Ken jij de valkuilen van snelle businessgroei?

1 jun 2018 / door Carl Van de Velde

Ken jij de valkuilen van snelle businessgroei?

Ben jij een ambitieuze ondernemer? Dan wil je jouw business ongetwijfeld laten groeien. Meer zelfs, het is jouw verantwoordelijkheid! Waarschijnlijk ben je dan ook continu in de weer om meer klanten en meer verkoop te realiseren in een poging om je cijfers op te krikken. Maar sta je er ooit bij stil dat een snelle businessgroei ook ingrijpende risico’s met zich meebrengt?

Mijn boekhouder vertelde mij ooit dat hij zich het meest zorgen maakt over zijn klanten die het snelst groeien. Waarom? Omdat succesvolle bedrijven het vaak moeilijk hebben met het managen van hun groei. Hierdoor worden veel snelgroeiers het slachtoffer van hun eigen succes. Niet omwille van een slecht product, maar omwille van een slecht beheer van hun groei.

De weg naar groei ligt bezaaid met uitdagingen en valkuilen. Er is niet veel ruimte voor fouten en een verkeerde beslissing kan fatale gevolgen hebben voor je business. Een snelle businessgroei stelt je onderneming voor enkele grote valkuilen.

 

Valkuil 1: Op dezelfde manier blijven verder werken

Veel ondernemers onderschatten de impact van een snelle groei op hun organisatie. Ze blijven halsstarrig voortwerken zoals ze het altijd hebben gedaan. Ze steken te veel tijd in operationele taken en te weinig tijd in de ontwikkeling van een organisatie die de groei kan ondersteunen.

Wat is het gevaar?

Als je jouw interne organisatie niet aanpast, loop je het risico om klanten te verliezen door een slechte service. Bovendien bestaat de kans dat medewerkers gefrustreerd raken door een gebrek aan duidelijke richtlijnen en een overvloed aan chaos.

voorbereiden op business groei

 

Hoe deze valkuil vermijden?

Om je groei te beheren moet je tijdig een team bouwen waaraan je belangrijke taken kan doorgeven. Maar het aannemen van de juiste mensen is niet genoeg. Je moet ook werk maken van procedures en systemen die ervoor zorgen dat het werk efficiënt gebeurt. Het is belangrijk om een organisatorische structuur uit te bouwen die je strategie en je doelstelling ondersteunt.

 

Valkuil 2: Te veel voorbereidingen treffen

Terwijl veel ondernemers zich onvoldoende voorbereiden op groei, zijn sommigen dan weer te ijverig. Ze nemen te snel te veel managers aan terwijl de business nog niet klaar is om deze kosten te ondersteunen. Daarnaast creëren ze procedures die te complex zijn en installeren ze onnodig dure systemen en tools.

Wat is het gevaar?

Je zaak voorbereiden op de verwachte groei is één ding. Als je echter te snel te veel kosten maakt, riskeer je cashflow problemen en zet je de toekomst van je bedrijf op de helling. Te complexe procedures bedreigen de efficiëntie van je business en zorgen voor frustraties bij medewerkers en klanten. Bovendien verstikt over-management de innovatieve spirit die de business oorspronkelijk speciaal en succesvol maakte.

Hoe deze valkuil vermijden?

Het komt allemaal neer op het vinden van de juiste balans. Als ondernemer moet je de groei van je onderneming onder controle houden. Je moet een goed evenwicht houden tussen de nood aan structuur, systemen en procedures en de nood om de innovatieve, ondernemende cultuur levend te houden.

de groei van je onderneming onder controle houden

 

Valkuil 3: Je cijfers uit het oog verliezen

De meeste ondernemers hebben een goed zicht op hun cijfers zolang hun zaak klein is. Ze houden hun inkomsten en uitgaven goed in het oog en zorgen ervoor dat deze elkaar in evenwicht houden. Eens een onderneming een bepaalde omzet bereikt heeft, wordt het echter moeilijk om het overzicht te bewaren over de financiën.

Nochtans is het cruciaal om je budget te monitoren en je cashflow te begrijpen om te vermijden dat je een fatale fout maakt. Daarom is het belangrijk dat je regelmatig samenzit met je boekhouder of accountant.

 

Valkuil 4: Customer service niet opschalen

Veel kleine bedrijven kunnen zich net onderscheiden door een excellente, gepersonaliseerde service te bieden aan klanten. Gemotiveerde, klantgerichte medewerkers die tot het uiterste willen gaan, maken van je klanten echte ambassadeurs.

Snelle groei kan het echter moeilijk maken om te blijven voldoen aan je uitmuntende reputatie. Bovendien is een tanende customer service een sluimerend probleem dat zich aanvankelijk onder het oppervlak afspeelt. De eerste symptomen tonen zich vaak pas als het al te laat is. Zorg ervoor dat je tijdens je groei aandacht blijft hebben voor je customer service processen en interacties met klanten. Zorg voor duidelijke standaarden en een goede opvolging van je medewerkers.

Aandacht voor je customer service

 

Dan maar niet groeien?

Als een snelle groei toch zoveel risico’s met zich meebrengt, is het dan slim om te focussen op groei? Natuurlijk wel, want de risico’s van ter plaatse blijven trappelen of achteruitgaan zijn nog vele malen groter. Als je niet groeit, zal je langs alle kanten voorbij worden gestoken door je concurrenten. En dan kan het snel gaan. Voor je het weet ben je niet meer relevant en droogt je klantenbestand en je inkomstenbron helemaal op.

Als gedreven ondernemer heb je dus geen keuze: je moet vooruit, maar wel op een doordachte manier.

 

Conclusie

Elke ambitieuze ondernemer streeft naar groei en succes. Maar niet elke ondernemer managet groei op de juiste manier.

 

Verder zakelijk groeien?

Wil je nog meer en efficiënter groeien? Neem dan een binnenweg naar businessverruimende inzichten en strategieën.

 

Ontdek onze opleidingen »

 

Tags: Succes, Tips, Ondernemen, Uitdagingen