De 5 wetten van succes in business

20 jun. 2017 / door Carl Van de Velde

De 5 wetten van succes in business

Succes halen met je business? Dat kan men bereiken via een beproefd model dat luistert naar de naam 'de vijf wetten van succes in business'. Wie als ondernemer een doorbraak wil forceren, heeft nood aan nieuwe inzichten. Het zijn turbulente economische tijden, het klantengedrag verandert om de haverklap. En toch bestaat meer dan ooit de mogelijkheid om tegelijk meer omzet en winst te boeken en van meer vrije tijd te genieten. Verrijk zowel je inkomen als je levensstijl. Wat te doen? Bestudeer ze en pas ze toe: de vijf wetten van succes in business.


De wet van de drijfkracht

DK1.jpg


Dit is de levensnoodzakelijke vaardigheid die je moet ontwikkelen als mens. Succesvolle bedrijven worden beschouwd vanuit persoonlijke drijfkracht. De psychologie van deze mensen bepaalt het succes van je organisatie. Drijfkracht symboliseert zich via gedrevenheid, persoonlijke kracht, energie en ambitie. De persoonlijke drive maakt het verschil.

Drijfkracht komt ook vanuit het DNA dat je hebt meegekregen van je ouders. Ze wordt ook bepaald door de opvoeding: Stuurden je ouders en leerkrachten je in de richting van een droom of hielden ze je voornamelijk met de voeten op de grond? 

Naast je natuurlijke aanleg is je passieveld bepalend voor de dynamiek van je drijfkracht. Iedereen bezit een eigen specifiek talentenkader. Laat de dagelijkse zorgen van je bedrijf dit niet onderdompelen. Ben je niet goed in administratieve taken, besteed ze dan uit. Anders belemmert het je zicht op innovatie. Omring je dus met de juiste mensen die de noodzakelijke klussen uitvoeren want om doelen uit te stippelen en vooruitgang te boeken heb je echt wel alle motivatie nodig. De oermotivators voor de drijfkracht zijn pijn en plezier. Veel succesvolle ondernemers komen uit de school van de harde klappen. Ze bevonden zich in een 'pijnmotivatie' waaruit ze absoluut weg wilden. Dat is niet de aantrekkelijkste maar wel de sterkste motivator. Topondernemers werden vaak geactiveerd door pijn. Na verloop van tijd, als gevolg van het succes, volgt de klassieke evolutie naar plezier. Hier loert het gevaar van gewenning om de hoek. Zorg ervoor dat het vuur niet smeult maar wel blijft branden. Een spreekwoord zegt: 

"Het water loopt van boven naar beneden in de rivier"

De directeur is de bron. Als die persoonlijke drijfkracht mist, stroomt er heel weinig. De wet van de drijfkracht is essentieel om te groeien. 

 

De wet van uniciteit

Yellow-Umbrella.jpg


Uniciteit staat voor 'uniek zijn', anders dan de anderen. Topondernemers onderscheiden zich op positieve wijze van de concurrentie. Ontwerp een concept dat je kunt multipliceren. Bouw een brand uit, met een vernieuwende vorm. Denk aan de service en klantgerichtheid. Wees niet te beroerd om de extra centimeters voor je klantengroep af te leggen. Doe dingen die anderen niet doen. Met vriendelijkheid win je klanten. Denk ook aan de prijsbepaling:

Je mag een geweldig product aanbieden, het moet wel betaalbaar blijven. Hoe meer waarde je levert, hoe globaler je de markt kunt aantrekken met een deftige prijzenpolitiek.

Voeg daar 'Kaizen' aan toe. Dat is een sterk Japans managementmodel. Met als slogan:

"Cultiveer elke dag de betere vorm van jezelf"

Veranderen naar beter. De voortdurende en nooit eindigende 'change' in richting van de perfectie. In de Verenigde Staten hebben ze 'Kaizen' vertaald naar 'Can I'. Slechts twee bewegingen zijn mogelijk: vooruit of achteruit. Wie weigert om 'Kaizen' toe te passen, zal vroeg of laat achteruit gaan.

Ondernemers denken dan ten oprechte dat alles blijft zoals het is. Terwijl jij in jouw branche de innovator hoort te zijn. Sterker nog: transformeer en verander door net die uniciteit toe te passen. Wees iedere dag bereid om te leren en te groeien, ook in je bedrijf. Leer nieuwe vaardigheden ontwikkelen om tot een betere business te komen. Onze maatschappij is zowel dynamisch als competitief. Als ondernemer is het absoluut noodzakelijk om jezelf steeds in vraag te blijven stellen en je positief te onderscheiden van je concurrent. Het volstaat niet om gedreven te zijn, je moet dingen doen die niemand anders durft: ziedaar de wet van de uniciteit. 

