Strategieën om te groeien in een krimpende markt

15 mei 2018 / door Carl Van de Velde

Strategieën om te groeien in een krimpende markt

Markten en industrieën evolueren continu. Groeit de markt waarin je bedrijf actief is, dan ziet de toekomst er rooskleurig uit. Bevindt je bedrijf zich in een krimpende markt, dan onderneem je best zo snel mogelijk actie.

De laatste jaren zijn er heel wat markten, vaak onder invloed van de opkomst van innovatieve technologieën, gekrompen of volledig verdwenen. En dat gebeurt soms razendsnel. Denk bijvoorbeeld aan de snelle teloorgang van typemachines als gevolg van de opkomst van de pc in de jaren ’80 en ’90.

 

De teloorgang van Nokia als doemscenario

Ook Nokia werd in het verleden het slachtoffer van een snel evoluerende markt. Het Finse bedrijf profiteerde in de jaren negentig en 2000 van de snelgroeiende markt van mobiele telefoons en realiseerde in deze periode enorme winsten. Vanaf 2010 kozen meer en meer consumenten voor de innovatieve smartphones met touchscreen van merken zoals Apple en Samsung. Hierdoor smolt de markt van de traditionele GSM’s en daarbij ook de verkoopcijfers van Nokia als sneeuw voor de zon. De fiere marktleider van weleer werd op korte tijd helemaal van de baan geveegd. Hun omzet viel in 2013 terug naar minder dan een kwart van die in de topjaren.

risico's van een krimpende markt

Sinds 2017 werkt het merk onder impuls van HMD Global aan een herintrede op de smartphonemarkt. Of deze op lange termijn succesvol zal blijken, valt af te wachten.

 

Hoe blijf je succesvol in een krimpende markt?

Een krimpende markt hoeft niet te betekenen dat je bedrijf onvermijdelijk zal delen in de klappen. Tenminste als je op tijd in actie schiet. Anticiperen op een marktdaling kan op verschillende manieren. Het is belangrijk dat je de juiste strategie hanteert om de toekomst van je onderneming te vrijwaren.

Hieronder geef ik een aantal manieren om ook in moeilijke tijden succesvol te blijven.

 

1. Laat je niet verrassen

Om een Nokia-scenario te vermijden, laat je je best niet verrassen. Houd de evolutie van de markt en de technologie nauwgezet in het oog en luister naar je klanten. Implementeer systemen om continue klantenfeedback in te bouwen in je bedrijfsprocessen. Pijl naar hun bevindingen over je producten en diensten. Zo houd je de vinger aan de pols van de samenleving en kan je sneller anticiperen als er grote veranderingen in de markt plaatsvinden.

 

2. Vergroot je marktaandeel

Wordt de taart kleiner, neem er dan een groter stuk van! Vergroot je marktaandeel door jezelf nog meer te onderscheiden en nog meer waarde te bieden. Til je customer service naar een ongezien niveau en schakel naar een hogere marketingversnelling met een betere conversie. Zorg dat je opvalt en dat je onthouden wordt. Wat heb je te verliezen?

 

3. Ga op zoek naar nieuwe markten

Kan je jouw bestaand aanbod uitbreiden naar een nieuwe of grotere geografische markt? Misschien kan je jouw producten d.m.v. een webshop aan een ruimer publiek verkopen. Daarnaast kan je jouw aanbod ook verruimen om een nieuwe doelgroep aan te spreken. Blurring business duidt op de trend dat de grenzen tussen markten vervagen. Denk bv. aan de kapperszaak die ook koffiebar wordt, een meubelzaak die ook restaurant wordt, etc. Het is een manier om vernieuwend te zijn en betere resultaten te boeken.

nieuwe markten zoeken 

4. Sluit waardevolle partnerships

Door samen met complementaire partners de krachten te bundelen kan je integrale oplossingen aanbieden aan de markt. Zo krijg je toegang tot nieuwe markten die in je eentje onbereikbaar zouden blijven. Zeker in een B2B-context zoeken klanten liefst een kwalitatieve en betrouwbare totaaloplossing.

 

5. Installeer een winnend team

Zakelijk succes hangt voor een groot stuk af van je team. Medewerkers die zelfs in moeilijke tijden gemotiveerd en positief blijven, maken wel degelijk het verschil. Als bedrijfsleider heb je hier zelf een groot aandeel in. Communiceer duidelijk over de huidige realiteit, over je doelstellingen en over hoe deze bereikt moeten worden. Spreek positief en met vertrouwen over de toekomst van je bedrijf.

 

Conclusie

Zelfs als je huidige markt krimpt, kan je blijven groeien. Je moet gewoon je aanpak durven veranderen! En daarvoor is Carl Van de Velde de ideale mentor. Al meer dan twintig jaar biedt hij ondernemers de beste strategieën en technieken om hun business te laten groeien.

 


Verder zakelijk groeien?

Wil je nog meer en efficiënter groeien? Neem dan een binnenweg naar businessverruimende inzichten en strategieën.

 

Ontdek onze opleidingen »

 

Tags: Actie, Succes, Tips, Ondernemen, Uitdaging