Waarom ook kleine KMO’s en zelfstandigen aan content marketing moeten doen

20 jul 2018 / door Carl Van de Velde

Waarom ook kleine KMO’s en zelfstandigen aan content marketing moeten doen

Zet jij al in op content marketing? Hiermee geef je online relevante en waardevolle informatie aan je doelgroep. Zo profileer je jezelf als betrouwbare partner met kennis van zaken. Het is een efficiënte marketingmethode om meer klanten aan jou te binden.

 

Veel kleine KMO’s liggen niet wakker van content marketing. “Grote namen spenderen veel geld aan marketing, kleine ondernemingen houden zich bezig met hun job” is een typisch antwoord wanneer je kleine ondernemers vraagt naar hun marketingactiviteiten. Nochtans draagt een slimme en gerichte content marketingstrategie in grote mate bij aan succesvolle resultaten. Dat geldt ook voor kleine handelszaken en zelfstandigen.

Zelfs als je toch in content marketing gelooft, komt het in je agenda waarschijnlijk pas na alle dagdagelijkse beslommeringen die nodig zijn om je klanten tevreden te houden en je omzet te garanderen. Dat is begrijpelijk, maar niet slim! Gebruik je drukke agenda dus niet als excuus om content marketing aan je laars te lappen.

 

Hoe werkt content marketing?

De gemiddelde klant van vandaag raakt niet meer zo snel overtuigd door een betaalde advertentie. Hij gaat op eigen tempo online op zoek naar antwoorden op zijn vragen en de beste oplossing voor zijn noden. Om hem te overtuigen van jouw bedrijf en jouw aanbod moet je dus passende antwoorden geven op zijn vragen. Dat is exact wat content marketing doet!

Door relevante en interessante inhoud aan te bieden maak je van je bedrijf een geloofwaardige en autoritaire partner voor potentiële klanten. Zo stijgt de kans dat je ontdekt en benaderd wordt door het juiste doelpubliek.

content marketing zorgt voor meer leads

 

Content marketing alleen voor grote ondernemingen?

Alle grote namen maken vandaag gebruik van content marketing. Vaak hebben ze een uitgebreid team van marketeers die blogartikels, e-books, video’s, webinars en andere online content genereren. Het doel is om in de belangstelling te komen van potentiële klanten op zoek naar een gepaste oplossing.

Als kleine onderneming heb je natuurlijk niet dezelfde middelen, maar dat wil niet zeggen dat je niet aan content marketing kan doen. Content marketing is zelfs goedkoper en levert meer op dan traditionele marketingkanalen zoals betaalde reclameadvertenties. 70 % van de klanten wil een bedrijf liever leren kennen via een interessant artikel dan via gelijk welke vorm van reclame.

 

Content Marketing = je reputatie beheren

Of je nu een ramenwasser, aannemer, restauranthouder of winkeluitbater bent, content marketing heeft ook voor jou een positieve impact op je bedrijfsresultaten. Hoe kan ik je hiervan overtuigen?

Laat me starten met een simpele vraag: Hoe belangrijk is je professionele reputatie voor jou? Heel belangrijk, neem ik aan!

Content marketing draagt in grote mate bij tot het creëren van een goede reputatie bij een breder publiek dan enkel je bestaand cliënteel.

Het komt erop aan om na te denken over de indruk die je wil nalaten en actief stappen te zetten om deze indruk te managen. Dat is exact wat je met content marketing bereikt!

 

Hoe draagt content marketing bij tot succesvolle resultaten?

Een goed uitgevoerde content marketingstrategie draagt op verschillende manieren bij tot het succes van je onderneming:

  • Brand awareness verhogen: Content marketing helpt om de identiteit van je bedrijf te versterken. Zo connecteer je sneller en beter met je doelpubliek en krijg je meer (h)erkenning.
  • Concurrentieel voordeel: Door aan content marketing te doen, heb je een stapje voor op concurrenten die het niet doen.
  • Betrouwbaar imago: Door je onderneming te positioneren als een leider in de branche, kan je een langdurige, betrouwbare relatie opbouwen met klanten en prospecten.
  • Meer website traffic: Interessant en relevante online content genereert meer websitebezoekers. Zo bereik je meer mensen zonder hoge advertising kosten.
  • Meer leads en sales: Content marketing zorgt voor een betere conversie van websitebezoekers naar leads en sales.

Content marketing voor meer leads

 

Conclusie

Marketing is bij de meeste bedrijven de grootste bottleneck. Toch hoeft dat niet zo te zijn! Een slimme marketingstrategie zorgt ervoor dat potentiële klanten je vinden en goesting krijgen om te kopen! Als kleine onderneming is content marketing een succesvolle manier om je expertise te bewijzen en mensen aan je te binden. In plaats van jezelf met een ongewenste advertentie op te dringen, laat je een positieve eerste indruk van je brand na. Het draait allemaal om het geven van waarde. Op lange termijn zorgt content marketing voor een brede instroom van kwalitatieve leads die je makkelijker kan omzetten in enthousiaste klanten.  

 

Tijdens het Carl Van de Velde Business Seminar ontdek je nog meer technieken om je onderneming instant te laten groeien.

 


 

Verder zakelijk groeien?

Wil je nog meer en efficiënter groeien? Neem dan een binnenweg naar businessverruimende inzichten en strategieën.

Ontdek onze opleidingen »

  

Tags: Ondernemen, Marketing