Een topondernemer maakt van een probleem een uitdaging

12 jan 2017 / door Carl Van de Velde

Een topondernemer maakt van een probleem een uitdaging

Laat ik met de deur in huis vallen! Vervang het woord ‘probleem’ door ‘uitdaging’ en je hebt de eerste stap naar de oplossing gezet. Simpele strategie? Jij kan het leren, dat is mijn overtuiging. Kies resoluut voor een andere kijk op de dingen. En sluit aan bij het motto van de topondernemer: die redeneert niet in termen van problemen maar wel van uitdagingen.

Denk jij er ooit eens over na? Hoe het begrip ‘probleem’ de sfeer in je bedrijf kan aantasten? Het lijkt op een open deur intrappen: wie iets omschrijft als een ‘probleem’, houdt zich onbewust bezig met de gevolgen ervan. Zelfs een kind weet dat men daar niet vrolijker van wordt.

Maar wat je waarschijnlijk niet vermoedt, is dat het voortdurend spreken over ‘problemen’ een schadelijke invloed heeft: zowel op de werkvloer als in de cultuur van uw onderneming.

Ik maak mijn punt: vervang het woord probleem door uitdaging en de eerste horde richting oplossing is genomen.

 shutterstock_107222474.jpg

 

 

SCHRAP HET PROBLEEM, BRENG DE UITDAGING TOT EEN GOED EINDE

Topondernemers weten dat ze best vanuit enorme gedrevenheid de markt afspeuren naar opportuniteiten. Die bepaalt in grote mate de slaagkans van hun missie. Jammer genoeg ontbreekt bij veel mensen net die innerlijke drive. Ze blijven hangen in alledaags gemopper en struikelen over futiliteiten. Als gevolg van een verkeerde mentaliteit. Uit onderzoek is nochtans gebleken dat het tegendeel helpt.  Een topondernemer ontdekt de kansen omdat hij ze wil zien. Vanuit een positieve basishouding ten aanzien van plots opdoemende obstakels kan men sneller en beter ingrijpen.

Welke veranderingen moeten dan in het gedrag worden gerealiseerd? Wat doet een innovatieve bedrijfsleider om een ‘probleem’ om te buigen tot een ‘uitdaging’ die zijn onderneming sterker maakt? Zoek ‘uitdaging’ op in het woordenboek en begrijp dat het staat voor: een oproep, een uitnodiging, een bron van inspiratie. Schrappen dus, dat ‘probleem’, uit de eigen woordenschat.

 

AAEAAQAAAAAAAApIAAAAJGVjYzkxYTI0LWVjODctNGYyNy05ODg4LWExNjk2NjlkMGZlNw.png

 

VIER SLEUTELS

Hier zijn vier sleutels om je medewerkers te motiveren en hen aan te sporen tot een nieuwe kijk op de dingen. Op die wijze verbeter je niet alleen de kwaliteit van je leven maar het verhoogt ook de mogelijkheid op een sterker eindresultaat.

 

1. OP NAAR DE BESTE PRAKTIJK

Laten we beginnen bij het begin. Alles draait om duidelijkheid. Met fundamentele inzichten – algemene wetten als het ware - om het ‘probleem’ te schrappen en de ‘uitdaging’ tot een goed einde te brengen. Beschouw het gerust als een ‘to do’ in je bedrijf, een ‘must’ op weg naar een betere praktijk.

  • Benoem het probleem meteen als een uitdaging
  • Kies voor empathie in plaats van sympathie
  • Reageer rationeel in plaats van emotioneel
  • Zet de focus op hoe jij het wil oplossen
  • Stap uit je comfortzone

 

2. VERANDER DE ERVARING: WEES EEN MATCHER!

De strategie oogt simpel. Iedereen kan het leren: het veranderen van de ervaring. Dat is de noodzakelijke eerste stap want de ervaring bepaalt de gemoedstoestand. Kijk niet op tegen de situatie want dan lijkt ze onoverkomelijk.

Laat het klagen, zuchten en puffen achterwege maar zoek van in het begin met een nuchtere kijk naar alternatieven. Stimuleer elkaar hierin.

Beschouw het als een reis: je kan van bij het vertrek met een verveeld gezicht aankijken tegen lange wachtrijen op luchthavens, slecht eten in het vliegveld en slordige hotelkamers. Of je kan dit net beschouwen als een onderdeel van de ‘challenge’.

