Een positieve company culture maakt gemotiveerde medewerkers

20 jun. 2018 / door Carl Van de Velde

Een positieve company culture maakt gemotiveerde medewerkers

Tegenwoordig is het als bedrijfsleider bon ton om te spreken over de company culture van je bedrijf. Veel startups en KMO’s zetten hun (vaak zelfverklaarde) positieve bedrijfscultuur in als marketingtool en als argument om nieuwe medewerkers en partners over de streep te trekken. Ook certificatie-organisaties zoals Top Employer en Great Place to Work stimuleren de toenemende focus op de bedrijfscultuur.

 

Wat is company culture precies?

De company culture vormt eigenlijk de persoonlijkheid van je bedrijf. Het is het geheel van overtuigingen, waarden en gewoontes die al je medewerkers delen. Net zoals je eigen persoonlijkheid bepaalt wat je denkt, voelt en doet, beïnvloedt je company culture alles wat medewerkers doen. Het bepaalt de manier waarop ze bijdragen tot samenwerking, probleemoplossing, innovatie, customer service, productiviteit, kwaliteit en de winst van je bedrijf.

Als je de cultuur van een bedrijf wil begrijpen, kijk dan naar hoe medewerkers zich gedragen.

 

Het belang van een positieve bedrijfscultuur

Uiteindelijk draait company culture om het creëren van een positieve en productieve omgeving die ervoor zorgt dat medewerkers zich goed voelen en gestimuleerd worden om schitterende resultaten neer te zetten. Leuke collega’s, uitdagende taken en een aangename atmosfeer doen medewerkers ernaar uitzien om te komen werken. Daarom is company culture zo belangrijk. Het voedt het enthousiasme van medewerkers en zorgt voor een community-gevoel waardoor medewerkers zich betrokken en verantwoordelijk voelen.

positieve company culture motiveert medewerkers 

Als ondernemer ben jij verantwoordelijk voor je company culture

Je bedrijfscultuur is iets dat van in het begin ingebakken zit in het DNA van je onderneming. Het is niet iets dat nieuwe medewerkers binnenbrengen en installeren. Zelfs een eenmansbedrijf heeft een bepaalde cultuur. De bedrijfsleider beschikt immers zelf over bepaalde overtuigingen en waarden. Hij zal niet wachten op anderen om deze te vormen. Wanneer hij op zoek gaat naar nieuwe medewerkers, kiest hij voor die kandidaten die goed matchen bij de bestaande visie en bedrijfscultuur.

 

Hoe creëer je een community van gemotiveerde medewerkers?

1. Werf mensen aan die matchen bij jouw bedrijfscultuur

De meeste medewerkers voelen zich meer betrokken bij een bedrijf als de waarden ervan overeenstemmen met hun persoonlijke waarden. Communities ontstaan net omdat de leden gemeenschappelijke overtuigingen hebben. Ga op zoek naar mensen die je bedrijf voelen. Je medewerkers vertegenwoordigen immers je bedrijf, zelfs buiten het werk.

 

2. Geef mensen verantwoordelijkheid

Als je gemotiveerde talenten wil aantrekken en houden moet je ze voldoende uitdagingen en verantwoordelijkheid geven. Zo nemen ze een sterk ownership en voelen ze zich betrokken bij je bedrijf.

Bovendien kunnen goede beslissingen van overal komen. Niemand heeft alle antwoorden. Het is dus niet logisch om beslissingen alleen bij het management te leggen. Talentvolle medewerkers willen een betekenisvolle impact maken op de onderneming. Geef ze de ruimte om hun ideeën voor te stellen en in discussie te gaan met oudere managers. Bied ze de mogelijkheid om tools te ontwikkelen of processen te verbeteren zonder dat het management continu over hun schouders kijkt.

 

3. Stimuleer samenwerking

Als onderneming moeten je medewerkers een team vormen. Ze mogen zichzelf niet beschouwen als aparte individuen met persoonlijke projecten. Als team werk je samen aan belangrijke projecten en helpt iedereen waar nodig. Het maakt niet uit wie de credits krijgt, want je behaalt elke doelstelling samen.

In teamsporten zie je het vaak: het is niet altijd de ploeg met de sterkste individuen die wint. Samenwerking en teamspirit geven vaak de doorslag. Het vormen van een goed team is de meest efficiënte manier om zaken succesvol te bewerkstelligen.

Samenwerking stimuleren 

4. Doorbreek hiërarchie

Veel ondernemingen hebben een zekere hiërarchie nodig om goed te functioneren. Er moet echter een goede balans zijn. Het is belangrijk dat managers mee de handen uit de mouwen steken in tijde van nood. Zo (er)kennen ze de moeilijkste facetten van de job en tonen ze hun betrokkenheid. Bovendien helpt het om de hiërarchische barrières te doorbreken. Als iedereen, ook managers, samenwerkt, profiteert je bedrijf hiervan.

 

Conclusie: positieve bedrijfscultuur = winst boeken

Een positieve company culture die focust op ownership, verantwoordelijkheid en samenwerking op alle niveaus, maakt gemotiveerde medewerkers die bereid zijn om de ‘extra mile’ te doen. Zo’n medewerkers maken voor jou het verschil en zorgen voor meer enthousiaste klanten, meer verkoop en meer winst.

 


 

Verder zakelijk groeien?

Wil je nog meer en efficiënter groeien? Neem dan een binnenweg naar businessverruimende inzichten en strategieën.

Ontdek onze opleidingen »

 

Tags: Vertrouwen, Leiderschap, Ondernemen, Samenwerkers