Mond-tot-mondreclame levert meer op dan traditionele marketing - Haal er nóg meer uit met deze 6 aanbevelingen

10 sep. 2019 / door Carl Van de Velde

Mond-tot-mondreclame levert meer op dan traditionele marketing - Haal er nóg meer uit met deze 6 aanbevelingen

Veel ondernemingen hebben vandaag al een budget voor sociale media en zetten in op videomarketing. Slechts weinigen focussen echter op een goedkopere, meer persoonlijke en meer doeltreffende vorm van marketing: mond-tot-mondreclame.

Bij het Carl Van de Velde Training Instituut investeren we veel in marketing. We weten hoeveel nieuwe klanten het ons oplevert. Daarnaast zien we dat veel nieuwe klanten zich voor onze programma’s inschrijven omdat ze van vrienden, familie of andere klanten positieve feedback over ons hebben gehoord of gelezen. Via mond-tot-mondreclame dus.

 

In een tijd waar sociale media alomtegenwoordig zijn en iedereen overal en altijd toegang heeft tot een reeks platformen om hun mening te delen, is mond-tot-mondreclame nog belangrijker geworden. Het ongelofelijke is dat mond-tot-mondreclame meer dan de helft van alle aankopen beïnvloedt. En toch hebben de meeste ondernemingen er geen strategie voor.

 

Het belang van mond-tot-mondreclame

Lang voor sociale media of zelfs het geschreven woord bestond, gebruikte we mond-tot-mondcommunicatie om belangrijke en waardevolle informatie te delen. Ook vandaag is de impact van mond-tot-mondreclame enorm groot:

  • Nagenoeg iedereen start een belangrijke aankoop op het internet. Om prijzen te vergelijken, maar vooral ook om reviews van andere gebruikers te lezen.
  • Veel mensen delen hun goede en minder goede ervaringen met producten en diensten via sociale media en allerhande online fora.
  • Uit onderzoek blijkt dat 75% van de mensen geen geloof hechten aan reclame, maar dat 92% wel afgaan op de aanbevelingen van vrienden en kennissen.
  • Mond-tot-mondreclame genereert tweemaal zoveel sales dan betaalde advertenties.

Ondanks het belang en de grote invloed van mond-tot-mondreclame op de verkoop, heeft slechts een minderheid van de bedrijven er een strategie voor. Zo missen ze opportuniteiten, sales, omzet en winst.

shutterstock_1276241104

Laat mond-tot-mondreclame niet aan het toeval over

De meeste bedrijven willen wel meer mond-tot-mondreclame, maar ze investeren er niets in. Ze gaan ervan uit dat het een organisch proces is dat vanzelf gebeurt en waarop ze geen vat hebben. Voor een stuk is dat wel zo, maar toch kan je zelf verschillende dingen doen om positieve mond-tot-mondreclame te stimuleren.

Hieronder vind je zes manieren om de mond-tot-reclame voor jouw bedrijf een boost te geven.

 

1. Geef klanten iets om over te praten

Mensen zijn enthousiast als ze positief verrast worden. Die ervaringen delen ze graag met de wereld. Als bedrijf moet je daarom zoveel mogelijk van deze “deeltriggers” creëren. Deeltriggers zijn strategische verschilmakers die aanleiding geven tot mond-tot-mondreclame. Je klanten kunnen niet zwijgen over die speciale, unieke ervaring waarvoor jij hebt gezorgd. Ze moeten het gewoon doorvertellen.

Enkele voorbeelden van deeltriggers:

  • een directe lijn naar de CEO
  • een massage tijdens het wachten bij de kapper
  • een onverwacht, spontaan cadeautje
  • een ongelofelijke service die veel verdergaat dan bij concurrenten

 

2. Bied een fantastische beleving

Ik ben persoonlijk een grote fan van uitmuntende customer service want het is één van de weinige manieren waarop kleine bedrijven kunnen concurreren met grote spelers. Het bieden van een onvergetelijke beleving is cruciaal voor je mond-tot-mondreclame. Volgens een onderzoek van Clickfox vertellen meer dan 50% van de ontevreden klanten over hun slechte ervaringen met bedrijven.