De wat ‘mindere’ omstandigheden horen nu eenmaal bij de tocht naar de oplossing. De ‘ervaring’ van waaruit je aan die tocht begint, bepaal je helemaal zelf. Daarom: verander ze in het eigen voordeel.

 

3. LEIDERSCHAP DOOR EMPATHIE, NIET DOOR SYMPATHIE

It’s all about leadership, stupid! Gedachten over leiderschap horen tot de rage van deze tijd. Vrijwel iedereen slaat je met een slogan om de oren over ‘de snelste weg naar succes’. Maar de verdieping ontbreekt vaak. 

En dat verdiepend inzicht maakt net het verschil. Wie kiest voor de uitdaging, zoekt als vanzelfsprekend naar de oplossing. Het gaat om leiderschap. Meer zelfs, om leiderschap door empathie. Op de weg naar het topondernemerschap confronteert men zichzelf hiermee. Een verduidelijking aan de hand van een voorbeeld uit de vakantiesfeer

 

Help eens een zeezieke uit de nood

Stel dat iemand tijdens de vaart met een schip plots zeeziek wordt. Dan kan je proberen ‘sympathiek’ te zijn met opmerkingen als ‘je lijkt wat bleekjes’ of ‘oei, die maaginhoud ziet er niet goed uit’. Aardig geprobeerd, maar je hebt de persoon in kwestie niet geholpen. Dat doe je enkel met de empathische aanpak.

 

De empathische aanpak? ‘Zeeziek zeker?’. Je stapt op de expert ter zake af, in dit geval de kapitein. Je vraagt hem rechtstreeks wat te doen. Hij zal je een pilletje aanbieden en je ook vertellen dat zeeziekte een vorm van evenwichtsstoornis is. Het duurt een half uur voor het pilletje werkt, daarom geeft hij je een remedie mee: ‘Stop iets in het oor van de zeezieke want dat herstelt het evenwicht.’ Na dertig minuten verdwijnt de aandoening en intussen heb je ze tijdelijk afgeremd. Ziedaar empathie versus sympathie.

De wereld heeft nood aan mensen die empathie kunnen ontwikkelen, zelfs in de meest banale situatie. Het is de eerste stap naar leiderschap. Want het kordate optreden hielp hier de zeezieke uit de nood.

Wie dus een probleem benoemt als uitdaging, draagt bij tot de oplossing. Leer het door het te oefenen in je dagelijkse omgeving.

 

4. DE FACTOR TOPONDERNEMER: TO BE OR NOT TO BE

De topondernemer heeft de neiging om met een sterke wil voor de dag te komen en vult zelf de uitdaging in. Hij presenteert een visie op hoe het moet zijn en richt zowel zijn aandacht, attitude als psychologie op de onmiddellijke toekomst. De topondernemer kijkt door een rationele bril en beseft de tijdelijkheid van alles.

Hoe dramatisch de toestand moge zijn, alles gaat voorbij. Vroeg of laat veranderen de omstandigheden. De levenskwaliteit van het bedrijf zal afhangen van hoe de ondernemer zijn antwoord op die vervelende omstandigheden formuleert.

De betekenis die hij eraan geeft,  bepaalt hoe zijn team zich zal voelen. Wie uit zijn comfortzone durft treden, groeit in weerbaarheid. Door dit proces zal de kracht van de factor topondernemer toenemen.

 

IN EEN NOTENDOP 

Van probleem tot uitdaging? Een algemene wet luidt: maak het niet erger dan het is en beoordeel het nuchter. Een wijziging in je mentaliteit is vervolgens noodzakelijk om te leren denken en acteren als een topondernemer. Vanaf het moment dat je de betekenis kunt veranderen van wat je overkomt, dus van je ervaring, dan herstelt je kracht.

Het bewijs is geleverd dat door de juiste keuze je bedrijf beter functioneert. Durf je de uitdaging aan? Topondernemer, to be or not to be? That’s the question. 

 


Verder zakelijk groeien?

Wil je nog meer en efficiënter groeien? Neem dan een binnenweg naar businessverruimende inzichten en strategieën.

Beleef gratis een live seminar met Carl »

  

Tags: Inzichten, Lifestyle, Tips & Tricks, Onderzoek