Het risico van niets doen

21 mrt. 2018 / door Carl Van de Velde

Het risico van niets doen

Heel wat ondernemers hebben angst om risico’s te nemen waardoor ze uiteindelijk maar niets doen. Nochtans bestaat er voor een onderneming geen groter risico dan niets doen. Als je geen initiatief neemt of nooit op zoek gaat naar vernieuwing, dreig je als onderneming de strijd te verliezen met andere ondernemingen die wel evolueren.

In de snel evoluerende maatschappij van vandaag worden klanten steeds veeleisender en volgen nieuwe producten en diensten elkaar alsmaar sneller op. Dat stelt ondernemingen voor de grote uitdaging om relevant en interessant te blijven voor hun klanten. Een goed product hebben volstaat niet langer om zekerheid te hebben over je toekomst als bedrijf. Je moet mee evolueren om de concurrentie voor te blijven.

 


Laat je zaak evolueren naar een succesvolle onderneming met een mooie toekomst.

 

Zet de volgende stap met de Business Intensive »


 

Niets doen = de boot missen

Veel van de meest succesvolle bedrijven en concepten zoals Spotify, Uber, Airbnb, HelloFresh, Zalando en Amazon ontstonden vanuit innovatieve ideeën. Ze slaagden erin om een ongezien dienstenpakket te ontwikkelen waarmee ze perfect wisten in te spelen op de echte behoeften van consumenten. Zo hebben ze de traditionele aanpak in bestaande markten volledig op zijn kop gezet. Door deze plotse marktdisrupties kregen veel gevestigde waarden die niet mee waren met de innovatiegolf het moeilijk om hun klanten te behouden. Bedrijven zoals Nokia, Kodak en Free Record Shop misten de boot volledig en ook heel wat grote energiebedrijven en de taxisector worstelen momenteel met nieuwe verdienmodellen.

Niets doen is het grootste risico voor ondernemingen

 

Hoe agile is jouw onderneming?

Het aantal grote faillissementen steeg in 2017 wereldwijd met 22 procent. Daarbij zijn het vooral de traditionele bedrijven die de afgelopen jaren niet hebben ingezet op vernieuwing die overkop zijn gegaan. Het duidt aan dat innovatie en agility, of het vermogen van een bedrijf om zich aan te passen, steeds belangrijker wordt. Om jezelf aan te passen moet je nieuwe dingen proberen en risico’s nemen. Soms zal dit goed uitdraaien en soms niet, maar alles is beter dan niets doen.

 

De voordelen van vernieuwing

Actief nieuwe dingen proberen, biedt je onderneming heel wat voordelen:

  • Positief imago: een onderneming die actief op zoek gaat naar nieuwe manieren om de noden van consumenten in te vullen, wordt gepercipieerd als vernieuwend en relevant.
  • Creatieve medewerkers: Een bedrijf dat continu zoekt naar nieuwe oplossingen, stimuleert de creativiteit van haar medewerkers. Zo installeer je een oplossingsgerichte en vernieuwende mindset.
  • Vruchtbare samenwerkingen: Ondernemingen die erin slagen om innovatief te veranderen, trekken de aandacht van andere innovatieve bedrijven. Zo kunnen er vruchtbare en waardevolle partnerships ontstaan die leiden tot verdere groei.

 

Wat is er nodig om de concurrentie voor te blijven?

Je onderneming aanpassen aan de veranderende noden van de markt vereist actie. Zoals ik al zei, gaat dit gepaard met het nemen van risico’s. Nochtans kan je deze risico’s beperken door een gestructureerde aanpak:

  1. Ontwikkel een strategie: Alles begint bij een goed plan voor de toekomst dat gericht is op de cruciale businessdomeinen van je onderneming. Hierbij moet je rekening houden met de huidige status van je zaak, je ambitie, je concurrenten, enz. Hou ook zeker je ogen open voor relevante trends en veranderingen in de markt.
  2. Plan je acties: Een goede strategie is de basis, maar niet voldoende. Om echt te veranderen moet je de juiste dingen doen. Plan je acties daarom zorgvuldig en zorg ervoor dat je actieplan in overeenstemming is met je strategie.
  3. Onderneem actie: Zorg ervoor dat je elke dag werkt in functie van je actieplan. De zaken die je vandaag doet, moeten in verbinding staan met je week-, maand-, jaar- en meerjarenplan.
  4. Verbeter continu: Om de risico’s te beperken is het cruciaal om je acties permanent te evalueren en bij te sturen waar nodig. Draait een poging tot vernieuwing toch uit op een mislukking, grijp deze gelegenheid dan aan om uit te leren.

 Laat je onderneming groeien

 

Laat je onderneming groeien

Wil je jouw onderneming bestendig laten groeien? Ik help je hier graag bij. Het Business Intensive Traject is een groeitraject waarmee je jouw onderneming analyseert en klaarmaakt voor de toekomst. Je verrijkt jezelf met nieuwe inzichten, vaardigheden en strategieën om je organisatie te verbeteren op alle cruciale businessdomeinen.

 

Ontdek de Business Intensive »

 

 


 

Verder zakelijk groeien?

Wil je nog meer en efficiënter groeien? Neem dan een binnenweg naar businessverruimende inzichten en strategieën.

Ontdek onze opleidingen »

  

Tags: Initiatief, Ondernemer, Actie, Ondernemerschap, Ondernemen, Eigenschappen