Inspirerende succesverhalen - Guy Laliberté (Cirque du Soleil): van straatartiest tot miljardair

23 apr. 2018 / door Carl Van de Velde

Inspirerende succesverhalen - Guy Laliberté (Cirque du Soleil): van straatartiest tot miljardair

Guy Laliberté startte zijn carrière als busker, steltenloper en vuurspuwer alvorens hij het wereldberoemde Cirque du Soleil oprichtte. Gaandeweg concentreerde hij zich meer en meer op de zakelijke kant van het circusgebeuren. Hij bouwde Cirque du Soleil uit tot een wereldberoemd sterk merk. Vandaag wordt zijn persoonlijk vermogen geschat op meer dan 2 miljard euro, waarmee hij één van de 40 rijkste Canadezen is.

Al dertig jaar doe ik onderzoek naar de eigenschappen van topondernemers en de dynamieken van succesvolle bedrijven. Tijdens deze zoektocht ontdek ik soms epische verhalen van eenvoudige mensen die erin geslaagd zijn om vanuit het niets enorme successen te verwezenlijken. In de reeks Inspirerende succesverhalen belicht ik enkele van deze onwaarschijnlijke ondernemersverhalen die mij tot op de dag van vandaag blijven inspireren. Ik ben ervan overtuigd dat zij ook voor jou een bron van inspiratie en motivatie zullen betekenen.

 

In dit artikel: Guy Laliberté van Cirque du Soleil

Het levensverhaal van Guy Laliberté is even sprookjesachtig als de shows van het Cirque du Soleil. Hij werd geboren op 2 september 1959 als zoon van een verpleegster en een pr-verantwoordelijke voor een aluminiumbedrijf.

 

De kiem van zijn passie en ondernemerschap

Op 16-jarige leeftijd koos hij voor een carrière als straatartiest. Tijdens zijn middelbare schooltijd produceerde hij al verschillende events en spektakels. Zijn ouders namen hem mee naar het Ringling Brothers and Barnum Circus. Dit spektakel inspireerde hem om de biografie van de legendarische entertainer en ondernemer, P.T. Barnum, te lezen, die in het midden van de 19de eeuw de tweede Amerikaanse miljonair was.

Na zijn schooltijd sloot Laliberté zich aan bij een folkgroep, “La guelle du loup”, waar hij accordeon en harmonica speelde. Vervolgens trok hij als straatmuzikant door Europa. Hier kwam hij in contact met allerlei straatartiesten en leerde hij de kunst van het vuurspuwen.

 Guy Laliberté begon als straatartiest

 

De eerste stappen als ondernemer

In 1979 keerde Laliberté op twintigjarige leeftijd terug naar Canada waar hij aan de slag ging in een hydro-elektrische energiecentrale. Na slechts drie dagen kwam er omwille van een staking een abrupt einde aan deze job. In plaats van een nieuwe job te zoeken, besloot hij om zich aan te sluiten bij de plaatselijke steltenlopersgroep Les Échassiers de Baie-Saint-Paul, die onder leiding van Gilles Ste-Croix al dansend, musicerend en vuurspuwend door de straten trok.

In 1982 organiseerde Laliberté en Ste-Croix samen met Daniel Gauthier het cultureel zomerevent La Fête foraine de Baie-Saint-Paul. Het festival werd ook de daaropvolgende jaren georganiseerd en Laliberté en co slaagden erin om er een bescheiden financieel succesverhaal van te maken.

 

Het ontstaan van Cirque du Soleil

In 1984 vierde de stad Quebec de 450ste verjaardag van de ontdekking van Canada. Daarom waren ze op zoek naar een show die de festiviteiten konden uitdragen tot buiten de provinciegrenzen. Guy Lalibereté deed hiervoor een voorstel onder de noemer Le Grand Tour du Cirque du Soleil en slaagde erin om de organisatie te overtuigen. Het leverde een startkapitaal op van 1,3 miljoen dollar en betekende de start van het Cirque du Soleil. Hoewel deze eerste editie slechts een winst van 40.000 dollar opbracht, resulteerde hij ook in contracten ter waarde van 1,5 miljoen dollar. Zo werd Cirque du Soleil een instant commercieel succes en werd het zowel bij het publiek als in de pers enorm enthousiast onthaald.

