PLUSPOWER je sales volgens 3 principes

7 sep 2017 / door Carl Van de Velde

PLUSPOWER je sales volgens 3 principes

Uitdaging nummer één van de Vlaamse ondernemer? Te weinig klanten! Vaak wordt het argument gebruikt dat men 'het werk niet gedaan krijgt'. Wat is de voor de hand liggende oplossing? Anders leren handelen. Elke ondernemer heeft de maatschappelijke verantwoordelijkheid om waarde over te brengen naar de markt en zoveel mogelijk mensen daarvan te laten genieten. Deze fundamentele overtuiging dient elke ondernemer zich eigen te maken. PLUSPOWER je sales en volg daarvoor deze 3 principes.

Doordacht marketingplan, beproefde verkoopmethode en topomzet!

Maak gebruik van de volgende krachtige formule: De combinatie van een doordacht marketingplan en een beproefde verkoopmethode leveren een topomzet. Wat is de gouden truc?

shutterstock_601233074.jpg

Durf je klant uitdagen: het niet-kopen van je product moet meer pijn veroorzaken dan het wel kopen. Veel bedrijven verkopen nog steeds op dezelfde wijze als op het einde van de jaren 80'. Nochtans is de wereld van 'sales' compleet veranderd. De meeste ondernemers hebben geen achtergrond ter zake. Ze zijn er zelfs nooit voor opgeleid. Bedrijven redeneren te vaak dat 'offertedragers' ook 'businessmakers' zijn. Maar dat is helemaal niet zo. Je moet meer doen dan een digitaal informatiepakket naar je prospect sturen. Doe zowel aan 'hardselling' en aan 'hartselling'. Verkoop ook met je hart. Veel ondernemers blijven echter hangen in het stadium van de 'offertedrager' omdat ze geen basisvisie leerden over 'sales'. Cru gesteld: ze hebben geen inzicht in 'sales'. Begin dus met een doordacht marketingplan, ontwerp een beproefde verkoopmethode en genereer op deze manier een topomzet.

 

Wees echt overtuigd van je product en werf een goede verkoper aan!

shutterstock_551953981.jpg

Overtuiging! Pas wanneer je echt overtuigd bent van de waarde van je product, kan je alles uit de kast halen om ervoor te zorgen dat je de klant verdient. Men koopt zelf ook het liefst iets bij iemand die duidelijk maakt dat zijn aanbod voor jou écht het beste is. Daarom maken veel ondernemers de verstandige keuze om met verkopers te werken. Het ontbreekt immers aan tijd om de job van 'verkoper' er nog eens bovenop te nemen. Het is een functie die op zichzelf staat. Een vooruitziende ondernemer bouwt een sterk salesteam.

Elk nadeel heeft echter zijn voordeel. Verkopers durven zich ook te wentelen in het 'verkopen van excuses waarom ze niet verkocht hebben'. Ze zullen niet over zichzelf zeggen dat ze 'onbekwaam zijn'. De verkoper zal eventuele slechte resultaten wijten aan excuses zoals: 'de tijd van het jaar' of 'mensen hebben geen geld'.

Nochtans laten ze vaak de verkoop liggen. Een goede verkoper beschikt over de vaardigheden om de klant in te leiden naar een product of dienst. Durf de vraag te stellen: 'laten we veel business liggen door slechte verkoop?' Het antwoord ligt in het geloof in het eigen product en in de ontwikkeling van de vaardigheden van de verkoper.

 

Help de klant in zijn zoektocht naar de beste oplossing!

shutterstock_561064555.jpg

Laat de klant je zien als een helper in zijn zoektocht naar de beste oplossing. Jij moet hem oprecht willen helpen, los van het eigenbelang. Onderzoek de noden van de klant en verbind die met het product of de dienst. Serveer de klant wat hij nodig heeft. Kan je aanbod daarin volgen? Dan heb je de klant overtuigd. Het is jouw taak om 'oprecht' te willen helpen. Wie dat niet in de vingers heeft, zal op termijn falen. Als je een uitstekende service levert, dan komt de business vanzelf. De 'sales' vormt de motor van je bedrijf. 



Bij wijze van besluit

Als ondernemer moet je de volgende 'jobskills' echt bezitten:

"Sales is de motor van je bedrijf en

marketing is de katalysator van die motor"

Gebruik daarom de formule van het 'doordacht marketingplan' met 'de beproefde verkoopmethode'. Die zal leiden tot een 'topomzet'. Wees bovendien echt overtuigd van de waarde van je product. Leer inzien dat je een sterk verkoopsteam nodig hebt om dat product bij de klant te brengen. Om diezelfde klant op lange termijn te winnen moet je hem eerst helpen in zijn zoektocht naar de beste oplossing die jij biedt met je product of dienst.

 

Verder zakelijk groeien?

Wil je nog meer en efficiënter groeien? Neem dan een binnenweg naar businessverruimende inzichten en strategieën.

 

Ontdek onze opleidingen »

  

PS: Door niet deel te nemen mis je belangrijke inzichten die jou klaarstomen voor jouw volgende zakelijke doorbraak!

Tags: Inzichten, Marketing, Tips & Tricks, Ondernemers, Actie, Ervaring, Verkoper, Verkopen