezen. Het komt erop aan om door te zetten. Achteraf zal je zien dat het de meest waardevolle periode in je ondernemerschap is.

Met de volgende zeven stappen overwin je obstakels op een efficiënte en creatieve manier.

 

STAP 1: Bekijk een obstakel als een opportuniteit

Een obstakel hoeft geen probleem te zijn. Ik vertelde het eerder in het artikel Een topondernemer maakt van een probleem een uitdaging. Een obstakel verplicht je om de dingen anders te bekijken. Het spoort je aan om creatieve oplossingen te zoeken. Elk obstakel is dus een opportuniteit om je zaak te laten evolueren. Onthoud: als je obstakels op een negatieve manier benadert, sluit je je geest voor nieuwe ideeën. Met een positieve mindset stel je je geest open voor oplossingen.

 

STAP 2: Maak het obstakel helder

Veel ondernemers starten met goede moed aan het overwinnen van een obstakel maar rijden zich onderweg vast. Om dit te vermijden moet je het obstakel helder maken. Verzamel informatie om het vertrekpunt helemaal duidelijk te maken. Zoek een antwoord op de volgende vragen:

      • Wat is het obstakel?
      • Wat ligt aan de oorzaak van het obstakel?
      • Wat zijn de gevolgen van het obstakel?
      • Wie is er betrokken bij het obstakel?
      • Waarom moet dit opgelost worden?
      • Tegen wanneer moet dit opgelost worden?

Maak het obstakel helder

 

STAP 3: Formuleer de gewenste situatie

Ga op zoek naar een visie op de gewenste situatie. Het is belangrijk dat je durft te dromen en beschrijft wat je wenst. Maak een grote lijst van doelen en wensen rondom het obstakel. Begin telkens met de woorden: Ik wil graag… of het zou geweldig zijn als…

Kies vervolgens uit de lijst het beste doel op vlak van resultaten en haalbaarheid. Een SWOT-analyse kan hierbij helpen.

 

STAP 4: Bedenk ideeën

Ga op zoek naar verschillende originele ideeën om tot de gewenste situatie te komen. Ideeën zijn in deze fase nog geen uitgewerkte oplossingen maar mogelijke acties. Stel je oordeel uit, elk wild idee is potentieel waardevol. Quantity breeds quality is een adagium tot opgaat voor elke brainstormoefening. Het ene idee kan het startpunt zijn voor een ander idee. Zoek onverwachte combinaties en wees creatief.

 

STAP 5: Ontdek de oplossingen

In deze fase focus je op de kansrijke ideeën uit de vorige stap en maak je ze sterker. Neem de lijst van ideeën en markeer welke kansrijk zijn. Cluster gelijkaardige ideeën en geef deze clusters een karakteristieke naam.

Maak vervolgens een onderscheid in drie soorten ideeën:

      • gewone ideeën die je direct kan invoeren
      • originele ideeën waarmee je direct aan de slag kan
      • richtinggevende ideeën voor de toekomst

oplossingen zoeken

 

Kies de drie tot vier beste ideeën uit elk van deze categorie en onderzoek welke combinaties tot sterke oplossingen leiden. De PPCO-techniek kan helpen om de oplossingen verder uit te werken:

      • Plusses: wat zijn de pluspunten van het idee?
      • Potentials: welke extra mogelijkheden biedt de oplossing?
      • Concerns: wat zijn de belangrijkste bezwaren?
      • Overcomes: Hoe kan je de belangrijkste bezwaren oplossen?

STAP 6: Maak een actieplan

In deze stap bedenk je concrete acties om de oplossing te implementeren. Schrijf het idee dat je wil uitwerken kort en krachtig op. Vraag je af wat er nodig is om dit te bereiken. Welke acties zijn nodig om tot succes te komen? Een goede techniek om tot concrete acties te komen is de volgende:

      1. Omschrijf de actie.
      2. Stel de vraag ‘Hoe ga ik dit bereiken?’ en beschrijf de antwoorden als actie.
      3. Stel voor elk van deze antwoorden opnieuw de vraag ‘Hoe ga ik dit aanpakken?’.
      4. Stel deze hoe-vraag net zolang tot de actie heel concreet is en je weet wat je te doen staat.

 

Maak een shortlist van concrete acties en plan deze in. Maak onderscheid tussen acties op onmiddellijke, korte, middellange en lange termijn.

Het is belangrijk om tijdig te stoppen met plannen en effectief over te gaan tot actie. Een goed plan voor vandaag is beter dan een perfect plan voor morgen!

 

STAP 7: Stap in de actie

De laatste stap is de belangrijkste: schiet in actie! Ondernemen betekent immers actie, meer bepaald doelgerichte actie want veel ondernemers concentreren zich op de foute dingen. Om dat te vermijden, maak je best dagelijks een planning van de dingen die je tijdens die dag wil verwezenlijken. Zorg ervoor dat deze doelen in lijn zijn met je week-, maand-, jaar- en langetermijn doelstellingen. Onthoud dat enkel doelgerichte actie tot resultaten leidt.

 

Conclusie

Obstakels zorgen voor winnende ideeën voor de toekomst. Pak ze aan met een positieve spirit en de nodige creativiteit. Het maakt je sterker als ondernemer en zorgt voor een verfrissende wind in je zaak.


 

Verder zakelijk groeien?

Wil je nog meer en efficiënter groeien? Neem dan een binnenweg naar businessverruimende inzichten en strategieën.

Ontdek onze opleidingen »

  

Tags: Tips & Tricks, Ondernemers, Ondernemer, Succes, Uitdagingen, Uitdaging