Onweerstaanbaar aanbod

Laat je sales exploderen met een onweerstaanbaar aanbod

Een onweerstaanbaar aanbod is het kloppend hart van elke business. Of het nu gaat over een product, dienst of informatie, hoe verleidelijker je het aanbod errond maakt, hoe meer je zal verkopen.

Maar hoe creëer je een aanbod waaraan je doelgroep niet kan weerstaan?

Voor ik uitleg hoe je een onweerstaanbaar aanbod maakt, moet je begrijpen wat een onweerstaanbaar aanbod precies is.

Wat is een onweerstaanbaar aanbod niet?

De meeste mensen denken bij een onweerstaanbaar aanbod automatisch aan extreem lage prijzen.

Waarschijnlijk omdat we dit soort van marketing het vaakst zien: kortingsbonnen, snelverkoop, halve prijs, …

Een afprijzing is echter niet hetzelfde als een onweerstaanbaar aanbod. Een kortstondige prijsverlaging veroorzaakt een korte verkoopspiek. Het is dus geen duurzaam marketinginstrument. Je kan onmogelijk blijven zakken in prijs.

Een onweerstaanbaar aanbod is duurzaam en zorgt voor een continue hoge verkoop.

Het klopt dat mensen getriggerd worden door het idee dat ze geld kunnen besparen, maar eigenlijk willen mensen gewoon het meeste waarde voor hun geld.

Wat is een onweerstaanbaar aanbod wel?

Een onweerstaanbaar aanbod is een strategische presentatie van je product of dienst waarbij de verhouding tussen de gepercipieerde waarde en de kost heel groot is. De waarde van je aanbod moet dus veel hoger zijn dan de kost.

Het aanbod moet zo straf zijn, dat je doelgroep het niet kan weigeren.

Met een onweerstaanbaar aanbod wil je klanten het gevoel geven dat ze een maximum aan waarde krijgen voor hun geld.

Wat je moet weten voor je een onweerstaanbaar aanbod creëert

Om een onweerstaanbaar aanbod te kunnen doen, moet je een aantal dingen goed begrijpen. Eerst en vooral moet je jouw doelgroep tot in de puntjes kennen. Wie zijn je potentiële klanten? Wat houdt hen bezig? Welke problemen hebben ze? Waar dromen ze van?

Daarnaast moet je ook je markt en de concurrentie door en door kennen. Welke succesvolle spelers zijn actief in jouw niche? Wat is hun aanbod? Wat missen ze? Op welke voor je doelgroep relevante punten kan jij meer waarde bieden?

Hoe beter je de markt, je concurrenten en je doelgroep kent, hoe makkelijker het wordt om een onweerstaanbaar aanbod te creëren.

Hoe maak je een onweerstaanbaar aanbod?

Een onweerstaanbaar aanbod bestaat uit een aantal bouwblokken die je opstapelt. Het is belangrijk dat je al deze bouwblokken gebruikt om een aanbod te bouwen dat je doelgroep niet kan weigeren.

1. TREK DE AANDACHT

Je moet beseffen dat je doelgroep wordt overstelpt door marketing en reclame. Als je wil opvallen in de menigte, moet je de aandacht trekken. Dat doe je door anders te doen dan je concurrenten.

Zorg voor een sprekende titel die intrigeert en inspeelt op de belangrijkste noden van je doelgroep. 

2. WEES DUIDELIJK

Als je wil dat mensen kopen, moet je aanbod begrijpbaar en eenvoudig zijn. Wees heel duidelijk over wat je aanbiedt en wat niet. Wees specifiek over alles wat je aanbiedt.

Gebruik geen vage woorden die de aanbieding niet correct weergeven. Gebruik cijfers, datums of percentages om specifieke kenmerken van het aanbod weer te geven.

3. GEEF MEGAVEEL WAARDE

Veel bedrijven willen zo weinig mogelijk werk leveren om zoveel mogelijk inkomsten te krijgen. Maar om een onweerstaanbaar aanbod te doen, moet je het omgekeerde doen: superveel waarde geven. Dat is de kortste weg naar gelukkige klanten die terugkomen en hun goede ervaringen delen met anderen. Mond-tot-mondreclame is het beste marketinginstrument dat er is. Meer hierover in het artikel Mond-tot-mondreclame levert meer op dan traditionele marketing - Haal er nóg meer uit met deze 6 aanbevelingen.

Er bestaan verschillende technieken om de waarde van je aanbod te verhogen. Ik som er enkele op:

  • Bundels: Bundel verschillende producten samen in één supervoordelig aanbod. Als een klant bv. vijf producten kan kopen voor de prijs van drie, zal hij snel overtuigd zijn.
  • Geld-teruggarantie: Neem zoveel mogelijk risico weg bij de klant. Als je product of dienst niet doet wat het belooft, krijgt de klant zijn geld terug. Het is een doeltreffende strategie om twijfelende prospecten te overtuigen. Ze hebben immers niets te verliezen.
  • Eerst resultaten dan betalen: Bij de aankoop van je product of dienst moet je klant slechts een deel van de volledige kost betalen. Het andere deel van de aankoopprijs betaalt hij na het behalen van de beloofde resultaten. Ook dit is een manier om het risico voor je klant te verkleinen.

4. LEG DE VOORDELEN VAN JE AANBOD UIT

Mensen zijn van nature sceptisch. Je zal je doelgroep dus moeten overtuigen van de meerwaarde van je product of dienst. Wat zal het opleveren voor je klant? Welke resultaten mogen ze verwachten?

Leg de verschillende voordelen duidelijk uit in korte bullet points en speel slim in op de gevoelens van je doelgroep. Lees er alles over in het artikel Succesvol verkopen? Focus op emoties!

5. ZET ZE ONMIDDELLIJK AAN TOT ACTIE

Vertel duidelijk wat je prospect moet doen om van het onweerstaanbaar aanbod te kunnen genieten. “Klik op de groen knop hieronder” of “Vermeld de kortingscode xxx bij je bestelling”.

Hou dit zo simpel mogelijk en geef hen niet te veel opties, want dat zorgt voor verwarring.

Om klanten meteen te overtuigen, kan het helpen om schaarste te creëren, bv. door het aanbod te beperken in aantal. Zo speel je in op de angst om dit onweerstaanbaar aanbod te missen. Mensen die nog twijfelen zullen zo sneller geneigd zijn om toch meteen te kopen. Ze willen niet het risico lopen dat ze dit geweldig aanbod missen.

Conclusie

Het creëren van een onweerstaanbaar aanbod vraagt heel wat denkwerk. Om er het maximum uit te halen, moet je blijven optimaliseren. Om de beste technieken te ontdekken, kan je enkele A/B testen uitvoeren waarin je twee versies van je aanbod tegelijkertijd laat lopen om te zien welke versie de hoogste conversie oplevert. Verander bv. eens de titel en kijk welke versie de beste resultaten geeft. 

Veel succes met het creëren van jouw onweerstaanbaar aanbod.

Seminar bijwonen