Exclusief interview met Carl Van de Velde - Over uitdagingen, waardecreatie en innovatie

4 mei 2018 / door Carl Van de Velde

Exclusief interview met Carl Van de Velde - Over uitdagingen, waardecreatie en innovatie

In dit exclusief interview met Carl Van de Velde vertelt hij hoe hij zijn eerste stappen als business mentor zette. Hij heeft het ook over zijn grootste uitdagingen en het belang van mentale weerbaarheid voor ondernemers. Waardecreatie en innovatie duidt hij aan als cruciale businesspijlers.

Hoe ben je in de rol van business mentor terechtgekomen?

“Ik ben altijd al gedreven geweest om vanuit het niets iets te creëren dat een meerwaarde biedt voor anderen. Dat is later uitgegroeid tot een manier om ondernemers te helpen hun bedrijf te maximaliseren.

Toen ik op 22-jarige leeftijd mijn eerste bedrijf in de bouwsector startte, had ik als jonge ondernemer geen praktijkervaring. Daarom besloot ik me te omringen met rolmodellen: ondernemers die bereid waren om kennis met me te delen. Leergierig als ik was, paste ik toe wat ik opstak van succesvolle ondernemers met ervaring. Via de vele diepgaande gesprekken met topondernemers meesterde ik kennis waar generaties ervaring aan voorafgingen. Ik praktiseerde wat ik leerde en was in staat om vanuit het niets, zonder startkapitaal, mijn eerste bedrijf uit te bouwen tot een belangrijke speler in zijn sector. Ik leerde dat inzicht en kennis belangrijke voertuigen zijn naar zakelijk succes.

Ieder jaar investeerde ik een deel van mijn verdiende geld in opleiding en vorming om een kennisvoorsprong te blijven garanderen. De vele seminars en workshops die ik volgde, waren dikwijls eenzijdig en eerder op theorie gebaseerd. Ik ontdekte dat ondernemers nood hadden aan een praktijkgericht totaalprogramma gegeven door mensen met praktijkervaring. Ik besloot nog meer actief onderzoek te doen naar de denk- en doepatronen van succesvolle topondernemers en de winnende strategieën van topbedrijven. Mijn eigen bedrijven werden een laboratorium om te experimenteren met wat ik leerde. Ik ontdekte een reeks winnende methodes die de basis vormen van zakelijke groei. Ik begon deze methodes ook te delen met andere ondernemers om ze te helpen groeien. In 1996 gaf ik mijn eerste open seminar in Antwerpen voor een 50-tal ondernemers die mij aan het einde van de dagopleiding enthousiast bedankten voor de gedeelde kennis en de positieve energie die ze meekregen.”

 

Hoe ontstond het idee voor het Masterclass in Results opleidingsprogramma?

“Toen ik vaststelde dat ik een bijzondere voldoening en vervulling voelde bij het helpen van mensen om hun levens- en bedrijfsresultaten te verbeteren, raakte ik geobsedeerd. Ik maakte me grotendeels positief overbodig binnen mijn bedrijven en maakte er mijn missie van om ondernemers te inspireren, motiveren en activeren naar een zakelijke doorbraak via een praktijkgericht totaalprogramma onder de noemer ‘Masterclass in Results’. Ondertussen hebben duizenden ondernemers mijn 'Masterclass in Results’ doorlopen en 91,2% van de deelnemers geeft aan een meetbare progressie te hebben gerealiseerd via dit programma.”

Carl Van de Velde Master in Results (MiR) 

 

“Als ondernemer is het je taak om je onderneming succesvol te maken”

 

Wat zijn de meest voorkomende zakelijke problemen waarmee ondernemers naar je toe komen?

“De meest voorkomende vragen zijn: hoe kan ik meer omzet realiseren, hoe vind ik de geschikte medewerkers en hoe kan ik meer winst maken.

