De sleutel tot succesvol aanwerven

2 mei 2019 / door Carl Van de Velde

De sleutel tot succesvol aanwerven

Heb je er al aan gedacht om mensen in dienst te nemen? Is het een investering die je angstig maakt? Dan ben je niet alleen. Zelfs voor een aantal van de meest ervaren ondernemers en managers is het soms moeilijk om mensen aan te werven.

In dit artikel leer je:

  • Een effectieve strategie om goede samenwerkers aan te werven
  • De 3 belangrijkste vragen die je aan potentiële werknemers moet stellen
  • Je eigen natuurlijke ware aard ontdekken, zodat je anderen beter kan inschatten

Aanwervingen: je weet waar je aan begint, maar niet waar je eindigt

Wervingsproblematiek is een van de grootste (en duurste) valkuilen voor elk bedrijf dat een team wil opbouwen. Het gevaar bestaat dat je een nieuwe samenwerker in dienst neemt die je al na enkele weken of maanden terug moet uitzwaaien. Dat is een reëel risico als je niet naar de juiste dynamieken kijkt of nalaat om de juiste vragen te stellen. Je mag dan nog zoveel interviews, tests en evaluaties organiseren. Voor je het weet, moet je terug een nieuw profiel beginnen zoeken, wat je heel wat tijd, geld en menselijke energie kost.

 

Werf aan om te verbeteren

Het kan zelfs nog erger. Als je de verkeerde persoon aanwerft, bestaat de kans dat hij of zij verwoest wat jij hebt opgebouwd. Wil je deze persoon ontslaan, kost het terug heel veel geld, tijd en menselijke energie. Het proces om iemand te ontslaan kan lastiger zijn dan het proces om iemand aan te werven. Daarom is het cruciaal om de nodige aandacht en zorg te investeren voordat je een nieuwe samenwerker aan boord neemt. De bedoeling is dat je mensen in dienst neemt die je bedrijf naar een nog betere vorm brengen dan voordat zij voor jou aan de slag gingen.

Hieronder behandel ik enkele eenvoudige en effectieve dynamieken om de juiste mensen aan te nemen.

aanwerven om te verbeteren

 

Laat het niet aanslepen

Een nieuwe samenwerker aanwerven bezorgt de meeste ondernemers heel wat stress. Zo vrezen ze dat deze persoon misschien toch niet over de nodige vaardigheden beschikt of geen goede blend is met hun bedrijfscultuur.

Dit zou niet je focus mogen zijn!

Het is niet de persoon die je in dienst neemt die op de lange termijn een bedrijf vernietigt. Het is de persoon die je niet laat gaan die op termijn je bedrijf zal vernietigen. De verkeerde mensen in dienst houden kunnen je beste product of je beste service kapotmaken.

Ben je ooit naar een fantastisch goed restaurant gegaan waar het kader zeer mooi was en het eten buitengewoon lekker, maar waar de service vreselijk slecht was? Denk aan die ober in het toprestaurant die je tijdens de hele maaltijd negeerde. Zelfs al vond je het eten heel lekker, de ervaring werd geruïneerd door de onbeschofte ober. De kans dat je daar ooit nog terugkomt is waarschijnlijk klein.

 

Stel jezelf bij een gesprek 3 cruciale vragen

Aan de andere kant kan een nieuwe samenwerker een minderwaardige zaak transformeren naar iets fantastisch. Denk aan de ober die het middelmatig eten en kader doet vergeten door een vriendelijke, professionele en attente service! Je moet de juiste samenwerkers selecteren zodat je op het juiste moment op de juiste plaats de juiste persoon hebt. Voordat je iemand nieuw in je bedrijf brengt, moet je leren hoe je doeltreffend rekruteert. Hierbij moet je drie belangrijke vragen stellen.

 

VRAAG 1: KAN DEZE KANDIDAAT DE JOB SUCCESVOL UITVOEREN?

Door een CV te bestuderen en de achtergrond van een kandidaat te onderzoeken, weet je of iemand de ervaring heeft om een specifieke taak uit te voeren. Dat gedeelte is eenvoudig.

Beschikt de kandidaat nog niet over de juiste vaardigheden? Stel jezelf dan de vraag: kan deze persoon het leren of gaat hij/zij moeite hebben om de nodige vaardigheden te ontwikkelen? Denk ook na of je bedrijf de tijd en middelen heeft om te investeren in de vorming en training van deze persoon?

Investeer enkel geld, tijd, training en energie in een persoon die het potentieel heeft om de job succesvol uit te voeren én die past in de bedrijfscultuur van je onderneming.

shutterstock_725090125 

VRAAG 2: ZAL DEZE KANDIDAAT OP LANGE TERMIJN BIJ ONS BLIJVEN WERKEN?

