De 9 meest gemaakte marketingfouten

14 aug 2020 / door Carl Van de Velde

De 9 meest gemaakte marketingfouten

Marketing is maar zo effectief als de uitvoering.

Een sterke marketingstrategie slaagt erin om je doelgroep massaal te converteren tot trouwe klanten, mensen over je merk te laten praten en je bedrijf succesvol te maken. Ondoordachte marketing doet echter het tegenovergestelde.

Slechte marketing kan je bedrijf heel wat geld kosten, niet alleen op vlak van uitgaven, maar ook op vlak van verloren inkomsten.


In dit artikel ontdek je de 9 meest gemaakte marketingfouten bij kleine ondernemingen.

 

1. Geen of slecht marketingonderzoek doen

De eerste stap in een succesvolle marketingstrategie is marktonderzoek. Als je niet weet wat werkt, kan je geen succesvolle marketingstrategie opzetten.

Om zoveel mogelijk mensen warm te maken om bij jou te kopen, moet je een aantal dingen weten:

  • Wie is je ideale klant?
  • Waarom zou de ideale klant bij jou kopen?
  • Waar bevindt je ideale klant zich en via welk kanaal kan je hem het best bereiken?
  • Welke boodschappen overtuigen je ideale klant?

De beste manier om een antwoord te vinden op bovenstaande vragen is door op kleine schaal te testen. Probeer verschillende boodschappen via verschillende marketingkanalen te verspreiden (e-mails, Facebook ads, radiospots, direct mails, …). Analyseer de resultaten.

Heb je de gouden formule gevonden? Zet ze dan op grotere schaal in om de vruchten te plukken.

Blijf verder testen om je ROI (return on investment) steeds meer te optimaliseren.

 

2. Mikken op een zo breed mogelijke doelgroep

Het heeft geen zin om een algemene boodschap naar zoveel mogelijk mensen te verspreiden. Niet iedereen zit te wachten op je aanbod. Je zal veel meer resultaten halen als je jouw boodschap heel gericht afstemt op een specifieke doelgroep.

Marketingfout

 

Meestal helpt het om je huidige klanten te analyseren. Welke klanten bezorgen jou de meeste omzet? Welke gelijkenissen hebben ze? Waarom zijn zij klant bij jou?

Gebruik je conclusies om een profiel op te stellen van je “droomkoper”.

Je droomkoper is de persoon die het meest geneigd is om je producten te kopen. Zorg dat je alles van hem weet.

Stem je marketingboodschappen, je kanalen en je budget af op je droomkoper. Het brengt duidelijkheid en je conversie zal een stuk hoger zijn dan wanneer je een zo breed mogelijke groep probeert te overtuigen.

 

3. Niet vertellen welk voordeel je brengt

Je moet mensen heel goede redenen geven om bij jou te kopen. Je doelgroep is maar in één ding geïnteresseerd: zichzelf. Als er geen groot en gegarandeerd voordeel voor hen inzit, zullen ze niet op je aanbod ingaan.

Veel bedrijven denken dat ze een uniek voordeel brengen door te zeggen dat hun aanbod “beter”, “topklasse”, of “meest waardevol” is. Met dit soort vage bewoordingen zal je een klant echter niet overtuigen.

Vertel dus niet over jezelf, maar wel hoe jij het leven van je droomklant aangenamer zal maken. Beloof hem een uniek voordeel dat inspeelt op zijn grootste pijn.

Remember: mensen willen meer investeren om pijn weg te halen dan om plezier te ontvangen.

 

4. Niet bereid zijn om te investeren

Veel kleinere KMO’s hebben wel het budget, maar willen niet investeren in marketing. Dat is omdat ze het beschouwen als een onnodige kost, in plaats van een investering. Als je slim aan marketing doet, brengt het je altijd veel meer op dan het kost. Marketing is een directe manier om meer leads, meer klanten, en dus meer inkomsten, aan te trekken.

Je moet een effectieve marketingstrategie implementeren die je keer op keer kan herhalen. Bereken exact hoeveel deze strategie kost en hoeveel het opbrengt om één nieuwe klant aan te trekken.

