Inspirerende succesverhalen - Soichiro Honda: de eigenzinnige selfmade ondernemer

25 mei 2018 / door Carl Van de Velde

Inspirerende succesverhalen - Soichiro Honda: de eigenzinnige selfmade ondernemer

“Succes is voor 99 % mislukken”, deze quote van Soichiro Honda wordt vaak gebruikt als motivatie voor ondernemers om nooit op te geven. Het leven van de oprichter van Honda Motor Company leest als een inspirerend verhaal van grenzeloze motivatie en doorzettingsvermogen. Ondanks vele mislukkingen, spottende reacties van omstaanders en financiële moeilijkheden, geloofde Honda zo sterk in zichzelf en overwon hij alle obstakels. Zo werd hij één van de meest succesvolle Japanse ondernemers ooit.

Al dertig jaar doe ik onderzoek naar de eigenschappen van topondernemers en de dynamieken van succesvolle bedrijven. Tijdens deze zoektocht ontdek ik soms epische verhalen van eenvoudige mensen die erin geslaagd zijn om vanuit het niets enorme successen te verwezenlijken. In de reeks Inspirerende succesverhalen belicht ik enkele van deze onwaarschijnlijke ondernemersverhalen die mij tot op de dag van vandaag blijven inspireren. Ik ben ervan overtuigd dat zij ook voor jou een bron van inspiratie en motivatie zullen betekenen.

 

In dit artikel: Soichiro Honda van Honda Motor Company

Soichiro Honda werd geboren op 17 november 1906 in de Japanse stad Hamamatsu. Van kindsbeen af hielp hij zijn vader in zijn fietsenherstelzaak. Fietsonderdelen waren zijn favoriete speelgoed en hij bleek daarbij erg inventief.

Soichiro Honda fietsenhersteller 

Slechte student met slimme ideeën

Honda was op school verre van een goede student, maar hij wilde zijn ouders niet teleurstellen. Toen hij op het einde van het trimester een slecht rapport mee naar huis kreeg dat gemarkeerd moest worden met de familiezegel, bedacht hij een slimme oplossing. Hij nam een oude fietsband en sneed hieruit de familie lettertekens waarmee hij zijn rapport van de juiste zegel voorzag. Nadien maakte hij ook valse stempels voor zijn klasgenoten.

 

Vastberaden ondanks ongeloof van anderen

In 1922 had Honda genoeg van het onderwijssysteem en startte hij als assistent in een autoherstelzaak in Tokio. Al snel werd hij een belangrijke spil in het raceteam dat het Japans kampioenschap won. Door dit succes werd de garage één van de populairste in Tokio en werden er nieuwe vestigingen geopend. De 21-jarige Honda werd aangeduid als de verantwoordelijke voor de vestiging in Hamamatsu. Dag en nacht was hij in de garage te vinden waar hij zich stortte op de ontwikkeling en productie van zuigerveren. Hij investeerde heel zijn persoonlijk kapitaal in het onderzoekslabo en moest zelfs de juwelen van zijn vrouw aanbieden in het lokale pandjeshuis. Het bracht echter niets op want geen van zijn directeurs zagen heil in zijn zuigerveren.

 

Nooit opgeven ondanks tegenslagen

Na deze tegenslag besloot hij om zijn aversie tegen wetenschap en onderwijs te herzien. Hij schreef zich in voor de technische school in Hamamatsu terwijl hij zijn vrije tijd spendeerde aan het ontwerp van raceauto’s. Hij ontwikkelde zijn eigen methode van motorkoeling waardoor hij het probleem van oververhitting van sportwagens oploste. Om zijn uitvinding uit te testen nam hij deel aan verschillende racewedstrijden. In 1936 werd zo’n deelname hem bijna fataal toen hij tegen 120 km/u op een stilstaande wagen botste. Zijn wagen was total loss en hij moest drie maanden in het ziekenhuis blijven om te herstellen van zijn crash. Tijdens zijn ziekenhuisverblijf kreeg hij nog meer slecht nieuws: van de 30.000 zuigerveren die hij de voorbije jaren had geproduceerd en naar Toyota Company had verstuurd, werden er slechts 50 in overweging genomen en slaagden er slechts drie voor de kwaliteitstesten. Bovendien werd hij uit school gezet omdat hij weigerde om aan de examens deel te nemen. “Ik heb kennis nodig, geen diploma”, was Honda zijn commentaar.

Honda had kennis nodig geen diploma 

Honda zet door en neemt opmerkelijke businessbeslissingen

Op dat moment zou eender wie opgegeven hebben, maar dat kwam nooit op bij Soichiro Honda. In 1937 had hij al meer dan 100 patenten op zijn naam staan en richtte hij zijn eigen bedrijf Tokai Seiki op dat zich specialiseerde in de productie van zuigerveren. Vanaf dan gingen de zaken snel bergop. Tijdens de tweede Sino-Japanse Oorlog en WO II leverde Tokai Seiki zuigerveren aan Toyota en andere onderdelen aan bedrijven in de scheepsbouw- en luchtvaartsector. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog werd Hamamatsu gebombardeerd door een Amerikaanse bommenwerper. Honda besliste om zijn beschadigde fabriek niet opnieuw op te bouwen maar verkocht ze aan Toyota. Een deel van dit geld besteedde hij aan een alcoholtank. Het volgende jaar bracht hij door in dronken sferen terwijl hij zijn vrienden trakteerde op homemade whisky.

