Om succes te boeken moet je grandioos falen

4 jun 2018 / door Carl Van de Velde

Om succes te boeken moet je grandioos falen

Elke ondernemer wil succesvol zijn. Succes komt er echter niet zomaar, het is een lange weg van vallen en opstaan. Ook falen is ‘part of the journey’. Meer zelfs, het is een stap richting succes! Laat de angst om te falen je dus niet verlammen.

Veel ondernemers zijn bang om te falen. Dat houdt hen tegen om de juiste acties te nemen die nodig zijn om hun business vooruit te helpen.

Als je bang bent om prospecten en partners te benaderen, een belangrijke investering te doen of extra personeel aan te werven, belemmer je de weg naar groei en succes. Je zal meer positieve resultaten missen door iets niet te doen dan dat je negatieve resultaten zal ondervinden door iets wel te doen.

 

Leren om te falen

Hoe komt het dat veel ondernemers bang zijn om te falen? Deze angst zit diepgeworteld in ons onderbewustzijn. Falen bezorgt ons een negatief gevoel en we zijn geprogrammeerd om negatieve gevoelens en pijn te vermijden. Ook op de schoolbanken leren we niet om te falen. Er bestaan geen lessen failliet gaan, slechte beslissingen nemen of slechte partnerships aangaan. Hierdoor weten we niet hoe we met mislukkingen moeten omgaan.

Leren om te falen

Hoe kan je dan wel leren om te falen? Simpel …. door het gewoon te doen! Je moet begrijpen dat falen erbij hoort op de weg naar succes. Laat je angst om te falen je niet tegenhouden om de noodzakelijke acties uit te voeren die je business stimuleren.

 

Topondernemers falen en komen hier sterker uit

De meest succesvolle ondernemers zullen je vertellen dat ze doorheen hun loopbaan al meermaals gefaald hebben. Bovendien verdwijnt hun angst om te falen nooit helemaal. Niet omdat ze onvoldoende zelfvertrouwen hebben, maar omdat het nemen van risico’s altijd gepaard gaat met een bepaald gevoel van spanning. Het grote verschil tussen deze succesvolle topondernemers en anderen is dat de eersten opnieuw rechtstaan na een mislukking en hier sterker uitkomen. Ze leren uit hun mislukkingen en gebruiken ze om zichzelf te ontwikkelen tot een slimmere en sterkere ondernemer. Ze hebben geleerd om niet bang te zijn om te falen maar om deze angst te managen.

 

Het taboe rond falen doorbreken

Er rust vandaag nog steeds een taboe op falen. Nochtans is falen doodnormaal, zelfs de meest succesvolle topondernemers hebben al wel eens gefaald. Alleen worden faalverhalen veel minder verteld dan succesverhalen. Waarom? Omdat de meeste mensen gegeneerd zijn om over hun mislukkingen te vertellen. Ze zijn bang om uitgelachen te worden en om hun aura van succes te verliezen. Ze vertellen liever succesverhalen die hen meer respect opleveren.

Veel mensen beschouwen falen als het tegenovergesteld van succes, maar voor mij is falen een stap richting succes. Precies daarom is het belangrijk om het taboe rond falen te doorbreken.

 

Deel je faalverhaal!

Doordat er veel vaker over succes wordt gepraat dan over mislukkingen, wordt de foute perceptie gecreëerd dat succes vanzelf komt en dat brengt onrealistische verwachtingen met zich mee. Faalverhalen gaan hier dwars tegenin. Ze zijn waardevol omdat we er vaak meer uit kunnen leren dan uit succesverhalen.

Leren van de fouten van anderen

Ik spoor ondernemers graag aan om niet alleen hun succesverhalen maar ook hun faalverhalen met elkaar te delen. Veel ondernemers maken immers dezelfde fouten. Als we die kennis met z’n allen zouden delen, zouden we veel efficiënter ondernemen.

 

Conclusie

Elke ondernemer streeft naar succes, maar dat wil niet zeggen dat je op weg naar succes nooit zal falen. Leer uit je mislukkingen, neem deze ervaring mee en kom er sterker uit, zo komt succes een stap dichterbij. En in ondernemen is het net zoals in het leven: het is beter om iets te proberen en te falen dan om nooit te proberen en voor altijd spijt te hebben.


 

Verder zakelijk groeien?

Wil je nog meer en efficiënter groeien? Neem dan een binnenweg naar businessverruimende inzichten en strategieën.

Ontdek onze opleidingen »

  

Tags: Ervaring, Succes, Ondernemen, Professionele ontwikkeling