 

5. Niet inzetten op innovatieve marketingkanalen

De wereld evolueert continu, net als je markt en je klanten. Als je op lange termijn succesvol wil blijven, moet je mee evolueren. Ook op vlak van marketing. De digitale innovatie van de laatste tien jaar biedt heel wat nieuwe marketingopportuniteiten. Het overgrote deel van je doelgroep zit vandaag online. Ook hun zoektocht naar oplossingen, beginnen ze online. Zorg dus dat je online gezien wordt.

Zet in op:

  • SEO (Search Engine Optimization)
  • Advertenties op sociale media zoals Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn
  • Google advertenties via AdWords.
  • Video
  • Blogs
  • E-mail marketing

marketing fout

 

6. Alles alleen willen doen

De meeste ondernemers proberen zoveel mogelijk zelf te doen, zelfs hun marketing. Als je geen marketingkennis hebt, is dat geen goed idee. Je zal er veel tijd aan spenderen en de resultaten zullen achterblijven.

Ik raad je aan om jezelf bij te scholen in marketing, zodat je een goede basis hebt van de meest effectieve marketingtechnieken. Het zal je helpen om je marketing op het spoor te zetten en op een rendabele manier prospecten en klanten binnen te halen.

Maar, om maximaal resultaat te halen, doe je voor bepaalde marketingaspecten best beroep op specialisten (vaste medewerkers of freelancers): marketeers, social media experten, copywriters, SEO specialisten, website bouwers, copywriters, grafische experten, video specialisten, …

 

7. Te weinig inzetten op customer retention

Om je inkomsten te verhogen moet je nieuwe klanten maken. Dat is logisch, maar het is niet voldoende. Eens je een nieuwe klant maakt, moet je hem klant voor het leven maken. Wat doe jij om je huidige klanten te behouden en ze in de toekomst opnieuw bij jou te laten kopen? Als je hier niet meteen op kan antwoorden, is er werk aan de winkel.

Waarom je meer moet inzetten op customer retention? Omdat de kans dat je aan een bestaande klant verkoopt tot 4 keer hoger is dan aan een nieuwe prospect. Het is bovendien 6 tot 7 keer duurder om een nieuwe klant te maken dan om een huidige klant te behouden. Spendeer dus niet je hele budget aan het maken van nieuwe klanten. Gebruik ook een aanzienlijk deel om marketingacties op te zetten die gericht zijn op je bestaand cliënteel.

 

8. De resultaten niet analyseren

Hoeveel geld geef jij maandelijks uit aan marketing?

Wat leveren je acties op?

Spendeer niet blindelings geld aan marketing zonder de resultaten te analyseren. Zonder analyse weet je niet hoeveel je acties opbrengen. Als je geen idee hebt van het rendement van je marketingacties, weet je niet wat werkt en wat niet.

Het rendement van een marketingactie berekenen is eenvoudig.

Bereken wat de actie heeft opgeleverd en trek hiervan de totale kost van de actie af. Deel dit getal vervolgens door de totale kost. De uitkomst is je rendement, ook wel je ROI (return on investment) genoemd. Hoe hoger je rendement, hoe succesvoller de marketingactie.

Je moet inzetten op die technieken die het hoogste rendement opleveren.

marketing analyse

 

9. Slecht budgetteren

De eerste fout van veel ondernemers is geen marketingbudget opstellen.

De tweede veel gemaakte fout is dat het budget niet op de juiste manier wordt toegewezen aan verschillende acties. Zoals gezegd, moet je niet alleen investeren in nieuwe klanten maken, maar ook in je bestaande klanten houden.

Daarnaast maak je best een goede mix tussen verschillende marketingkanalen. Zo verdeel je je inspanningen en verhoog je jouw kans op succes. Als je merkt dat een bepaalde actie toch niet de verhoopte resultaten oplevert, kan je nog altijd schuiven met je budget.

 

Conclusie

Marketing kan je onderneming maken of kraken.

Door bovenstaande veel gemaakte fouten te vermijden, behoed je jezelf voor inefficiënte marketing die je veel tijd en geld kost.

Een succesvolle marketingstrategie zorgt voor een continue stroom van nieuwe prospecten waardoor je permanent meer klanten en meer inkomsten zal genereren.

 

 

Tags: Marketing, Ondernemen