Polariseer of magnetiseer jij met succes?

22 feb 2019 / door Carl Van de Velde

Polariseer of magnetiseer jij met succes?

Succes is een vreemd beestje. Sommige mensen worden erdoor aangetrokken, terwijl anderen er een afkeer van hebben. Hoe zit dat nu precies?

Ik ben al van jonge leeftijd steeds gefascineerd geweest door mooie auto’s. Als ik een mooie unieke auto opmerk, aanschouw ik hem vol bewondering en waardering. Tijdens de beginjaren van mijn ondernemerschap (ik was vooraan in de 20) genoot ik actief mentorship van succesvolle ondernemers. Bij de kennismaking met geslaagde ondernemers vroeg ik hen steeds met welke wagen ze zich verplaatsten. Soms mocht ik even plaats nemen achter het stuur. Ik speelde dan met het idee dat dit ooit mijn werkelijkheid zou worden.

 

Mijn droomwagen als incentive

In 1989 ontmoette ik een topondernemer uit Nederland en die man had een wagenpark met als topexemplaar een prachtige Bentley. Ik vroeg hem van welke wagen hij nog droomde. Zijn antwoord: “Een Rolls Royce staat nog op de verlanglijst.” Mijn reactie: “Zet ik hem ook gelijk op mijn lijstje ;-).” 

Een specifieke bolide, een huis, een kunstwerk, een horloge, of andere luxeartikelen en bezittingen zijn voor toppresteerders eerder symbolen die ze aanwenden om zichzelf en hun directe omgeving eraan te herinneren waar ze staan en waar ze naar toewerken. Noem het gerust incentives. Het gaat niet zozeer om het bezit of het pronken, het zijn eerder beloningen en symbolen voor datgene wat ze professioneel gerealiseerd hebben

In 1989 verplaatste ik me met een kleine tweedehands Volvo en ik was even fier op deze auto als de Nederlandse topondernemer op zijn mooie Bentley. Mijn toenmalige kleine auto was het symbool voor de staat van ondernemerschap waarin ik mij toen bevond (een kleine beginnende zelfstandige met ambitie). Mijn incentive was een Rolls Royce, die symbool stond voor het niveau van ondernemerschap dat ik ooit zou bereiken: eigenaar van meerdere bedrijven die vele mensen tewerkstellen, gigaveel waarde afleveren naar een grote klantengroep en miljoenen winst per jaar produceren. Dit was een ver-van-mijn-bedshow maar ik voelde me geëngageerd om het ooit waar te maken. 

 

"Maak eens een ritje!"

2018, Een goede kennis van me nodigde me uit op een evenement in Frankrijk. Ik kwam daar toe met mijn echtgenote en dochter en vooraan op de parking stond een prachtige Rolls Royce Dawn te blinken. Onze gastheer was ambassadeur van dit merk auto’s en zij bij het zien van mijn fascinatie voor deze auto: “Maak eens een ritje Carl.” Als een klein kind in een speelgoedwinkel nam ik plaats achter het stuur van deze auto en het voelde als … Ik moet deze auto ten huwelijk vragen.

Droomwagen na succes

Na deze ervaring had ik een voorzichtig gesprek met mijn echtgenote over een eventuele aanschaf en ze vertelde me onmiddellijk dat ik dit dertig jaar eerder al had beslist en dat ze me het volledig gunde na al die jaren extreem hard werken. “Bovendien ben je in de 50 en het past nu bij je”, zei ze met een liefdevolle blik.

 

Symbool voor mijn realisaties

Ik besloot om mijn ultieme dreamcaraan te schaffen. Ik contacteerde Kim, een klant van me. Hij handelt in auto’s en als iemand de wagen van je dromen kan vinden is hij het wel. Via telefoon lichtte ik mijn aankoopplan toe, alsook de modificaties die mijn Rolls Royce Dawn moest krijgen. Het moest bovendien een goede deal zijn. Ik blijf immers een handelaar! 

 Twee weken later reed ik DR Motors in Brugge buiten met mijn eerste eigen Rolls Royce die voor mezelf symbool stond voor datgene wat ik binnen 30 jaar ondernemerschap gerealiseerd had. 

Ik gebruik deze wagen ook om mijn klanten (die ondernemers zijn) te tonen dat er veel mogelijk is wanneer je op lange termijn de juiste dingen blijft doen. Als je langdurig consistent blijft werken naar groei en expansie dan komt er een moment dat je dingen bereikt die buiten categorie zijn. Belangrijk hierbij is dat je focust op mogelijkheden en kansen.

