Succes is maakbaar, in sport én in business!

20 dec 2018 / door Carl Van de Velde

Succes is maakbaar, in sport én in business!

Zondag 16 december 2018, 16u15. De Red Lions hebben zich net tot wereldkampioen hockey gekroond in een spannende finale tegen onze noorderburen. Het is de bekroning op het werk en het gevolg van een langetermijnstrategie en een continue focus op het einddoel. Met deze prestatie bewijst onze nationale hockeyploeg dat succes perfect maakbaar is, als je de juiste dingen doet. Zo is het ook in business!

De drijvende kracht achter het succes van de Red Lions, en het Belgisch hockey in het algemeen is de Nederlander Bert Wentink. In 2005 werd hij door bondsvoorzitter Marc Coudron als technisch directeur binnengehaald.

 

Belgisch hockey komt van ver

De periode voor 2005 kan samengevat worden met één woord: amateurisme! In 2002 namen de Belgische hockeymannen deel aan het WK in Kuala Lumur. “We speelden met goedkope katoenen t-shirts in temperaturen tot 40 graden”, vertelt Manu leroy. “We waren compleet doorweekt.” België eindigde toen veertiende. Het was dezelfde periode dat ze met het voltallige team in één tent op een plaatselijke camping moesten slapen in aanloop naar twee oefenmatchen tegen Nederland. Er was simpelweg geen budget voor overnachtingen. Zelfs hun trainingspak moesten de spelers zelf bekostigen.

 

Grenzeloze ambitie

Op het moment dat Marc Coudron werd aangesteld als voorzitter van de Belgische hockeyfederatie was hij een jaar gestopt als speler. Het was de perfecte man op het perfecte moment. Als recordinternational was hij een icoon in de hockeywereld. Bovendien is hij erg intelligent en extreem gedreven. “Ik was ervan overtuigd dat het een kwestie van mentaliteit, visie en middelen was om België als hockeynatie op de kaart te zetten.”

Coudron had een droombeeld van hoe hij het Belgisch hockey naar de wereldtop kon loodsen. Ik raad ondernemers ook altijd aan om na te denken over hun ideale onderneming. En vooral om dit te doen zonder mentale begrenzingen. Durf te dromen! Durf ambitieuze doelstellingen te stellen en doe vervolgens al het mogelijke om ze te behalen. Grootse resultaten volgen uit grootse dromen!

 

Omringen met de juiste mensen

Coudron ging op zoek naar de juiste mensen en kwam zo uit bij Bert Wentink, die even hard geloofde in het potentieel van het Belgisch hockey. “Als ik een verdienste heb aan het succes van de Red Lions is dat ik mij van bij de start omringd heb met uiterst competente mensen”, zegt Coudron.

Ook een onderneming kan niet zonder talentvolle mensen. Hoe hard je ook je best doet, een succesvolle onderneming uitbouwen kan je niet alleen. Als je elk detail van je organisatie wil controleren, is het onmogelijk om aan schaalvergroting te doen. Om je ideeën te realiseren moet je bepaalde zaken (beter vroeg dan laat) uit handen geven. Uiteraard vertrouw je daarvoor het liefst op gelijkgestemden die dezelfde passie voelen voor je bedrijf. Een team samenstellen dat goed blendt, ervan geniet om samen te werken en even gepassioneerd is als jezelf, is het fundament voor de continue groei van je onderneming.

shutterstock_378312253

 

Strategie op korte en lange termijn

Coudron en Wentink tekenden samen een strategie uit waarbij de spelers centraal moesten staan. Ze moesten de beste coach hebben, de beste medische begeleiding, de beste psycholoog, enz. “De eerste doelstelling van onze strategie was closing the gap waarbij we mikten naar de top 8 van de wereld”, aldus Wentink. Na de Olympische Spelen van Peking in 2008 begon de tweede periode, keep the flame burning. De periode van 2012 tot 2016 startte na de vijfde plek op de olympische Spelen van Londen en stond in het teken van push to the podium. In de laatste periode van 2016 tot 2020, de poleposition, is het doel om eens bovenaan het podium te staan. Na de verloren finales op het EK en de Olympische Spelen in Rio, kunnen we sinds zondag zeggen: mission accomplished!“ Je moet een paar finales verliezen om vervolgens te kunnen winnen”, aldus Wentink. “Die ervaring heb je nodig."