 

De wet van de samenwerking

shutterstock_572822965.jpg


Het is onmogelijk om in je eentje een succesvolle zaak op te bouwen. Wie samenwerkt, maakt zijn zaak groter. Zet dus een team neer, een winnend team dat uiteindelijk de organisatie vooruit zal helpen. Veel ondernemers passen deze wet niet toe omdat ze aarzelen. Want: 'Personeel kost geld!' Inderdaad: personeel MÀG geld kosten. Samenwerkers brengen immers iets terug. Investeren in medewerkers is het voortfinancieren van succes. Elke succesvolle zaak ontstond uit een verband van een unieke groep mensen die vanuit een emotionele band met elkaar samenwerkten om een specifiek doel te realiseren. Je vertrekt vanuit een gouden concept en gaat met een sterk team naar een winstmodel. Speelt je product, service, dienst in op de noden van de markt? Succes is dus het gevolg van een investering in een topteam. Blijf dus voortdurend zoeken naar versterking voor je bedrijf want op die wijze verhoogt de kans op een grotere afzetmarkt.

 

De wet van de organisatie

shutterstock_403713811.jpg


Wees een goede organisator. De meeste ondernemers kijken daar vreemd van op want ze doen het allemaal liever zelf. Ze geven niets uit handen. Ze zijn verslaafd aan controle. Bedenk:

"Alles wat je zelf doet, kan een ander beter"

Laat de dingen los zodat je je op nieuwe uitdagingen kan storten. Dat veroorzaakt betere business. De topondernemer pakt nieuwe zaken aan. De topondernemer groeit doorheen de drie niveaus: van werker over manager tot 'positief overbodig'. De werker is 'slaaf van de zaak'. Hij draait zestien uur per dag en slaapt er vier. Dat houdt niemand vol. Het gaat ook ten nadele van het bedrijf want de medewerkers voelen zich gepasseerd. Ze zitten te wachten op meer verantwoordelijkheid. Wie doorschuift naar het stadium van 'manager' zal het besef zien rijpen dat hij 'samenwerkt voor de zaak'. Op een bepaald ogenblik draag je het bedrijf over aan een collega die samen met jou gaat 'managen'. Je bent zelf minder aanwezig en dat is goed want een systeem heeft ook aandacht en verzorging nodig. Je leert 'aan' je zaak werken in plaats van 'in' je zaak en je ziet beter wat nood heeft aan verandering. Je hebt ook tijd om je bij te scholen om zelf creatief gestimuleerd te worden. Wie 'de wet van de organisatie' goed toepast, zal de laatste horde geruisloos nemen: 'het positief overbodig worden'. Dan werkt de zaak voor jou. Het ondernemerschap is niet uitgevonden om te verzanden in een hard en stressvol bestaan. De bedoeling van het ondernemerschap is levenskwaliteit en comfort.

 

De wet van de maximalisatie

max.jpg


Als de boom niet meer groeit, dan gaat hij dood. Een zaak heeft altijd nood aan progressie en expansie. Richt dus je volle aandacht op maximalisatie. Wie wel de wet van uniciteit toepast maar niet die van de maximalisatie, zal vroeg of laat de vlam zien doven. Maximaliseren is meer schaal zoeken, meer klanten bedienen, meer potentieel vinden. Dat begint bij organisatie en met systemen en procedures die je inbouwt, uitprobeert vanuit de visie van de klant en vervolgens verfijnt. Dat vraagt tijd.

Veel ondernemers overschatten wat ze op één jaar kunnnen doen maar

onderschatten waar ze over tien jaar kunnen staan.

Door te maximaliseren krijg je automatisch meer levenskwaliteit. Tegelijk lever je een bijzondere bijdrage aan het groter geheel en de samenleving. Je stimuleert de economie want je opent de deur naar meer werkgelegenheid en daar wordt iedereen beter van. 

 

Bij wijze van besluit

Als je rekening houdt met de vijf wetten van succes en business dan bestaat de kans dat je als ondernemer een mooi parcours aflegt. Op voorwaarde dat je je er elke dag over buigt en mee aan de slag gaat. Je moet het echt wel zelf uitstippelen. Want deze kennis in de praktijk omzetten, dat werkt enkel vanuit volledig persoonlijke motivatie. En de vijf wetten van succes en business horen ook samen. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: drijfkracht, uniciteit, samenwerking, organisatie, maximalisatie. Het is een begrippenrijtje om uit het hoofd te leren. De vijf wetten van succes en business zijn een sleutel tot geluk.

 


Verder zakelijk groeien?

Wil je nog meer en efficiënter groeien? Neem dan een binnenweg naar businessverruimende inzichten en strategieën.

 

Ontdek onze opleidingen »

 

Tags: Inzichten, Tips & Tricks, Onderzoek, Succes, Ondernemerschap