HET GEHEIM ACHTER MOTIVATIE EN SUCCES - Deze hoogleraar bevestigt wat ik al twintig jaar leer aan ondernemers

27 aug. 2019 / door Carl Van de Velde

HET GEHEIM ACHTER MOTIVATIE EN SUCCES - Deze hoogleraar bevestigt wat ik al twintig jaar leer aan ondernemers

Al meer dan twintig jaar help ik ondernemers om zichzelf te motiveren met een droom-plan-en-doementaliteit. De tactieken die ik hiervoor hanteer, worden nu bevestigd door een hoogleraar Gedragswetenschappen en Marketing.

Ayelet Fishbach, hoogleraar Gedragswetenschappen en Marketing aan The University of Chicago’s Booth School of Business, is gespecialiseerd op het gebied van persoonlijke motivatie. Na meer dan twintig jaar onderzoek heeft ze vijf krachtige technieken ontdekt die iedereen kan inzetten om zichzelf te motiveren.

 

1. Stel concrete doelen

“Er bestaat ondertussen genoeg wetenschappelijk bewijs dat je motivatie groeit als je voor jezelf duidelijke doelen stelt”, zegt Fishbach. “Onderzoek toont aan dat verkopers die doelen stellen, meer deals sluiten. Concrete doelen, zoals ‘ik wil 100.000 euro per maand binnenbrengen’, werken daarbij veel beter dan abstracte ambities. Doelen die voortkomen uit een intrinsieke motivatie werken bovendien het best.” 

Een intrinsieke motivatie is een motivatie die voorkomt uit je eigen mindset; ze ontstaat en leeft in jezelf. Een intrinsieke motivatie is iets persoonlijk. Iets waarvoor jij als een speer gaat, laat mij misschien volledig koud. Sommige ondernemers willen bv. van betekenis zijn, terwijl anderen zo snel mogelijk veel geld willen verdienen.

Tijdens mijn seminars roep ik de deelnemende ondernemers vaak op om hun droomleven en droombedrijf te beschrijven. Denk na over wat jou in beweging zet, vertaal dit naar concrete doelen, schrijf deze op en lees ze elke dag. Zo raken ze ingeprent in je onderbewustzijn.

 

2. Beloon jezelf met persoonlijke incentives

Ondernemen is niet altijd een pretje. Soms zit het tegen of moet je dingen doen die je niet liggen. Dan kan het helpen om jezelf een persoonlijke incentive te beloven wanneer je de zaken tot een goed einde brengt. “Dat werkt als een externe motivator die jou gedurende deze periode stimuleert”, aldus Fishbach. “Beloof jezelf een cadeau of een leuke vakantietrip.” Het opstellen van een bucketlist geeft je meteen de nodige inspiratie!

Beloon jezelf 

Niet alle externe motivators zijn even doeltreffend. Fishbach stelde vast dat een beloning van een onzekere grootte motiverender werkt dan een beloning van een zekere grootte. Mensen investeren meer moeite, tijd en geld voor een onzekere beloning dan voor een zekere beloning van een hogere waarde. Ze zullen meer gemotiveerd zijn om iets te doen als ze hierbij 50% kans hebben op 1 dollar en 50% kans op 2 dollar dan wanneer ze 100% kans hebben op 2 dollar. Fishbach geeft daarbij een praktische tip: “Bewaar twee enveloppen bij je werkplek; één met een grote beloning en één met een kleinere beloning. Is je doel bereikt, open dan een van de twee enveloppen en geniet van je beloning.”

 

3. Pijn is een sterke motivator

Niet alleen plezier is een goede motivator. Ook pijn is een heel sterke motivator. Veel mensen willen van pijn weg. Niet alleen fysieke pijn, maar ook psychologische of financiële pijn zijn sterke motivators.

Ook ik was in het begin van mijn ondernemerschap eerder gefocust op ‘trachten te overleven’ en een mogelijke faling ontwijken. Ik wilde weg van de geldzorgen! Ik wilde weg uit pijn! Mijn grootste motivatie om als jonge snaak mijn eigen zaak te starten was om te ontsnappen uit mijn toen onvermogende financiële situatie.

