Hoe vorm je een topteam als basis voor je bedrijfsgroei?

9 mei 2018 / door Carl Van de Velde

Hoe vorm je een topteam als basis voor je bedrijfsgroei?

Hoe hard je ook je best doet, je kan het niet alleen. Als ondernemer ben jij de man of vrouw achter de ideeën en mogelijk denk je dat niemand je visie zo goed snapt als jijzelf. Misschien is dat ook zo, maar als je elk detail van je organisatie wil controleren, is het onmogelijk om aan schaalvergroting te doen. De oplossing: bouw een topteam!

Ideeën zijn fantastisch maar de uitvoering ervan is nog belangrijker. Om je ideeën te realiseren moet je bepaalde zaken (beter vroeg dan laat) uit handen geven. Uiteraard vertrouw je daarvoor het liefst op gelijkgestemden die dezelfde passie voelen voor je bedrijf. Een team samenstellen dat goed blendt, ervan geniet om samen te werken en even gepassioneerd is als jezelf, is niet evident. Het is echter het fundament voor de continue groei van je onderneming. De vraag is: hoe bouw je een topteam?

 

Hoe stel je een topteam samen?

Samenwerkers zijn niet alleen ideaal om bepaalde operationele taken aan uit te besteden, ook als klankbord zijn ze onmisbaar. Zo fungeren je samenwerkers als bron van nieuwe inzichten. Ze kunnen je inspireren om nieuwe dingen te proberen of bepaalde zaken anders te bekijken en aan te pakken.

Een topteam bouw je echter niet op één dag, het vraagt tijd en je moet gebruik maken van een goede strategie in 4 essentiële stappen:

  1. Rekrutering
  2. Selectie
  3. Training
  4. Evaluatie

Niet alleen het samenstellen van een topteam is een uitdaging, ook het behouden van je talentvolle samenwerkers vraagt heel wat inspanningen.

Lees er meer over in het artikel 7 tips om talent aan boord te houden.

 


Benieuwd hoe je een topteam vormt? Ontdek het tijdens de Masterclass in Results ondernemingskuur.

Meer info over de Masterclass in Results »


 

Rekrutering

Het samenstellen van een topteam begint bij het rekruteren van zoveel mogelijk mensen. Hoe meer kandidaten zich aanmelden om bij/met jou te werken, hoe gemakkelijker je de juiste samenwerkers zal vinden. Zet daarom in op zoveel mogelijk verschillende kanalen om te laten weten wie je zoekt en waarom: je eigen website, online jobsites, advertenties in traditionele media, sociale media, …

Daarnaast kan je beroep doen op je netwerk om de juiste mensen aan te trekken: medewerkers, klanten, leveranciers, sectorverenigingen, recruitment partners, ...

gebruik verschillende kanalen voor je rekrutering 

Enkele tips voor een succesvolle rekrutering

  • Wees duidelijk in je communicatie.
  • Gebruik krachtige slogans.
  • Maak jezelf toegankelijk.
  • Reageer onmiddellijk.

Probeer ook eens een videovacature waarin jij of één van je samenwerkers de vacature op een spontane en dynamische manier voorstelt. Zo werk je aan een positieve employer brand.

 

Maak een duidelijke jobomschrijving:

Een goede jobomschrijving is duidelijk en bondig, maar bevat genoeg elementen om kandidaten nieuwsgierig en enthousiast te maken. De volgende 6 ingrediënten zijn onontbeerlijk voor een goede jobomschrijving:

  1. Algemene omschrijving van de vacature
  2. Werkregime
  3. Locatie
  4. Wat je verwacht van de kandidaat
  5. Wat je aanbiedt aan de kandidaat
  6. Call to action

 

Selectie

Als je goed rekruteert, zal je heel wat reacties van kandidaten ontvangen. In de tweede fase komt het erop aan om hieruit de meest geschikte samenwerkers te selecteren. Je spendeert hier best voldoende tijd aan om zeker te zijn dat je de juiste personen aanwerft. Een goede selectieprocedure bestaat uit een aantal sollicitatierondes.

 

Eerste contact

Het is slim om geïnteresseerde kandidaten een digitaal inschrijvingsformulier te laten invullen. Zo beschik je meteen over volledige en relevante informatie die een goed inzicht geven in de verschillende profielen. Het maakt het bovendien makkelijker om verschillende kandidaten tegen elkaar af te wegen. Vraag zeker ook naar enkele referenties en check deze grondig.

 

Selectie in verschillende rondes

Op basis van de CV’s en ingevulde inschrijvingsformulieren maak je een eerste selectie van kandidaten die je uitnodigt voor een kennismaking. Tijdens het eerste gesprek geef je uitleg over je bedrijf en de functie en leer je de kandidaat beter kennen. In een volgende fase test je de bekwaamheid van de kandidaat aan de hand van relevante testen. In een laatste fase maak je duidelijke, concrete afspraken en bespreek je het vervolgtraject.

Selecteer de kandidaten voor een eerste sollicitatiegesprek 

Training

Van een nieuwe samenwerker die net start in je zaak kan je niet verwachten dat hij meteen 100% inzetbaar is. Iedereen heeft tijd nodig om zich in te werken in zijn/haar takenpakket, de procedures van je organisatie onder de knie te krijgen en zich de bedrijfscultuur eigen te maken. Een doorgedreven opleiding onmiddellijk na de aanwerving verkort deze inwerkingsperiode aanzienlijk en zorgt ervoor dat je nieuwe samenwerker sneller rendeert.

 

Tips voor een effectieve opleiding van nieuwe samenwerkers

  • Start de opleiding onmiddellijk na de aanwerving.
  • Verschaf een CRUP (Cap Right Up) die de volledige taakomschrijving beschrijft.
  • Geef huiswerk.
  • Stel een begeleider aan.
  • Investeer gedurende de eerste weken fors in coaching.
  • Focus zo snel mogelijk naar productiviteit en resultaat.

 

Evaluatie

Het doel van evalueren is om helder in kaart te brengen hoe een samenwerker presteert binnen je organisatie en om concrete verbeteringsdoelen op te stellen. De evaluatie moet beschouwd worden als een startpunt naar verbetering.

Plan minstens 2 evaluatiegesprekken per jaar en houd hierbij rekening met de volgende elementen:

  • Verduidelijk de bedoeling van de evaluatie.
  • Neem een positieve en constructieve toon aan, maar zeg duidelijk wat er gezegd moet worden.
  • Start de evaluatie met een open vraagstelling.
  • Formuleer de goede punten en de verbeteringspunten
  • Weeg de (voorlopige) resultaten af tegen de gestelde doelen en trek hier de nodige conclusies uit.
  • Stel een concreet actieplan op om de verbeteringspunten aan te pakken.
  • Plan een volgende evaluatie.
  • Laat de werknemer herhalen wat er besproken is.
  • Rond af met een motiverende sociale babbel.

Nog een belangrijke tip: combineer een evaluatiegesprek nooit met een loongesprek. Lees ook het artikel Hoe voer je een loongesprek uit als werkgever?.

 

Inspireer je topteam om nog beter te doen!

Beschik jij al over een goed team van samenwerkers? Dat is alvast een goede basis! Wil jij jouw teamleden inspireren en motiveren om samen nog beter te doen? Schrijf je dan samen met je team in voor het exclusieve Work as One Event dat een boost geeft aan je hele organisatie.

 


 

Wil jij samen met Carl Van de Velde werken aan de dynamiek, mindset en slagkracht van je team?

Meer info over Ondernemen op volle vermogen »

 

Tags: Leiderschap, Tips, Samenwerkers, organisatie