Wat alle ondernemers willen, is hun bedrijf laten groeien. Natuurlijk loopt iedereen daarbij tegen specifieke en diverse uitdagingen aan. Ik raad aan om alvorens aan je bedrijf te werken, eerst aan jezelf te werken. De bottleneck op de groei van elk bedrijf is de psychologie en vaardigheden van de bedrijfsleider. In feite wordt het succes van een bedrijf in gelijke welke branche voor 80 procent bepaald door de psychologie van de bedrijfsleider en slechts 20 procent door de toegepaste strategieën en vaardigheden. Veel zelfstandigen weten niet wat ze werkelijk moeten doen om groei tot stand te brengen. De meeste ondernemers runnen hun activiteiten zoals een operator, in plaats van als een eigenaar, wat de groei van hun organisatie ernstig beperkt. Je hoofdactiviteit als ondernemer is: business bouwen. De bedoeling is dat je minder operationeel actief bent.

Een topondernemer is een zakelijke strateeg. Hij maximaliseert het bedrijf door getalenteerde mensen in te zetten en door op een positief onderscheidende manier te voldoen aan de behoeften van zijn klanten.”

 

Hoe belangrijk is mentale weerbaarheid voor de ondernemer?

“Mentale kracht is een belangrijke basis van ondernemerschap. Om een bedrijf te bezitten moet je de mentale kracht bezitten om uitdagingen aan te gaan en tegenslagen te verwerken. Als je beslist om te ondernemen, moet je de wil hebben om langdurig in het spel te blijven. Dit vraagt doorzettingsvermogen. Als je onderneming lukt, moet je leren uitbreiden en legendarisch willen worden. Het is je taak om je bedrijf succesvol te maken. Wanneer je voor een probleem staat, besteed dan 5 procent van je tijd aan het definiëren van het probleem en 95 procent van de tijd aan het vinden van de oplossing. Wees een oplossingsgericht persoon.”

mentale kracht om uitdagingen aan te gaan

 

“Voor elke uitdaging bestaat er een oplossing”

 

Wat is de grootste uitdaging waarmee je in je bedrijf te maken hebt gehad?

“Gedurende mijn loopbaan hebben er heel wat uitdagingen mijn pad gekruist. In het begin had ik een tekort aan cash om investeringen te doen om te kunnen groeien. Ik moest creatief aan de slag om fondsen aan te leggen om een doorstart te kunnen maken.

Tijdens de opstart van mijn eerste onderneming moest ik tegelijkertijd, samen met mijn partner, het verlies van onze eerste zoon verwerken. Ik moest me tijdens de verwerkingsperiode disciplineren om me emotioneel te herpakken en actie te ondernemen om mijn bedrijf levensvatbaar te houden.

Nadat ik een investering maakte die ver buiten mijn comfortzone lag, verliet mijn beste verkoper, die garant stond voor meer dan vijftig percent van mijn omzetcijfer, het bedrijf om voor zichzelf te beginnen. Ik moest instant een oplossing bedenken om de salesflow terug te activeren.

Even later zette een administratieve onvolkomenheid me bijna ‘out of business’ omdat een administrateur van de overheid geen tolerantie kende voor mijn situatie.

Op een zeker moment moest ik binnen korte tijd een heel nieuw salesteam organiseren omdat ik ontdekte dat mijn salesmedewerkers stiekem een andere organisatie aan het opbouwen waren binnen dezelfde sector.”

 

Wat is er nodig om dit soort uitdagingen te overwinnen?

“Deze en andere uitdagingen hebben de basis gevormd voor mijn weerbaarheid en het geloof dat er altijd een oplossing bestaat. Wanneer mensen niet lukken, zijn ze dikwijls creatief om een lijst met excuses te bedenken ter verantwoording. Excuses zoals ‘Ik had niet genoeg tijd’, ‘Ik had niet genoeg geld’, ‘Ik had niet de juiste mensen’, of ‘Ik miste de juiste technologie.’ Maar de waarheid is dat middelen nooit het echte probleem vormen. Het is altijd een gebrek aan vindingrijkheid. De ultieme hulpbron is menselijke vindingrijkheid. Dat is de brandstof. Als je genoeg creativiteit hebt, kan je altijd oplossingen vinden. Als je voldoende vastberaden bent, kan je het probleem oplossen.”