 

De doorbraak

In 1946 opende Honda opnieuw een eigen fabriek met de welluidende naam Honda Technology Research Institute. In een houten schuur startte hij met de artisanale productie van bromfietsen. Hij gebruikte onderdelen van legerradio’s voor de motor en rubberen warmwaterflessen als brandstoftank die hij vulde met firolie die toen veelvuldig voor handen was. Honda verkocht 1.500 exemplaren van deze bromfiets. Later verving hij de motor door een tweetaktmotor van eigen ontwerp. Deze bromfiets was in 1947 de allereerste seriebromfiets van de onvermoeibare ondernemer. Na twee jaar werd het instituut omgedoopt tot Honda Motor Company. Het was de start van een indrukwekkende groei naar een succesvol internationaal bedrijf.

 

Het succes van Honda motorfietsen

In 1958 werd de Super Cub motorfiets met viertaktmotor gelanceerd in de Verenigde Staten. Het werd een instant succes. Op dat moment was Honda al de grootste Japanse constructeur van motorfietsen. In 1961 produceerde het bedrijf 100.000 motorfietsen per maand. In 1963 werd Honda ook in de Verenigde Staten het meest verkochte merk van motorfietsen. Tegen het midden van de jaren tachtig had Honda zowat 60 % van de wereldmarkt in handen en in de jaren negentig produceerde het bedrijf 3 miljoen motorfietsen per jaar.

 

Non-conformistisch en innovatief autobouwer

Terwijl hij met zijn motorfietsen pijlsnel naar de top schoot, besliste hij om ook zijn levenslange kinderdroom te realiseren: auto’s produceren.

De Japanse regering probeerde tevergeefs om deze plannen uit zijn hoofd te praten. Zij beweerde dat er al genoeg autofabrikanten actief waren en spoorde hem aan om zijn bedrijf te laten samensmelten met een groter Japans automerk. Honda bond echter niet in. In 1957 produceerde Honda zijn eerste auto, de N360. Hij ging op zoek naar innovatieve oplossingen voor de grote hoeveelheid aan vervuilende uitlaatgassen, een probleem waar elke autoproducent zich op stuk beet. Hij slaagde erin om als eerste een motor te bouwen met een lage uitstoot: de revolutionaire CVCC-motor die een zachter benzinemengsel verbrandde. Hij bouwde de oplossing in de Honda Civic in, die in het begin van de jaren zeventig gelanceerd werd. De compacte auto werd meteen een eclatant succes in Japan en de Verenigde Staten.

Honda Civic

Als reactie op het lobbywerk van de drie grootste Amerikaanse autobouwers om de importregels te verstrengen, bouwde Honda een nieuwe fabriek in Ohio. Onder meer de populaire Honda Accord rolde daar in de jaren tachtig van de band.

 

De sleutel tot het succes van Honda

Zijn inspanningen en succes als autobouwer leverde Soichiro Honda als eerste Japanse ondernemer een vermelding op in de hall of fame van de Amerikaanse automobielindustrie. Tegen het jaar 2000 was Honda de derde grootste autobouwer ter wereld.

 

Het succes van Honda is te danken aan een aantal belangrijke eigenschappen:

 

  1. Doorzettingsvermogen

Het succes van Honda is geen toeval. Het kwam enkel tot stand door ijverig, hard werk en doorzettingsvermogen. Soichiro Honda ging door waar anderen al lang zouden opgegeven hebben. Ondanks vele tegenslagen, tegenkantingen en afwijzingen, bleef hij geloven in zichzelf en in de meerwaarde van zijn producten.

 

  1. Vandaag actie nemen met een focus op morgen

Soichiro Honda heeft nooit gewacht op de perfecte omstandigheden. Hij heeft steeds gehandeld met een blijvende focus op zijn doel en dromen. Zijn succes is er gekomen door actie te nemen en te blijven doorgaan ondanks soms moeilijke omstandigheden.

 

  1. Leren van mislukkingen

Voorafgaand aan zijn successen kreeg Honda af te rekenen met heel wat mislukkingen. Deze ervaringen gebruikte hij om uit te leren en zijn ideeën en ontwerpen te optimaliseren. “Wanneer je faalt, leer je ook hoe je niet kan falen”, beweerde hij.

 

  1. Creativiteit en innovatie

De creativiteit van Soichiro Honda als ingenieur staat buiten kijf. Zo herbruikte hij bij de constructie van zijn eerste bromfiets oude materialen. Later ontwikkelde hij innovatieve oplossingen die de automobielindustrie revolutioneerden. Het creëren van innovatieve meerwaarde bleek één van de grootste katalysators van het succes van Honda. Zelf zei hij hier het volgende over: “Als je een superieur product maakt, zullen mensen het kopen.”

 

  1. Inzetten op je talent

Bij de oprichting van Honda Motor Company focuste Soichiro Honda zich op de ontwikkeling en de productie, de domeinen waar hij als creatief ingenieur het verschil kon maken. De administratieve kant van het beheer van een bedrijf vond hij niet boeiend en delegeerde hij aan zijn partner Takeo Fujisawa.


 

Verder zakelijk groeien?

Wil je nog meer en efficiënter groeien? Neem dan een binnenweg naar businessverruimende inzichten en strategieën.

Ontdek onze opleidingen »

  

Tags: Ondernemers, Ondernemer, Succes, Ondernemen