Zonder klanten geen business! Laat zien hoe belangrijk ze zijn en leg ze in de watten. Koppel een geweldig aanbod aan een geweldige service. Zo gaan mensen positief over je praten. Analyseer elk aspect van je interacties met klanten. Hoe worden mensen aan de telefoon en in je winkel begroet? Ben je vlot bereikbaar via alle mogelijke kanalen? Werken al je processen superefficiënt? Ga je verder dan het louter bezorgen van producten?

Er zijn heel wat bekende voorbeelden van bedrijven die een fantastische service bieden. Lees in dit verband zeker het artikel De Ritz-Carlton Mystiek: klantbeleving als handelsmerk.

 

3. Creëer een positief imago

Positieve publiciteit werkt altijd. Een foto in de lokale krant van jij die een cheque geeft aan een goed doel, een tweet van een evenement dat je sponsort, … Dit soort publiciteit zorgt ervoor dat je ‘top of mind’ wordt bij mensen waardoor ze sneller positief over je zullen praten.

Engageer je om actief bij te dragen een de gemeenschap. Hoe meer jij geeft, hoe beter voor je imago en hoe meer je uiteindelijk zal terugkrijgen.

shutterstock_1217539978

4. Vraag klanten om hun positieve ervaringen te delen

Sommige mensen zijn zo in de wolken over je bedrijf dat ze vanzelf over je zullen praten. Anderen hebben hiervoor misschien een kleine aanmoediging nodig. Wees niet verlegen om ernaar te vragen.

  • Vraag klanten om je aan te bevelen bij anderen

“Ik vind het fantastisch dat je een leuke ervaring had. Laat het zeker weten als ik je met iets anders kan helpen. Heb je vrienden, familie of vrienden die ook hulp kunnen gebruiken bij (de nood die jij invult), breng ze dan zeker op de hoogte van mijn diensten. Dat zou ik echt waarderen.”

Ook ik pas deze techniek regelmatig met succes toe en het is iets wat elke ondernemer kan doen. Probeer het zeker uit.

  • Vraag om een testimonial

Een testimonial is een korte getuigenis van een tevreden klant waarin hij jouw bedrijf prijst. Het zijn krachtige argumenten die andere mensen kunnen overtuigen om bij jou te kopen. Een testimonial kan een geschreven boodschap zijn of een videoboodschap. Zet testimonials maximaal in, via je website, sociale media, in je marketingcampagnes, enz.

 

5. Engageer klanten op sociale media

Sociale media zijn het ideale kanaal voor mond-tot-mondreclame. Zorg dus dat je bedrijf hier aanwezig is. Het opzetten van een Twitteraccount of Facebookpagina is eenvoudig. Ontwikkel een strategie voor sociale media die beschrijft hoe je klanten wil engageren om positief over je te praten.

Het is ook belangrijk om je online reputatie te monitoren om te zien wat er op het web over je bedrijf verteld wordt. Er bestaan specifieke tools om je hierbij te helpen, zoals Twitter Search en Trackur.

 

shutterstock_1175774482

 

6. Verbind met influencers

Influencers zijn exact wat hun naam doet vermoeden: ze hebben massaal veel volgers op sociale media en slagen erin om de overtuigingen en het gedrag van hun aanhang te beïnvloeden.

Als je erin slaagt om op een positieve manier vermeld te worden door een influencer, pluk je hier gegarandeerd de vruchten van. Uit onderzoek blijkt immers dat de helft van de mensen vertrouwen op aanbevelingen van influencers wanneer zij een aankoopbeslissing nemen.

 

Hoe laat je influencers je aanbod promoten?

  • Citeer ze in je eigen content en posts op sociale media.
  • Breng ook hun product of dienst positief onder de aandacht.
  • Laat ze jouw product of dienst gratis uitproberen.

 

Conclusie

Mond-tot-mondreclame is een krachtig marketinginstrument dat je zelf kan sturen. Het vraagt wat inspanningen, maar zoals meestal is de start het moeilijkste. Eens de sneeuwbal begint te rollen, wordt hij vanzelf groter. Hoe meer mensen positief over je praten op sociale media, hoe meer anderen hun voorbeeld zullen volgen. Gebruik bovenstaande tips om hier gebruik van te maken.

 

Wil je nog meer tips om je marketing optimaal te laten renderen?

ONTDEK MARKETING BOOTCAMP

 

Tags: Marketing, Tips & Tricks, Ondernemen