Deze vraag is moeilijker te beantwoorden. Je hebt immers geen glazen bol waarmee je de toekomst kan voorspellen. Mijn tip: spendeer niet te veel tijd aan je zorgen maken over een toekomst die je toch niet onder controle hebt.

 Wil je zeker zijn dat een kandidaat zich op lange termijn wil inzetten voor je bedrijf? Dan is het belangrijk om de doelen en de ware aard van deze persoon te begrijpen. Als de job in verbinding staat met de doelen en de natuurlijke aard van de persoon, is de kans groot dat hij/zij langer voor je bedrijf zal blijven werken.

Zo zal iemand met een introverte persoonlijkheid op lange termijn zelden of nooit een succesvol verkoper worden. De natuurlijke ware aard van mensen verandert niet.

 Heeft een kandidaat de juiste vaardigheden en sluiten zijn/haar persoonlijke doelstellingen aan bij de vacature en je bedrijf? Dan stijgt je kans op een succesvolle aanwerving.

 Stel je in de loop van het proces vast dat de persoon die je in dienst hebt genomen niet voldoet? Laat hem/haar dan snel terug los om verdere frustraties en een financiële kater te vermijden.

 

VRAAG 3: PAST DE KANDIDAAT IN ONZE BEDRIJFSCULTUUR?

Past de kandidaat in de afdeling en het bedrijf als geheel?

Je wil niet iemand in dienst nemen die zich alleen bezighoudt met het uitvoeren van zijn/haar job. Het moet iemand zijn die blendt met het sociale karakter van je bedrijf. Diversiteit binnen een team is prima, maar als een nieuwe samenwerker een compleet verschillende persoonlijkheid, totaal andere gewoonten of tegengestelde gezichtspunten heeft, is deze waarschijnlijk niet geschikt.

Stel, je bent eigenaar van een restaurant en je primaire bedrijfswaarden zijn betrokkenheid, teamwork, vriendelijkheid, gedienstigheid en klantgerichtheid. Als je dan iemand in dienst neemt die vooral energie haalt uit betekenisvol zijn, sturen en persoonlijke glorie, zal deze persoon niet passen binnen je team. Op lange termijn zal hij/zij bovendien niet het gewenst gedrag demonstreren dat jij, collega’s en klanten verwachten.

 

Mijn ervaring met aanwerven

Ik heb de manier waarop ik samenwerkers aanwerf, veranderd. Door de jaren ontdekte ik dat veel van de mensen die ik in dienst nam, niet erg lang bleven werken op mijn bedrijf. De reden? Hun echte doel was niet om bij te dragen aan het beter maken van het bedrijf. Hun echte doel was om te leren in mijn nabijheid. Ze hielden op korte termijn van de job omdat ze konden leren van de uitdagende en succesvolle omgeving. Ze bleven echter niet op lange termijn omdat hun persoonlijke doelen anders waren dan wat op lange termijn van hun verwacht werd.

Ik leerde bovendien dat sommige samenwerkers het in een verdere fase niet meer wilden opbrengen om de belangrijke bouwstenen van onze bedrijfscultuur te volgen (klantgerichtheid, dynamische drijfkracht, zin voor professionalisme, doe-ethiek, actie naar expansie en groei).  

Bevraag potentiële werknemers waar ze zichzelf zien in vijf, tien of zelfs twintig jaar. Wat zegt hun reactie over hun prioriteiten? Komt dit overeen met de waarden, de cultuur en de doelstellingen van je bedrijf?

shutterstock_1312813436

 

Ken je eigen natuurlijke ware aard

Als je geen idee hebt van je eigen ware aard en eerder een vage bedrijfscultuur hebt, wordt het evalueren van een potentieel samenwerker moeilijk. Je kan niet succesvol aanwerven als je niet zeker weet hoe je als bedrijf echt bent. Leer meer over wat mensen motiveert en begrijp wat hen werkelijk drijft. Dit is de basis voor het succesvol in dienst nemen van nieuwe samenwerkers die op langere termijn met je onderneming werken naar meer en betere resultaten.

Leren over mensen is noodzakelijk om een effectieve leider te worden. Als je een betere leider bent, word je beter in het herkennen van potentieel in anderen.

Ik wil je hier graag verder mee helpen. Met de drie onderstaande programma’s kan je jezelf bekwamen als succesvol leider en werkgever.

 

 

Tags: Tips & Tricks, Leiderschap, Succes, Tips, Ondernemen, Samenwerkers