Later, wanneer de zorgen en de pijn verdwenen waren, koos ik voor pleziermotivators zoals leuke dingen, activiteiten en het grootser maken van mijn onderneming.

 

Fishbach legt het als volgt uit: “Mensen vermijden liever een verlies dan dat ze precies hetzelfde winnen. Onderzoekers aan de universiteit van Pennsylvania vroegen mensen om dagelijks 7.000 stappen te lopen. Sommige proefpersonen kregen 1,40 dollar per dag als ze hun doel bereikten, terwijl anderen 1,40 dollar moesten betalen voor elke dag dat ze hun doel niet bereikten. De tweede groep behaalde de 7.000 stappen maar liefst 50 % vaker.”

 

Gebruik je afkeer van pijn en verlies om jezelf te motiveren. Spreek met jezelf af dat je bij het niet halen van je doel een counterinspanning levert waar je eigenlijk liever niet aan wil beginnen. Het is een soort van strafexpeditie die je jezelf oplegt als je iets niet hebt gerealiseerd. Bijvoorbeeld, “ik maak het engagement om de wagens van mijn collega’s te wassen als ik mijn salestargets niet haal”; of “ik scheer mijn baard af als ik het geplande omzetcijfer niet haal”.

 

4. Blijf doorzetten

“Bij de start van een nieuw project zijn we altijd supergemotiveerd, maar meestal zakt ons enthousiasme gaandeweg”, vertelt Fishbach. “Je kan dit tegengaan door een project op te splitsen in kleinere deelprojecten. Om verkopers blijvend te motiveren kan je maandtargets bv. opdelen in weektargets.”

Doorzetten is vaak ook een kwestie van het ontwikkelen van een laserfocus op je doel. Veel mensen verleggen hun focus constant van hier naar daar. Ze hebben het moeilijk om hun aandacht gedisciplineerd en onverdeeld te richten op één doel. In het artikel Richt je focus op je gewenste uitkomst geef ik je praktische tips om gericht te focussen op je doelen.

shutterstock_1120664918

 

5. Omring jezelf met succesvolle, inspirerende mensen

“We kijken constant naar andere mensen om te zien hoe zij de dingen doen. Hun acties beïnvloeden die van ons.” Fishbach raadt aan om nooit op passieve wijze naar ambitieuze, efficiënte en succesvolle mensen te kijken. “Praat met hen over wat ze willen bereiken en hoe ze dat willen aanpakken. Door te luisteren naar positieve rolmodellen wordt succes bereikbaar waardoor je motivatie om hoger in te zetten stijgt.”

Ik adviseer ondernemers ook altijd om regelmatig samen te zitten met mensen die gerealiseerd hebben wat zij ook willen realiseren. Ga actief om met topondernemers, zo ontdek je hun denkpatronen, waarden en gewoontes en neem je hun mindset onbewust over. Lees er meer over in mijn blogartikel Omring je met waardige en inspirerende mensen.

Fishbach stelde in een recent onderzoek hetzelfde vast: “Mensen die worstelden met het behalen van een doel kwamen tot betere resultaten als zij van gedachten wisselden met anderen die in hetzelfde schuitje zaten. Door met hen te praten, kwamen ze tot concrete plannen die ze zelf konden toepassen. Dat leidde tot meer motivatie en meer succes.”

 

Conclusie

Je motivatie bepaalt in grote mate je kans op succes in business.

Een gebrek aan motivatie is geen valabel excuus voor het uitblijven van succes. Je kan immers werken aan je motivatie. Dat bewijst het onderzoek van hoogleraar Ayelet Fishbach én dat is exact waar ik de laatste twintig jaar al duizenden mensen mee heb geholpen.

Mijn opleidingsprogramma’s zijn speciaal ontwikkeld om ondernemers te motiveren en te inspireren naar succes in business.

 

Veel succes bij het vergroten van je motivatie en je succes,

 

Carl Van de Velde

 

  

Tags: Inzichten, Succes, Winnaar, Ondernemen, Eigenschappen, Professionele ontwikkeling