Waarom je niet bang moet zijn om te verkopen

29 mei 2020 / door Carl Van de Velde

Waarom je niet bang moet zijn om te verkopen

Veel ondernemers zijn bang om te verkopen. Om verschillende redenen: ze hebben schrik om pusherig over te komen, ze vrezen dat ze hun aanbod niet op een effectieve manier kunnen overbrengen, ze willen niet afgewezen worden, …

 

Allemaal begrijpelijk, maar het hoeft niet zo te zijn! Na het lezen van dit artikel is je angst om te verkopen voorgoed verdwenen.

Verander je mindset over verkopen

Veel ondernemers houden niet van verkopen omdat het voelt alsof ze zich opdringen. Ze willen niet te veel pushen. Ze worden er ongemakkelijk van.

Dat komt omdat ze verkopen niet op de juiste manier zien.

Door je mindset over verkopen te veranderen, wordt het een stuk makkelijker.

 

Doe mee met deze oefening om je mindset over verkopen te veranderen.

Denk aandachtig na over volgende stellingen en beantwoord de volgende vragen.

  1. Als onderneming biedt je bepaalde producten en diensten aan.
    Welke producten en/of diensten bied jij aan?
  2. Met je aanbod mik je op een bepaalde doelgroep.
    Wie is je doelgroep?
  3. Met je aanbod los je een specifiek probleem van je doelgroep op of vul je een bepaalde nood in.
    Welk probleem van je doelgroep los jij met je aanbod op?
    Welke wens van je doelgroep vervul jij met je aanbod?
  4. Doordat het probleem van je doelgroep is opgelost, wordt hun leven aangenamer.
    Hoe wordt je doelgroep beter van je aanbod?
    Hoeveel klanten heb jij al geholpen met je aanbod?
  5. Denk nu eens aan een klant die uitzonderlijk blij was met jouw aanbod.
    Waarom was deze klant zo uitzonderlijk blij?

shutterstock_331093184 (1)

 

Je weet nu dat je jouw doelgroep uitzonderlijk blij kan maken met je aanbod. Bovenstaande oefening bewijst het. Voelt het niet fantastisch om mensen zo te kunnen helpen?

Is het niet logisch dat je je uiterste best doet om zoveel mogelijk mensen uit je doelgroep te helpen? En hoe doe je dat? Juist, door hen jouw aanbod te laten kopen. Of beter gezegd door je aanbod te verkopen, met alle mogelijke middelen.

Je wil toch zoveel mogelijk mensen helpen …

 

Je kan niet ondernemen zonder te verkopen

Er is nog een heel goede reden om je angst om te verkopen opzij te zetten: zonder verkoop heb je geen business. Zo simpel is het! Je succes als ondernemer hangt in grote mate af van je overtuigingskracht of anders gezegd: je verkoopkracht. Want verkopen is overtuigen.

Als je er niet in slaagt om mensen te overtuigen om bij je te kopen, zal je zaak niet groeien. Dat is zo klaar als een klontje.

 

Afwijzing is iets positief

“Ik haat het om elke keer een negatief antwoord te krijgen.” Ik krijg het vaak te horen als ik een ondernemer vraag waarom hij niet of te weinig aan verkoop doet. Natuurlijk, een afwijzing krijgen is niet leuk, maar alles hangt af van de betekenis die je eraan geeft.

Veel ondernemers nemen een afwijzing heel persoonlijk. Wanneer je prospect “nee” zegt tegen je aanbod, wijst hij iets af waar je persoonlijk heel hard voor gewerkt hebt. Hij zegt niet alleen “nee” tegen je producten, maar ook tegen jou! Althans zo lijkt het toch. Maar, eigenlijk is een afwijzing niet die grote ramp die je ervan maakt.

Meer zelfs: een afwijzing helpt je om beter te worden in verkopen. Bekijk een afwijzing voortaan als een opportuniteit om je verkooptechnieken te verbeteren. Vraag jezelf af waarom je bent afgewezen. Was je aanbod niet interessant, heb je iets verkeerd gezegd, of ben je misschien iets vergeten te zeggen? Evalueer je gesprek en ontdek wat je kan veranderen om volgende keer wel een “ja” te krijgen.

Lees ook het blogartikel “7 veel gemaakte fouten die een verkoop doen mislukken” en leer wat je wel en niet moet doen om succesvol te verkopen.

shutterstock_329434517

 

Hoe meer je verkoopt, hoe méér je zal verkopen

Dit lijkt misschien een vreemde titel, maar wat ik wil zeggen is: elke keer je verkoopt, verbeter je jouw verkooptechnieken. Zo word je een betere verkoper waardoor je meer zal verkopen.

Veel ondernemers maken zichzelf wijs dat ze een slechte verkoper zijn. Ze halen dit bovendien als reden aan om niet te verkopen. Nochtans kan iedereen leren om effectief te verkopen. Leren om beter te verkopen is een proces. Het is een vaardigheid die oefening vereist. Hoe meer je het doet, hoe beter je erin wordt!

Als je meer wil verkopen moet je jezelf toewijden om continu te verbeteren.

 

Verkopen is zalig

Je vindt het misschien nog moeilijk om te geloven, maar verkopen kan heel plezant zijn. Als je op een positieve manier aan verkoop doet, maak je mensen gelukkig. Je helpt hen tenslotte. Hierdoor leidt verkopen vaak tot goede relaties die je leven rijker en interessanter maken.

Verkopen draait niet om mensen overtuigen om geld uit te geven. Het draait om mensen helpen. Het gaat over een positieve impact maken op het leven van anderen.

Als je focust op helpen in plaats van verkopen, maak je een connectie met mensen die nood hebben aan je aanbod. Deze mensen waarderen jou en willen graag in contact blijven.

 


 

Meer en vlotter verkopen?

Wil jij leren om succesvoller te verkopen?

Schrijf je dan in voor Sales Bootcamp.

 

Ontdek Sales Bootcamp »

  

Tags: Verkoop, Ondernemen, Verkoper, Verkopen