Ook als ondernemer is je strategie en businessplan de basis van alles. Hoe wil jij jouw doelstellingen bereiken? Wat ga jij doen om je onderneming succesvol te maken. Stop niet bij het bepalen van langetermijndoelen, maar verknip deze in concrete jaar-, maand-, week- en dagdoelen.

Daarnaast moet je leren uit je fouten. Beschouw ze niet als een mislukking, maar als een opportuniteit om uit te leren en slimmer te worden. Zo bouw je kennis op kennis op en word je beter in ondernemen.

 

Succes vraagt voorbereiding 

Naast een perfecte omkadering is inzetten op de jeugd de tweede pijler van de strategie. Met het Be Gold opleidingstraject voor jonge spelers tussen 14 en 21 jaar worden de grote talenten verzameld in de nationale ploeg. Hier worden ze professioneel begeleid en spelen ze internationale tornooien, met als doel om elk jaar 1 à 2 spelers door te laten stoten naar de eerste ploeg. Het High Potentials-programma mikt dan weer op talenten vanaf 9 jaar. Zij worden getraind door de topspelers van vandaag. Zo willen ze de jeugd voorbereiden om later succesvol te zijn.

Zo is het ook bij ondernemen, je moet je succes voorbereiden. Doorheen de tijd heb ik vastgesteld dat instant succes dikwijls van korte duur is. Langdurig, consistent succes vraagt oefening en een gedegen voorbereiding. Meer zelfs, onderzoek wijst uit dat iedereen, mits genoeg gerichte training, kan uitgroeien tot de top in zijn of haar vakgebied. Zakelijk succes komt er echter niet zonder hard te werken! shutterstock_475616941

 

Marketing

Met het stijgend succes van het Belgisch hockey is ook het aantal sponsors de laatste jaren fors toegenomen. Dat is ook te danken aan een slimme en innovatieve marketingaanpak. De Belgische bond heeft bv. mee als eerste ingezet op duurzaamheid, een thema waar de meeste sponsors zich graag mee verbinden. Sinds 2017 is Belfius één van de grote sponsors. Dat Coudron naast zijn functie als bondsvoorzitter bij de Belgische grootbank werkt, is hier niet vreemd aan. Ook de televisierechten werden via een connectie binnengehaald door Telenet. Zo slaagt het Belgische Hockey erin om zichzelf via eigen netwerken op de kaart te zetten en is het een mooi voorbeeld van goed sportmanagement.

Naast de positieve resultaten van de Red Lions is de uitstraling van duurzaamheid en echtheid cruciaal om meer sponsors, leden en supporters aan te trekken. Ook als ondernemer moet je de juiste toon, boodschappen en kanalen gebruiken om meer prospecten en klanten te winnen. Een marketingplan opmaken is een must!

 

Nooit tevreden zijn

“De sleutel tot het succes van de Red Lions is nooit tevreden zijn”, aldus Coudron. “Vandaag kan het wel even, maar daarna moet de focus snel terug op onze volgende doelen.” Na de zilveren medaille in Rio in 2016 sprak Coudron het doel uit om voor 2024 Europees kampioen, wereldkampioen en olympisch kampioen te worden. Sommigen vonden dit te ambitieus, maar ondertussen is één van de drie al gerealiseerd.

Ook als ondernemer mag je niet te lang blijven stilstaan eens je jouw doelstellingen hebt behaald. Maak nieuwe doelstellingen die nog ambitieuzer zijn en ga er opnieuw voor!

 

Conclusie

De Red Lions tonen aan dat succes in sport perfect maakbaar is. En dat geldt ook voor ondernemen.  

Net zoals hockey is ook ondernemen topsport. In business is het doel om zoveel mogelijk klanten te winnen. Daarin probeer je jouw concurrenten steeds een stapje voor te zijn. Een goede voorbereiding is cruciaal voor positieve resultaten.

Met de businessopleidingen van het Carl Van de Velde Instituut geef je jezelf de optimale voorbereiding om succes te boeken.

 

Onderneem met passie!

 

Carl Van de Velde


 

Verder zakelijk groeien?

Wil je meer en efficiënter groeien? Neem dan een binnenweg naar businessverruimende inzichten en strategieën.

Ontdek onze opleidingen »

  

Tags: Winnaar, Succes, Ondernemerschap