Waarom je vandaag moet inzetten op innovatie

13 feb 2018 / door Carl Van de Velde

Waarom je vandaag moet inzetten op innovatie

Sinds 15 januari is het Vlaamse subsidiesysteem voor onderzoek en ontwikkeling een stuk eenvoudiger geworden. Hierdoor wordt het voor ondernemingen die inzetten op innovatie makkelijker om financiële steun aan te vragen. Het is dus meer dan ooit het moment om de kaart van innovatie te trekken.

 

Sinds 15 januari zijn de KMO-haalbaarheidsstudies, KMO-innovatieprojecten, Sprint-projecten en O&O-bedrijfsprojecten vervangen door twee nieuwe Vlaamse subsidies:

  • Ontwikkelingsprojecten: subsidie voor innovatiegedreven kortetermijnprojecten met een resultaatgerichte businesscase.
  • Onderzoeksprojecten: subsidie voor kennisgedreven langetermijnprojecten waarvoor onderzoeksactiviteiten uitgevoerd moeten worden.

Door een beroep te doen op deze subsidies kan je als onderneming tot 50% van je ontwikkelingskosten en tot 60% van je onderzoekskosten recupereren. Het is vandaag dus erg interessant om de kaart van innovatie te trekken. Zeker als je weet dat het je onderneming heel wat voordelen brengt.

 

VOORDEEL 1: Zet de toekomst naar je hand

Wie innovatief is, bezit de creativiteit en het vermogen om snel in te spelen op wijzigende omstandigheden. In een wereld die in ijltempo evolueert is dat aanpassingsvermogen cruciaal met het oog op de toekomst. Artificiële intelligentie, nanotechnologie, virtual reality, big data, het Internet der Dingen, 3D-printers, … De technologische innovatie zorgt voor heel wat nieuwe mogelijkheden, maar heeft ook een grote impact op jouw markt. Klanten passen zich doorgaans veel sneller aan dan bedrijven. Een innovatieve onderneming staat als eerste klaar om de nieuwe en toekomstige noden van de markt te beantwoorden. Succesvolle ondernemers omarmen innovatieve ontwikkelingen en zoeken manieren om ze in hun voordeel in te zetten.

Bepaal zelf je toekomst met innovatie

 

VOORDEEL 2: Onderscheid jezelf met innovatieve producten en diensten

Heel veel ondernemers zijn naarstig op zoek naar manieren om zich te onderscheiden van concurrenten. Gedreven zijn alleen volstaat niet, je moet dingen doen die niemand anders durft. Zo word je uniek en kiezen klanten voor jou. Sommige bedrijven zetten de prijs in als een onderscheidend element. Het risico van zo’n discountstrategie is dat je al snel in een race to the bottom verzeild geraakt, waardoor je marges onder druk komen te staan. Het is slimmer om jezelf te onderscheiden met innovatieve producten, diensten en processen. Kijk naar het succes van Apple, Uber, Airbnb, etc. Allemaal durfden ze het aan om bestaande markten op een innovatieve, klantgerichte manier te benaderen. Je moet klanten een reden geven om voor jouw producten of diensten te kiezen. Bied hen iets nieuws dat waarde toevoegt aan hun leven of hun werk.

 

VOORDEEL 3: Trek creatieve mensen aan

Innovatieve ondernemingen vinden en houden gemakkelijk talentvolle medewerkers. Organisaties die focussen op innovatie spreken tot de verbeelding van creatieve mensen. Ze willen vernieuwende producten en diensten ontwikkelen die het verschil maken. Bovendien verleggen ze graag hun grenzen en zijn ze bereid om keihard te werken. Als je creatief talent de kansen geeft om bij te dragen tot het succes van je onderneming, zullen jullie er beiden beter van worden. 

Innovatie trekt talentvolle medewerkers aan

 

Ontdek hoe je talentvolle medewerkers gemotiveerd houdt in het artikel 7 tips om talent aan boord te houden.

 

VOORDEEL 4: Verhoog je productiviteit en klanttevredenheid

Innovatie kan helpen om je businessprocessen efficiënter te maken. Door je productiecapaciteit, en je sales- en marketingactiviteiten op een innovatieve manier te reshapen, bespaar je kosten en verhoog je de flexibiliteit van je organisatie.

Ook om jouw organisatie beter af te stemmen op de wensen van de klant, zijn vernieuwende ideeën cruciaal. Door in te zetten op innovatieve oplossingen zoals chatbots, data-analyse en artificiële intelligentie kan je jouw dienstverlening persoonlijker maken. Zo zal de beleving van je klant aanzienlijk verbeteren. 

Lees ook het artikel Verbeter je customer experience in 5 stappen

 

VOORDEEL 5: Bouw marktwaarde op

Innovatieve bedrijven zijn continu op zoek naar nieuwe manieren om meer waarde te creëren voor de klant. Als onderneming word je betaald voor de waarde die je toevoegt aan de markt. Als je innovatieve producten en diensten aanbiedt, bouw je een grote marktwaarde op. Inzetten op innovatie is dan ook een slimme manier om je marktwaarde te stimuleren. Zo stijgt ook de vraag naar je product en genereer je meer inkomsten en meer winst.

In het artikel Innoveren kan je leren! geven we je waardevolle tips om de innovatie in je onderneming te stimuleren.


Verder zakelijk groeien?

Wil je nog meer en efficiënter groeien? Neem dan een binnenweg naar businessverruimende inzichten en strategieën.

Ontdek onze opleidingen »

  

Tags: Inzichten, Onderzoek, Initiatief, Ondernemers, Ondernemen