Topondernemers zien fouten als leerervaringen

2 jun. 2017 / door Carl Van de Velde

Topondernemers zien fouten als leerervaringen

Vandaag vertel ik je goed nieuws: je mag als ondernemer in de fout gaan! Meer zelfs: hoe meer stommiteiten je begaat, hoe sneller je het leerproces voltooit. Beschouw je dwaasheden als leerervaringen. Dan ben je uit het goede ondernemershout gesneden. Denk niet het tegenovergestelde want dan heb je last van een te groot ego. Hoe groter het ego, hoe dommer mensen reageren op hun eigen en andermans fouten. En dan zit je, om het zo te zeggen, pas echt goed fout.

Ik deel graag deze stelling met je: 

'Succesvolle ondernemers maken meer fouten dan ondernemers die er nooit in slagen om hun doelen en dromen te realiseren.'

Laat dit even tot je doordringen want vermoedelijk heb je hier nog niet bij stilgestaan. Ik heb dit ontdekt nadat ik gedurende jaren gesprekken voerde met succesvolle ondernemers over hun uitdagingen. Het gaf me alleszins ook zelf een nieuwe kijk en vooral: het schonk me gemoedsrust.

Mag ik je twee voorbeelden aanreiken van mensen met enige naam en faam in het mondiale businesslandschap? Ik stel je even voor... 

Ingvar Kamprad

ingvar-kamprad-ikea-de-werkvloer-is-de-beste-universiteit.jpg

Een man van intussen negentig jaar, nummer vier op de wereldranglijst van 'rijkste mensen' en stichter van het IKEA-imperium. Hij begon op zijn vijftiende met het verhandelen van luciferdoosjes. In een zeldzaam interview laat hij in zijn kaarten kijken en zegt hij het volgende:

Ingvar: "Enkel mensen die slapen nemen nooit risico's. Er zijn weinig mensen op deze aardbol die zo vaak fouten hebben gemaakt als ik. Geen punt, want wat is de kwestie? De kwaliteit bezitten om die fouten recht te zetten. Het is altijd toegelaten fouten te maken. En ik deed dit, elke dag opnieuw."

Dat staat rechtstreeks in verbinding met wat Richard Branson

102044986-168203250.1910x1000-1.jpg

- 66 intussen en dus van een compleet andere generatie én levensstijl dan Kamprad - van de Virgin Group hierover denkt:

Richard: "Het is volledig veroorloofd om een stommiteit uit te halen op voorwaarde dat er geen schadelijdende partij is en je het vermogen bezit om die stommiteiten te herstellen."

Kamprad en Branson ervoeren dus hetzelfde in hun weg naar de top. Het sluit aan bij de stelling die ik eerder met je deelde. Iedere mens maakt fouten, jij maakt fouten, ik maak fouten. Leer eruit en ga verder aan de slag. Dat geeft zekerheid aan je optreden, hoe raar het ook mag klinken. 

Vertaal deze filosofie ook naar je eigen bedrijf. Verkondig het aan je medewerkers:

"Het is perfect 'gepermitteerd' om fouten te scoren. Het màg. Ik raad je zelfs aan: pin je beleidspolitiek erop vast. Toeter het rond. Want het oogt veel eerlijker én het haalt de stress uit de dagelijkse werking. Wie telkens bij een fout 'in het rood' gaat, zal daar vroeg of laat zelf op afgerekend worden. En dat is niet de bedoeling, lijkt mij."

Bij wijze van besluit:

Handel dus zoals Ingvar Kamprad en Richard Branson, founders van wereldberoemde merken: accepteer de 'fout' en maak van elk nadeel een voordeel. Zie het als een leerervaring die je als ondernemer een duw in de rug geeft op weg naar de top. Ik had je toch gezegd dat ik je vandaag goed nieuws zou vertellen?

Tags: Inzichten, Tips & Tricks, Onderzoek, Ingvar Kamprad, Ondernemer, Richard Branson