 Cirque du Soleil werd een instant succes

 

Groot risico leidt tot grote doorbraak

De eerste jaren traden ze enkel op in Canada, maar Laliberté is een risicozoeker. In 1987 investeerde hij het volledige bedrijfskapitaal om zijn circus naar het Los Angeles Arts festival te brengen. Een grote gok, want als het succes niet zou volgen, was er zelfs geen geld meer om de hele organisatie terug naar Quebec over te brengen. “Ik zette die nacht alles in”, vertelde Laliberté later. Deze gok bleek uiteindelijk zijn grote doorbraak.

Het succes van het gezelschap groeide bliksemsnel en tegen het begin van de jaren 1990 liepen er ook succesvolle producties in Europa en Azië. In 1993 startte Cirque du Soleil met de eerste permanente show in het Treasure Island Casino in Las Vegas. Later volgden er nog meer permanente shows in Las Vegas, Orlanda, Tokio en Macau.

 

De sleutel tot het succes

Aan de allereerste Cirque du Soleil-productie werkten 74 mensen mee. In de topjaren werkten er meer dan 4.000 mensen voor het circus, waarvan meer dan 1300 artiesten, die zorgden voor een jaarlijkse omzet van 800 miljoen dollar. Daarmee trok Laliberté meer dan 150 miljoen bezoekers van over de hele wereld.

 

Het succes van Cirque du Soleil is te danken aan een aantal belangrijke business pijlers:

  1. Topteam

Laliberté wierf de circusartiesten voor zijn shows onder turnkampioenen en Olympische sporters. Vervolgens werden ze maandenlang getraind. Zo was hij zeker van een topteam dat samen verbluffende shows kon neerzetten. “Mijn artiesten zijn mijn emotionele activa”, vertelde Laliberté er ooit over. “Ze krijgen veel vrijheid, maar uiteindelijk moet de investering ook opbrengen.”

 Guy Laliberté en het team van Cirque du Soleil

 

  1. Durf

Laliberté is een ondernemer die hoog durft in te zetten. Hij beseft dat je af en toe een risico moet nemen om een grote doorbraak te forceren. Door zich in een risicopositie te zetten, dwingt hij zichzelf tot het uitproberen van nieuwe dingen die tot succes kunnen leiden.

 

  1. Doorzettingsvermogen

Ondanks het grote succes van Cirque du Soleil heeft Laliberté ook heel wat problemen gekend onderweg. Toen het gezelschap in 1987 naar het Los Angeles Arts Festival trok, stortte de tent op de eerste dag in. Het circus kende hierdoor een moeilijke start maar Laliberté zette door en slaagde erin om er toch een financieel succes van te maken. “We hadden het af en toe financieel erg moeilijk, maar gelukkig kon ik weerstaan aan de druk om naar de beurs te gaan”, zegt Laliberté. “Voor Cirque du Soleil zou het een doodsteek zijn als geldschieters het voor het zeggen zouden krijgen.”

 

  1. Continu meer waarde creëren

Cirque du Soleil ontwikkelde een nieuwe vorm van circus, vol magie, acrobatiek, muziek, sprookjesachtige kostuums en special effects. Elke productie was uniek, innovatief en verrassend maar ze deelden allemaal dezelfde kernelementen van Lalibertés visie op circus. Door mensen elke keer opnieuw te verbazen, heeft Laliberté van Cirque du Soleil een sterk merk gemaakt.

 

Ondernemen met sociale verantwoordelijkheid

Laliberté werd in 2007 door Ernst&Young verkozen tot World Entrepreneur. Datzelfde jaar richtte hij de non-profit organisatie One Drop Foundation op die ernaar streeft om iedereen ter wereld toegang te geven tot proper water. In 2012 organiseerde hij samen met de World Series of Poker een pokertornooi met een buy-in van 1 miljoen dollar. Een groot stuk van de prijzenpot van dit tornooi ging naar de One Drop Foundation.

Succesvol ondernemer geeft terug aan maatschappij 

In 2015 verkocht de Canadese ondernemer en miljardair het grootste stuk van zijn aandelen van het circusimperium voor 1,5 miljard dollar aan het Amerikaanse TPG Capital en de Chinese investeringsgroep Fosun. Vandaag houdt hij nog 10% van de aandelen over. Zijn persoonlijk vermogen wordt geschat op meer dan 2 miljard euro.


 

Verder zakelijk groeien?

Wil je nog meer en efficiënter groeien? Neem dan een binnenweg naar businessverruimende inzichten en strategieën.

Ontdek onze opleidingen »

  

Tags: Ondernemers, Ondernemer, Succes, Ondernemen