De 3 grootste uitdagingen van Vlaamse ondernemers

11 jan 2018 / door Carl Van de Velde

De 3 grootste uitdagingen van Vlaamse ondernemers

In het verleden peilde Carl Van de Velde bij meer dan duizend ondernemers naar hun grootste uitdagingen. Vandaag zien we dat deze uitdagingen nog steeds dezelfde zijn. In dit artikel gaan we op zoek naar antwoorden op de belangrijkste vragen van de gemiddelde Vlaamse ondernemer.

 Al meer dan twintig jaar doet Carl Van de Velde onderzoek naar de denk- en doepatronen van ondernemers. Enkele jaren geleden voerde hij een grootschalig onderzoek naar de uitdagingen van Vlaamse ondernemers. Uit de antwoorden van meer dan duizend ondernemers kwamen er drie belangrijke uitdagingen uit de bus: 

  1. Zwakke cijfers in verkoop en marketing
  2. Vinden en binden van talentvolle medewerkers
  3. Behouden van een goede work-life balance

Uitdaging 1: Zwakke cijfers in verkoop en marketing

Met stip op nummer één als grootste uitdaging van Vlaamse ondernemers: zwakke verkoops- en marketingcijfers.

Voor goede bedrijfsresultaten heb je een goede verkoopsmachine nodig. Je verkoop is de motor van je onderneming. Toch zijn veel ondernemers te statisch in hun verkoop. Ze komen te weinig naar buiten met hun product. Ze hopen dat de verkoop vanzelf zal loslopen en zetten te weinig middelen in. Ben jij overtuigd van je product? Dan moet je ook durven investeren in goede verkopers.

 Geef je verkoop een boost »

sales en marketing

 

Constante toevoer van kwalitatieve leads

Als verkoop de motor is, dan is marketing de brandstof van je onderneming: ze moet zorgen voor een constante toevoer van kwalitatieve leads en prospects. De rol van marketing is ervoor zorgen dat de markt je vindt en interesse krijgt in je aanbod. De beste start is het opstellen van een MMP (Multi-Marketing Plan).

Concreet willen Vlaamse ondernemers hun marketing en verkoop op volgende punten verbeteren:

  • Een hoger rendement halen uit de website
  • Meer inzetten op sociale media
  • Professioneel aansturen van sales
  • Onderzoek doen naar de verwachtingen van de klant
  • Meer klantenevents organiseren om betrokkenheid te stimuleren
  • Online marketing opdrijven
  • Meer investeren in reclame

 

Uitdaging 2: Vinden en binden van talentvolle medewerkers

Het aantrekken en aan boord houden van talentvolle medewerkers blijft een grote uitdaging voor Vlaamse ondernemers. In een interview met Carl Van de Velde vertelt topondernemer Willy Naessens dat mensen het grootste kapitaal zijn van een onderneming. Hij verklapte ook enkele van zijn manieren om talentvolle mensen te houden:

  • Belonen en laten delen in het succes: medewerkers met twintig jaar dienst worden getrakteerd op een reis en topmedewerkers krijgen de kans om vennoot te worden.
  • Een betrokken werkgever zijn: erbij zijn tijdens belangrijke levensgebeurtenissen van werknemers zoals trouw, geboorte, overlijden, communie, …
  • Mensen laten leren: als je delegeert, moet je vertrouwen hebben en mensen fouten laten maken zonder ze hierop af te rekenen.

 Hou talent aan boord »

talentvolle medewerkers

 

Naar een talentvol en geëngageerd team

De kwaliteit en het engagement van je team zijn cruciaal voor het succes van je onderneming. Vlaamse ondernemers zien hierbij vooral grote uitdagingen op volgende vlakken:

  • Motiveren van het huidig team
  • Jezelf ontwikkelen op het gebied van leiderschap
  • De organisatiestructuur verbeteren
  • Mensen beter opleiden
  • Werken aan de gezondheid en de vitaliteit van het team
  • Een betere balans tussen werk en privé creëren

Om je team succesvol te maken moet je eerst en vooral zelf een goed leider worden. Heel wat ondernemers zien dit in en willen zich daarom verder ontwikkelen op vlak van leiderschap. Het opleidingsprogramma Matrix van leiderschap gebruikt een unieke leermethode om je te coachen naar een hoger niveau van leiderschap.

 

Uitdaging 3: Behouden van een goede work-life balance

Een startende ondernemer is altijd in de weer. Hij is dag en nacht met zijn bedrijf bezig. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde Belgische ondernemer 55 uur per week werkt. Acht op de tien van hen werkt ’s avonds, zes op de tien werkt geregeld in het weekend en vier op de tien werkt altijd in het weekend. De lange werkdagen en het gebrek aan vakantie zorgt bij de helft van de Belgische ondernemers voor spanningen in het gezinsleven.

Als ondernemer is het niet evident om een goede balans te vinden tussen je werk en je gezinsleven en vrije tijd. Toch is dat cruciaal om op lange termijn succesvol te zijn.

Naamloos ontwerp-3.jpg

 

Een goede work-life balance? Graag, maar hoe doe je dat?

De hamvraag is: hoe zorg je ervoor dat je genoeg tijd hebt voor je gezin terwijl je zaak blijft draaien? Het antwoord is simpel: geef taken uit handen. Het is onrealistisch om alles zelf te willen doen. Je vindt ongetwijfeld mensen die het even goed of misschien zelfs beter doen dan jij. Bovendien maak je jezelf zo positief overbodig: je onderneming blijft ook zonder jou verder draaien. Dan heb je de gelegenheid om er eens tussenuit te knijpen, alleen of met je gezin.

 

Loskomen van je bedrijf stimuleert nieuwe ideeën

Er is nog een bijkomend voordeel aan af en toe eens tijd nemen voor jezelf. Meestal krijg je tijdens de uren dat je niet aan het werken bent de beste ideeën. De beste ingevingen komen immers wanneer je geest in rust is. Als je continu bezig bent in je bedrijf is je pool van inspiratie veel kleiner en dat belemmert je groeipotentieel. Door de operationele taken uit handen te geven, kan jij je concentreren op de langetermijnstrategie, het stimuleren van innovatie en investeren in jezelf.

 

Ben jij bereid om te investeren in jezelf? De opleidingstrajecten van het Carl Van de Velde Trainingsinstituut zijn de beste manier om jezelf en je onderneming te doen groeien en duurzaam succesvol te maken.


 

Verder zakelijk groeien?

Wil je nog meer en efficiënter groeien? Neem dan een binnenweg naar businessverruimende inzichten en strategieën.

Ontdek onze opleidingen »

  

Tags: Inzichten, Ondernemers, Ervaring, Ondernemen, Uitdagingen, Uitdaging