Wat doet de Belgische bescheidenheid met onze ondernemingszin?

21 jun. 2019 / door Carl Van de Velde

Wat doet de Belgische bescheidenheid met onze ondernemingszin?

Als Belgen zijn we wereldkampioen in bescheidenheid. Het zit in onze cultuur ingebakken om ons nederig op te stellen. We zijn geen tafelspringers, onthouden ons van grootspraak en we doen liever “gewoon”. Onze cultureel ingebakken bescheidenheid heeft ook een effect op ons ondernemerschap.

 

‘Bescheidenheid zit in onze genen’, het is een dooddoener die al tot in den treure is gebruikt. Toch bestaat er geen wetenschappelijk bewijs voor deze stelling. In dit artikel gaan we op zoek naar de oorzaken, de gevolgen van ons underdogdenken, maar ook naar de alternatieven.

 

Is onze bescheidenheid het gevolg van eeuwenlange overheersing?

Vaak wordt de verklaring voor onze bescheidenheid gezocht in onze geschiedenis van overheersing door anderen. Als je de geschiedenisboeken erop napluist, valt het inderdaad op dat we eeuwenlang overheerst zijn geweest door andere volken. Toch is deze verklaring voor onze underdogpositie wat kort door de bocht. Zo werden de Vlaamse schilders en kunstenaars uit de 16de en 17de eeuw over heel de wereld geroemd.

Het overheersingsverhaal werd kunstmatig gecreëerd na 1830 door de Belgische vrijheidsbeweging om de toenmalige onafhankelijkheidsstrijd luister bij te zetten. Ook de Vlaamse beweging pikte dit verhaal later gretig op. Zo heeft de politiek een grote impact gehad op de Belgische identiteit.

 

Valse bescheidenheid, vals gevoel van veiligheid?

Ook ons onderwijs en onze opvoeding helpt niet om het underdogdenken te doorbreken. Een kind dat quasi overal het maximum van de punten haalt en op één vak slechts nipt voldoende scoort, zal op dit laatste aangesproken worden, ook al heeft dit niet altijd het gewenste effect. Het is dan beter om te focussen op de successen, omdat dit vaak meer succes als gevolg heeft.

Bescheidenheid geeft veel mensen ook een (vals) gevoel van veiligheid. Als we geen hoge verwachtingen creëren of grote doelen stellen, kunnen we niet mislukken. Met deze mindset mik je echter naar de middelmaat en zal je nooit uitblinken. Ik draai het liever om: om succesvol te worden, moet je hoge doelen stellen!

 hoge doelen stellen

 

Het effect van bescheidenheid op ons ondernemersdenken?

Bekijk eens de manier waarop wij als Belgen naar succesvolle ondernemers met grootse plannen kijken. En vergelijk dat nu eens met de situatie in de Verenigde Staten, waar men opkijkt naar ondernemers met ambitie en ze als rolmodellen beschouwt. Het contrast met ons land kan niet groter zijn.

Mensen die grootse plannen koesteren worden bij ons vaak meewarig bekeken en weggezet als fantasten, louche figuren of arrogante individuen. Deze aversie tegen succes zit ingebakken in de Belgische cultuur (Lees in dit verband ook het blogartikel Polariseer of magnetiseer jij met succes). Van kindsbeen af worden we aangeleerd om gewoon te doen, om in de rij te lopen en realistisch te blijven. En wie zijn hoofd toch boven het maaiveld durft uit te steken, loopt het risico dat het onverbiddelijk wordt afgekapt.

Ook de manier waarop we met mislukkingen omgaan, is tekenend voor het Vlaamse/Belgische denken. Hier wordt een mislukking al snel als een smet beschouwd. In andere landen, waar er een succescultuur heerst, getuigt vallen en sterker opstaan van ‘veerkracht’.

 

Bouw een legendarische onderneming

Niet alleen Amerikanen hebben de drang om de grootste en de beste te worden, ook de gemiddelde Nederlandse ondernemer verkoopt zijn product over de grenzen heen als het allerbeste. Die onverbiddelijke ambitie om succesvol te worden, die drang om iets legendarisch op te bouwen mist bij heel wat Belgische ondernemers. Zo beknotten ze hun eigen kansen op succes. En dat is jammer want er is geen enkele reden waarom de volgende Google niet uit België zou kunnen komen. Er is geen enkele reden waarom jouw onderneming niet legendarisch kan worden, zolang je hier zelf in gelooft en naar handelt.

 

Groots denken is de start van alles

In de periode voor mijn eerste grote zakelijke doorbraak, noemden vele mensen (zelfs uit mijn directe omgeving) mij een fantast omdat ik grootse dromen koesterde. Vandaag hoor ik regelmatig: “Fantastisch wat jij doet!”. Ik heb mij onthecht van een leven in middelmaat en dat is allemaal begonnen met fantastisch te denken, zonder beperkingen, zonder bescheidenheid.

 

Denk groots en doe grootser!

 

Groots denken is de start van alles, maar het mag nooit het eindpunt zijn. Groots denken zonder groots handelen zet niets in beweging. Als je niet verder komt dan praten over je grootse dromen doe je enkel aan grootspraak.

 

Droom zonder beperkingen

Het is hetzelfde verhaal bij alle succesvolle ondernemers: hun succes is begonnen met een fantastisch idee, een inspirerende droom die ze kost wat kost wilden realiseren. De kunst is om zaken te verwezenlijken die er vandaag niet zijn. Alle grote realisaties in de wereld zijn ooit ontstaan vanuit een grenzeloos verlangen van een individu.

Als ik je één tip mag geven is het deze: droom zonder beperkingen want je dromen zijn de emotionele brandstof om inspirerende resultaten te behalen.

 


 

Verder zakelijk groeien?

Wil je nog meer en efficiënter groeien? Neem dan een binnenweg naar businessverruimende inzichten en strategieën.

Ontdek onze opleidingen »

  

Tags: Succes, Ondernemerschap, Ondernemen, Eigenschappen