Welk type spreker ben jij?

13 mrt. 2018 / door Carl Van de Velde

Welk type spreker ben jij?

Er bestaan verschillende types sprekerspersoonlijkheden. De ene wil vooral relevante informatie overbrengen, de andere wil mensen overtuigen of zijn publiek inspireren. Ontdek de verschillende sprekerstypes en ontwikkel de juiste eigenschappen om jouw publiek te overtuigen.

De meeste succesvolle ondernemers weten hun ideeën goed over te brengen op anderen. Ze zijn gepassioneerd, weten wat ze kunnen en wat ze willen en ze slagen erin hun gedachten en meningen op een overtuigende manier om te zetten in woorden. Tot ze op een podium staan….dan blijkt het voor velen een stuk moeilijker om de toehoorders mee te nemen in hun verhaal. Zelfs de meest zelfzekere mensen worden op een podium voor een groot publiek weleens onzeker. En omgekeerd transformeren schuchtere mensen op een podium soms tot geboren speechers die hun publiek moeiteloos voor zich winnen.

 

Succesvol spreken = de juiste snaar raken

De persoonlijkheid die we onszelf aanmeten voor een groot publiek komt niet noodzakelijk overeen met hoe we echt zijn. Om succesvoller te spreken volstaat het om de juiste technieken te kennen en de juiste snaar te raken om jouw specifiek publiek te overtuigen van je verhaal én jezelf. Eigenlijk ben je als spreker voor een groot publiek net zoals een acteur die zijn rol zo geloofwaardig en overtuigend mogelijk wil brengen. De persoonlijkheid van het karakter dat je speelt, staat los van je eigen persoonlijkheid. Hieronder geven we een overzicht van verschillende sprekerspersoonlijkheden die je jezelf kan aanmeten als je voor een publiek moet spreken.

 


Iedereen heeft het potentieel om een publiek te overtuigen, ook jij!

Word een inspirerend spreker! »


 

1. De overtuiger

De overtuiger is een meester in het transformeren van het perspectief van zijn publiek. Hij weet op voorhand exact waar hij naartoe wil en gebruikt sterke en overtuigende argumenten die inspelen op de gevoelens van zijn toehoorders. Hij overtuigt zijn publiek door middel van een krachtige ervaring. Een goede overtuiger kan mensen goed lezen en spreekt hun taal. Ze spreken met veel energie en durven hun verhaal ook versterken door middel van ‘special effects’.

Het gevaar voor de overtuiger is dat mensen die niet meegaan in zijn beleving hem als oppervlakkig of manipulatief beschouwen. Dit type sprekers kom je vaak tegen tijdens verkoopspresentaties en workshops.

 

2. De entertainer

De entertainer wil maar één ding: zijn publiek aan het lachen brengen of ze een aangenaam gevoel geven. We hebben het hier niet over een stand-up comedian, maar over iemand die een verhaal wil vertellen dat humor brengt in een onderwerp dat traditioneel als taboe, saai of cliché wordt beschouwd. De entertainer komt ermee weg om de grenzen van het toelaatbare af te tasten.

Sommige entertainers gebruiken humor verkeerd om zichzelf te verschuilen. Het is niet de bedoeling om deze aanpak louter en alleen te gebruiken om in de smaak te vallen bij je publiek terwijl het eigenlijk de bedoeling is om een belangrijke boodschap over te brengen. De entertainer verschijnt vaak tijdens een getuige-speech op een trouwfeest of op een toast tijdens het kerstfeest.

 

3. De rots in de branding

De rots in de branding slaagt erin om zich op te werpen als een sterke leider. Hij straalt focus, evenwichtigheid en power uit. Hij krijgt het volle vertrouwen van zijn toehoorders, of het nu is om hen te feliciteren of aan te moedigen om beter te presteren. Hij heeft een grote invloed en is niet bang om het goede voorbeeld te zijn van zijn eigen woorden.

Hij moet ervoor waken dat hij zich niet boven zijn publiek stelt. Anders zou hij weleens hun vertrouwen kunnen verliezen. We zien de rots in de branding vaak terugkomen in een presentatie voor business leaders of een politieke toespraak. Een gekend voorbeeld is Martin Luther King met zijn “I have a dream” speech.

spreken voor groot publiek

 

4. De informant

Zoals de naam doet vermoeden wil de informant zijn publiek voornamelijk informeren. Hij streeft ernaar om duidelijke antwoorden te geven en hanteert daarvoor een logische aanpak. Zijn verhaal is makkelijk te begrijpen, goed gestructureerd en wordt gekenmerkt door sterk onderbouwde argumenten. Hij verwijst vaak naar onderzoeken en wetenschappelijke data.

De informant doet het goed als trainer of spreker voor een technisch publiek en zie je ook vaak tijdens business- en team meetings. Hij worstelt soms om een emotionele connectie te maken met het onderwerp en zijn publiek.

 

5. De verbinder

De verbinder slaagt erin om mensen met elkaar te connecteren over een bepaald onderwerp. Hij slaagt er moeiteloos in om empathie op te wekken, zowel met zichzelf als tussen de toehoorders onderling. De verbinder slaagt erin om vrede te stichten en om iedereen betrokken te maken bij de materie. Hij promoot samenwerking en zet de spotlight niet op zichzelf maar op zijn publiek waardoor iedereen met een positief samenhorigheidsgevoel achterblijft.

Als verbinder moet je ervoor waken dat je focus op verbinden en empathie niet ten koste gaat van een krachtige veranderingsdrive. De verbinder komt uitstekend tot zijn recht als moderator in groepsdiscussies of panelgesprekken of als ceremoniemeester.

 

6. De motivator

De motivator wil mensen aanzetten om nieuwe dingen te ontdekken of te creëren. Hij gebruikt zijn energie om nieuwe levensperspectieven aan te reiken en presenteert zichzelf als inspirerend voorbeeld. Hij laat zijn publiek achter met een positief gevoel van potentieel en opportuniteiten, eerder dan met concrete ideeën. En daar schuilt ook net het gevaar van de motivator: zijn aanpak is minder tastbaar dan sommige omstandigheden (zoals bedrijfspresentaties) vereisen. Voor het geven van een motivational speech of het vertellen van een persoonlijk verhaal is de motivator wel de ideale spreker.

Motivator inspireert zijn publiek met een krachtige speech

 

Welke spreker wil jij worden?

Welke sprekerspersoonlijkheid heb je al onder de knie en welke wil je verder ontwikkelen? Iedereen heeft een natuurlijke sprekerspersoonlijkheid, maar daarnaast kan je andere sprekerspersoonlijkheden ontwikkelen. Zo kan je jezelf makkelijk aanpassen aan je publiek en aan de omstandigheden en maak je in elke situatie een maximale impact op je publiek.

Door de juiste technieken toe te passen en je verhaal goed op te bouwen, overtuig je moeiteloos elk publiek. Ga op zoek naar je sterke sprekerseigenschappen en speel deze ten volle uit. Oefen jezelf daarnaast in de sprekerstechnieken die je minder onder de knie hebt.

Heb jij hulp nodig om je boodschap op een inspirerende manier over te brengen?

Wil jij leren hoe je een onvergetelijke indruk nalaat op je publiek?

Wij helpen je hier graag bij.

 

Ontdek de Masterclass Inspirerend Spreken »

 


 

Verder zakelijk groeien?

Wil je nog meer en efficiënter groeien? Neem dan een binnenweg naar businessverruimende inzichten en strategieën.

Ontdek onze opleidingen »

  

Tags: Inzichten, Ondernemers, Ondernemer, Eigenschappen, Uitdagingen