 

Samen in de file

Op een zekere middag was ik met mijn Rolls Royce op weg naar een lezing die ik ging verzorgen voor ondernemers. Zoals regelmatig stond ik te genieten in de file, toen er op een bepaald moment een meneer met een mooie Audi voorbijschoof. Bij het zien van mijn wagen stak hij met een bewonderende blik zijn duim op. Het was duidelijk dat hij zijn appreciatie wou uiten over mijn auto.

Even later in diezelfde file moest ik volgens het rits-principe invoegen voor een andere auto. Al snel werd duidelijk dat hij mij er niet wilde tussenlaten, dus liet ik hem rustig passeren om het bij de volgende te proberen. Terwijl deze auto mij passeerde, stak het heerschap aan het stuur zijn middenvinger naar mij op.

Magnetiseren met succes

 

Polariseren met succes

Waarom deed hij dat? Was het in een vlaag van jaloezie dat hij dacht: ‘Het is weer iemand met een chique wagen die er voor mijn neus wil tussenwringen.’ Het is een reflex die wel meer mensen hebben. Ze kijken neer op succesvolle mensen en trakteren hen op negatief geladen commentaar. Deze mensen polariseren met succes. Ze hebben er een afkeer van en stoten alles en iedereen met succes af. Zo blokkeren ze onbewust ook voor zichzelf hun kansen om succesvol te worden.

 

Magnetiseren met succes

Andere mensen, zoals de Audi-rijder die zijn duim opstak, magnetiseren met succes. Ze kijken op naar succesvolle mensen en appreciëren succes in al zijn vormen. Hierdoor zijn ze onbewust zelf meer ontvankelijk voor succes. Ze tonen interesse in hoe succes tot stand komt en leren hieruit om zelf succesvol te worden.

Ik ben zelf ook iemand die al lang magnetiseert met succes. Lang voor mijn eerste doorbraak sprak ik mensen met een mooie wagen aan om mijn waardering te uiten en hen te vragen hoe zij dit bereikt hadden. Ik ben ervan overtuigd dat mijn interesse en aantrekkingskracht voor succes mij heeft gebracht tot waar ik vandaag sta. Ik droomde groter, ik stelde meer ambitieuze doelen, ik ging harder werken, ik onderzocht actief de mogelijkheden tussen de obstakels en problemen.

 

Je bent wat je denkt

Heel veel ondernemers en zelfstandigen zitten vast in een negatieve spiraal. Ze klagen over de vele uren die ze moeten werken en het weinige dat ze ervoor terugkrijgen. Ze klagen over de vele obstakels op hun pad. En ze klagen dat anderen het veel makkelijker hebben.

Is het omdat het geluk niet voor hen is weggelegd? Natuurlijk niet. Het probleem is dat ze zichzelf met hun negatieve mindset verblinden voor de mogelijkheden en kansen om succesvol te worden. Zo polariseren ze met succes.

Het toont hoe groot de invloed van onze emoties is op onze positiviteit en persoonlijke ontwikkeling. Of je nu succesvol wil zijn in de kleine aspecten van je leven of droomt van grootse zakelijke doorbraken, je succes staat in rechtstreekse verbinding met de manier waarop je naar jezelf kijkt. Kort gezegd: je bent wat je denkt!

Quote Henry Ford

 

Succes begint bij geloven dat je succesvol wordt

De eerste stap is om te magentiseren met succes en het succes van anderen te waarderen. De tweede stap is geloven dat ook jij succesvol kan worden.

Henry Ford had volledig gelijk toen hij zei: “Whether you think you can or can’t, you’re right.” Het maakt niet uit wie je bent of waar je vandaan komt. Er bestaat geen twijfel over het feit dat je kan worden wat je zelf denkt. Als je dit begrijpt en gelooft tot in het diepste van jezelf, bestaan er geen grenzen op wat je kan bereiken. Succes is het gevolg van een succesvolle mindset.

 

Kleuren en smaken verschillen, zolang je er geen kwaad mee doet, is het prima!’- Carl Van de Velde

 


 

Verder zakelijk groeien?

Wil je meer en efficiënter groeien? Neem dan een binnenweg naar businessverruimende inzichten en strategieën.

Ontdek onze opleidingen »

  

Tags: Succes, Ondernemerschap, Eigenschappen