Creatief problemen oplossen

 

“Om succesvol te zijn moet je zowel op het heden als op de toekomst focussen”

 

Hoe kan je als ondernemer succes op lange termijn garanderen?

“Als ondernemer moet je twee bedrijven beheren: de onderneming die je vandaag hebt en de onderneming die je bedrijf in de toekomst zal zijn. Als je altijd vastzit in je bedrijf van vandaag, kan je niet innoveren en laat je na om meer waarde te creëren voor mensen. Als je je alleen op morgen concentreert, verlies je de greep op de huidige realiteit en gaat je bedrijf vandaag ten onder. Je moet tijd en arbeid investeren in het optimaliseren van je huidige vorm. Daarnaast moet je creatief voordenken en je bedrijf in zijn meer succesvolle vorm zien. Het verbeelden van je bedrijf in zijn meest succesvolle vorm is de basis van je creativiteit, innovatie en transformatie.

Dus:

  1. Zie je bedrijf zoals het is (realistisch ondernemen)
  2. Zie je bedrijf beter dan het nu is (ondernemen met een visie)
  3. Maak het zoals je wil dat het is (proactief ondernemen).

Veel ondernemers worden moe van hun bedrijf wanneer het moeilijk gaat en ze weinig beloning ontvangen in ruil voor hun inspanningen. Ze verliezen vervolgens hun focus en drive. Zo blijven ze hangen in de problemen en missen ze een inspirerende visie op de toekomst. Om succesvol te zijn moet je zowel op het heden als op de toekomst focussen.”

 

“Geef je klanten meer waarde dan ze verwachten”

 

Wat is het geheim achter een succesvolle onderneming?

“Uniek zijn en onderscheidende waarde overdragen zijn de geheime kruiden voor ieder bedrijf binnen elke sector. De kunst is om voortdurend meer waarde toe te voegen aan je aanbod dan wie dan ook binnen je branche. Dat betekent dat je meer voor je klanten doet dan eender wie binnen je sector. Geef je klanten meer waarde dan ze initieel verwachten en het worden ambassadeurs van je organisatie.

Wil je langdurig zakelijk succes bestendigen dan moet je loskomen van eigenbelang. Je moet de noden en wensen van je klantengroep constant onderzoeken. Je moet meer over je klant weten dan zij van zichzelf. Je moet ontdekken wat ze willen, wat ze nodig hebben, wat ze haten, waar ze bang voor zijn en wat hen opwindt. Als je begrijpt wat mensen willen en niet willen, kun je aan hun behoeften voldoen en kan je elimineren waar ze bang voor zijn. Als je dat doet, maakt het niet uit in welke branche je zit. Je zal gegarandeerd klanten maken en enthousiaste ambassadeurs creëren waardoor je merk en je onderneming kan groeien.”

 

Welke tip wil je nog meegeven aan Vlaamse ondernemers?

“Je moet niet verliefd worden op je product of dienst! Je moet verliefd worden op je klanten! Je aanbod zal in de loop van de tijd veranderen. De concurrentie, technologische evolutie en klantenbelangen zullen dat van je afdwingen. Het beste zakelijke advies dat ik kan geven, is dat je verliefd moet worden op het dienen van je klanten. Als je een gevoeligheid ontwikkelt voor wat zij willen en nodig hebben, zal je voortdurend innoveren en kan je de onderscheidende speler in je branche worden.”


 

Verder zakelijk groeien?

Wil je nog meer en efficiënter groeien? Neem dan een binnenweg naar businessverruimende inzichten en strategieën.

Ontdek onze opleidingen »

  

Tags: Inzichten, Ondernemers, Visie, Uitdagingen